«Чорна п’ятниця» не для покупців, а для продавців!

Журналістка «ВЗ» дізнавалася у психолога, як встояти перед спокусами «шалених» знижок

23 листопада — так звана чорна п’ятниця. Цей «дурдом» відбуватиметься в Україні шостий рік поспіль. Щоразу кількість охочих закупитися «на халяву» зростає. Про наближення «чорної п’ятниці» багато магазинів попереджали і відповідно налаштовували потенційних покупців заздалегідь. Деякі магазини вирішили розтягнути «задоволення» і пропонують знижки протягом трьох діб. І це один з явних доказів, що «шалені знижки» вигідні насамперед тим, хто продає, а не купує.

Традиція «чорної п’ятниці» походить з Америки. Це день після Дня подя­ки. У США покупцям справді пропо­нують серйозні знижки. Зрозуміло, пси­хологічно це робиться для того, щоб залучити якомога більше покупців, які скуплять залежалий товар, що не продав­ся протягом року. У США певна катего­рія покупців «чорну п’ятницю» чекає увесь рік. Найбільші відчайдухи ще вночі займа­ють чергу до магазину, навіть розбивають під входом наметові містечка. А коли две­рі відчиняються, краще не затримуватися на шляху шоперів. Бо з людьми відбува­ється справжнє божевілля!

На які гачки продавці ловлять наївних покупців, до яких маніпуляцій вдають­ся та як протистояти спокусам «купити все», кореспонденту «ВЗ» пояснила лі­кар-психіатр Софія Влох.

«Є категорія покупців, які готові ку­пити будь-що, коли бачать магічне сло­во „знижка“. Саме на них і розрахова­ний такий маркетинговий прийом, як „чорна п’ятниця“. Головна причина не­раціональних покупок — імпульсивність та задоволення. Крім того, в основі ім­пульсивної покупки лежить наш задав­нений інстинкт самозбереження. У да­лекі часи мисливців-збирачів, коли люди бачили щось, що їм подобалось, вони миттєво хапали це, навіть якщо ця річ була їм не дуже потрібна. Бо знали, що другого шансу отримати її вже не буде. Сьогодні проблеми дефіциту не існує, та коли доходить до розпродажу, ми починаємо думати, що за таку ціну цю річ ніколи не купимо, тому хапаємо», — каже психіатр.

За її словами, існує ще одна причи­на, чому люди купують речі імпульсив­но. При цьому виділяються ендорфіни — гормони задоволення. Саме тому по­бутує думка, що будь-яку жіночу депре­сію може вилікувати шопінг. Крім цього, важливу роль відіграє і фізичний контакт з річчю.

«Як тільки торкаєтеся якоїсь речі, може спрацювати страх втрати — вкрай неприємне відчуття. Ось чому вам важ­ко відпустити цю річ, незалежно від того, потрібна вона вам чи можете ви її собі дозволити. Це частково пояснює, чому нас охоплює непереборне бажання при­дбати машину після того, як ми здій­снили на ній тест-драйв чи коли поміря­ли якусь річ. Як тільки одержиш омріяну річ — щастя накриває з головою і швидко згасає. А отримаєш раз задоволення від покупки — зупинитися вже не можеш», — зауважує Софія Влох.

Деякі недобросовісні продавці за кілька днів до «чорної п’ятниці» пе­реклеюють цінники, завищуючи ціну: якщо річ коштувала 1000 гривень, то на ній раптом з’являється нова ціна — 1200 гривень. А 23 листопада вже від цієї ціни малюють знижку. Відтак вона коштує ті самі 1000 гривень, але люди­на тішиться, що зекономила. Психіатр радить: перш ніж хапатися за гаманець чи банківську картку, варто оцінити ре­альну потребу у черговій сукні чи мод­ній сумці.

«Особливо „небезпечні“ для гаманця кількісні знижки — знижка на кожну дру­гу річ, — продовжує розмову пані Софія, — Людина, можливо, і не планувала собі нічого купувати, та після спокусливої знижки вже несе до каси дві чи три речі. У таких випадках потрібно в першу чер­гу оцінювати необхідність та якість речі, а не знижку на неї».