Ховаючись від санкцій, від смерті не сховалися

Жертвами танкерної катастрофи поблизу Керченської протоки стали два десятки моряків

Обидва танкери вигоріли вщент. Фото sledcom.ru

Не минуло і двох місяців після збройного «раша"-захоплення українських суден з екіпажами поблизу Керченської протоки, як ця акватериторія знову потрапила у стрічки топ-новин. Цього разу — через загоряння двох танкерів під час перекачки газу у відкритому морі та загибель 20 (за попередніми даними Росморрічфлоту) осіб. Обидва судна — зі скандальною «біографією», як і турецька компанія, на яку вони зареєстровані.

Внаслідок вибуху спа­лахнула пожежа на одно­му з танкерів, після чого полум’я швидко перекинулося і на сусіднє судно. Рятуючись, члени екіпажу стрибали у море, дехто при цьому навіть не встиг рятувальний жилет одягнути.

Дані про кількість загиблих різнилися. Спершу було пові­домлення про 11 жертв, зго­дом про 14. Але і ця цифра ви­явилася неостаточною. Вже наступного дня після катастро­фи з танкерами Agence France-Presse із посиланням на речника Росморрічфлоту Олексія Крав­ченка повідомило уточнені дані щодо рятувальної операції. Жи­вими з моря витягнули 12 осіб, знайшли 10 тіл. Ще десятеро — у списку зниклих безвісти. Однак, як заявив Кравченко, нікому з останнього десятка врятувати­ся, найімовірніше, не вдалося. «Немає надії знайти їх живими, — цитує речника Росморрічфло­ту AFP. — Це вже не рятувальна операція (її статус змінили на пошукову)».

Членами екіпажу обох су­ден були громадяни Індії та Ту­реччини. Танкери ходили під прапором Танзанії, проте їхнім власником є турецька компанія Milenyum Denizcilik Gemi. Фір­ма — з нашумілою репутацією. Через оборудки з поставками газу до Сирії компанія ще навес­ні 2015 року потрапила до так званого сирійського санкційно­го списку США. За даними Офі­су з питань контролю за інозем­ними активами Мінфіну США, у схемах були задіяні й обидва танкери, Maestro та Venice (зго­дом судно перейменували на Candy), історія яких безслав­но закінчилася у водах поблизу Керченської протоки.

Не виключено, що і цього разу газ, який транспортува­ли згадані судна, призначався для Сирії. Ось що пише про це російська «Новая газета», яка позиціонує себе як опозицій­на: «Російська влада уточнила, що кораблі вантажилися скра­пленим газом на Кубані, у Тем­рюкському порту. Один із них, Maestro, виходив звідти у се­редині грудня, а Candy за день до інциденту, 20 січня. Для пе­ревалки судна вирішили вла­штувати якірну стоянку у морі. Джерела ТАСС називають її не­легальною. Однак вона — у ней­тральних водах, де немає об­межень на зупинки. Перевалка у морі також не заборонена, од­нак через високі ризики робити її краще у портах, що однак об­ходиться дорожче. Куди мали транспортувати газ з Темрюка, достеменно не відомо. Candy, за документами, прямував до Лівану, про Maestro інформації немає. Обидва судна потрапи­ли у санкційний список Мінфі­ну США за поставки пального у Сирію. Про те, що і ця партія газу прямувала до Сирії, опо­середковано свідчить важлива деталь. На Maestro був вимкне­ний транспондер, тобто відсте­жити місце знаходження суд­на було неможливо, розповіли газеті у моніторинговій компа­нії Clipper Data. Й уточнили, що така практика допомагає при­ховувати поставки газу для по­треб режиму Асада».

Та «невидимкою» був не лише Maestro, а й Candy, про що по­відомило українське Міністер­ство з питань тимчасово оку­пованих територій. «За даними міжнародних моніторингових систем, газовий танкер VENICE (CANDY) вийшов із російського порту Темрюк 20 січня. Однак на момент аварії на судні не пра­цювала система AIS (Automatic Identification System). Те ж саме спостерігалося і на танке­рі MAESTRO: остання інформа­ція про судно зафіксована AIS 9 січня 2019 року. Такі дії іно­земних компаній, причетних до морських перевезень, спрямо­вані на уникнення відповідаль­ності з боку українського зако­нодавства, а також намагання не потрапити до списку компа­ній-порушників, до яких можуть застосовуватись міжнародно-правові санкції. Система AIS на­дає можливість не тільки вчасно реагувати на аварії суден та на­давати допомогу потерпілим, а й відстежувати порушення руху суден і незаконного перети­ну кордонів», — йдеться у пові­домленні МінТОТ. У міністерстві також уточнили, що на рахунку обох злощасних танкерів є і за­ходи до портів окупованого Ро­сією Кримського півострова. Ба більше: у Криму Maestro і Candy «затарювали» газом, видобу­тим із привласненого росіянами українського шельфу. За інфор­мацією моніторингової групи «Майдану закордонних справ», «Інституту Чорноморських стра­тегічних досліджень» та редак­ції BlackSeaNews, це пальне теж транспортували до Сирії та Лі­вану.