Передплатити Підтримати

УПЦ Московського патріархату хоче вигнати екзархів Константинополя

Але чомусь за чотири роки війни на Донбасі там ні разу не вимагали від Москви забрати з України російське військо

Так глава УПЦ МП митрополит Онуфрій б’є чолом своєму російському покровителю... Фото patrioty.org.ua

Вслід за Російською православною церквою її підрозділ в Україні — УПЦ Московського патріархату — обурився появою у Києві екзархів Вселенського Патріарха Варфоломія І. Як відомо, з благословення Його Всесвятості архієпископ Памфілійський Даниїл (США) та ієрарх з Канади — єпископ Едмонтон­ський Іларіон (уродженці Львова та Івано-Франківська) 17 вересня прибули на береги Дніпра, щоб координувати підготовку об’єднання українських право­славних в єдиній помісній церкві. Саме ця благородна екуменічна місія і викли­кала істеричну лють у Москві та у підпорядкованих їй структурах в Україні.

Минулого вівторка 11 ієрархів УПЦ МП разом з її главою — Митропо­литом Онуфрієм — зібралися на священний синод, де обговорили ситуа­цію, що складається у зв’язку з майбутнім наданням Константинополем Томосу про українську автокефалію, і ухвалили низку радикальних рішень. Найперше — закли­кали народних депутатів не підтримувати «антиконституційні», на їхню думку, зако­нопроекти про зміну підлеглості релігійних громад, про особливий статус релігійних організацій і зміну їх назв. Мовляв, ці на­міри суперечать Основному Закону «та є антицерковними». Священний синод УПЦ Московського патріархату зробив висно­вок, що такі законодавчі ініціативи пар­ламентаріїв «мають на меті юридичну лік­відацію Української Православної Церкви шляхом її рейдерського захоплення через зміну назви, протиправне втручання в ор­гани управління та захоплення майна (свя­тинь, храмів та монастирів)».

Візит посланців Вселенського Па­тріархату до Києва цей синод назвав «грубим втручанням у внутрішні справи Української Православної Церкви і пору­шенням її канонічної території». «Екзархи Константинопольського Патріархату ма­ють покинути канонічну територію Укра­їнської Православної Церкви», — зазна­чено у рішенні синоду УПЦ (МП). У цьому документі йдеться про те, діяльність цих екзархів «є антиканонічною та порушує міжконфесійний мир в Україні». У зв’язку з цим нібито «втручанням» синод УПЦ МП постановив призупинити співслужіння з ієрархами Константинопольського Па­тріархату. Останнє рішення, очевидно, пов’язано із заявою Вселенського Патрі­арха Варфоломія І 23 вересня про те, що «Церква в Україні отримає статус Автоке­фалії найближчим часом, незважаючи на існуючі перепони. І це станеться, оскіль­ки вона має на це право».

Такими, що суперечать законодавству України, назвало рішення синоду УПЦ М П Міністерство культури України, яке є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, відповідаль­ним за реалізацію державної політики у сфері релігійних відносин. «Нетолерантні та такі, які суперечать українським тради­ціям шанобливого діалогу між Церквами заяви Синоду УПЦ (у єдності з МП), ви­глядають спробою штучного розпалення конфлікту — замість мирного спілкуван­ня, і потуранням відчайдушним спробам російського агресора перешкодити віль­ному будівництву Єдиної Помісної Пра­вославної Церкви в Україні», — йдеться у заяві Мінкульту. Міністерство наголоси­ло на неприпустимості «спроб перешко­джання діяльності представників інших Церков» і застерегло «від використання мови ненависті, ворожнечі та відтворен­ня в Україні позицій, сповідуваних росій­ським агресором».

Попри злобну реакцію кліру УПЦ МП, українська влада активно співпрацює з посланцями Вселенського Патріархату

Категоричну тональність рішень сино­ду УПЦ МП не сприймають у Вселенсько­му Патріархаті. Один з чільних її ієрар­хів — представник Константинополя при Всесвітній раді церков у Женеві, доктор богослов’я, архієпископ Тельміський Іов (Геча) заявив, що УПЦ МП не має права щось вказувати екзархам, призначеним Вселенським Патріархом для підготовки до надання автокефалії Українській церк­ві. «За яким правом УПЦ МП засуджує Вселенський Патріархат, якщо у міжцер­ковних відносинах УПЦ МП не є самостій­ною одиницею у веденні діалогу? Вона не є суб’єктом, не веде листування, в яко­му бере участь виключно РПЦ», — сказав владика. І нагадав, що десять років тому не екзархи, а сам Вселенський Патрі­арх приїздив до Києва, без запрошення з боку УПЦ (МП), і цей візит тодішній її ке­рівник сприйняв з розумінням.

З повагою до рішення українського народу щодо створення єдиної помісної церкви поставилися у Ватикані. Про це заявив міністр закордонних справ Укра­їни Павло Клімкін після зустрічі у Нью-Йорку із секретарем з міждержавних від­носин Святого Престолу Полом Річардом Галлахером.

Додатковою порцією солі на рани Кремля, які відкрилися у зв’язку з май­бутнім проголошенням незалежності Української православної церкви, стала ще одна неприємна для Москви звістка із Константинополя. Суть її: сама Російська православна церква є неканонічною, са­мопроголошеною, бо ніколи не отриму­вала жодного томосу від Константино­поля. Це випливає із заяви згадуваного архієпископа Тельміського Іова. Відтак, за словами відомого російського публі­циста Олександра Невзорова, російська церква без томосу стає незаконною ор­ганізацією, схожою на секту. «Констан­тинопольські педанти полізли в архіви і з’ясували, що у РПЦ томосу, тобто лі­цензії бути церквою, за фактом немає, — каже Невзоров. — Це підтвердив архіє­пископ Тельміський Іов. Він офіційно по­відомив, що дарування томосу Російській православній церкві ніколи не відбува­лося. Причому, він сам був ошелешений цим фактом. Як таке сталося, абсолютно невідомо. Вийшло все, як завжди в Росії: як із Солсбері (скандал із отруєнням ро­дини Скрипалів. — І. Ф.), як з „Арматою“ (провал проекту будівництва нового ро­сійського танка. — І. Ф.), як з дірками у ракеті (інцидент на орбіті. — І. Ф.), як з виборами у Примор’ї (сфальсифіковани­ми на користь кандидата від влади. — І. Ф.)… Треба було тихо-тихо віддати Укра­їну і не обурюватися, не піднімати ніяко­го шуму. Але підвела дика жадність. Вони дуже не хотіли втрачати мільярди з 12 ти­сяч українських приходів…».

Обструкція, яку в УПЦ Московського патріархату влаштували процесу надання автокефалії, уже «аукнулася» її очільнику та його підлеглим. Митрополитів Онуфрія,

Криворізького і Нікопольського Єфрема, Кам’янець-Подільського та Городоцько­го Феодора, Хустського і Виноградівсько­го Марка, Донецького і Маріупольського Іларіона, архієпископів Новокаховського і Генічеського Філарета, Львівського та Га­лицького Філарета внесли до бази сайту «Миротворець». Як відомо, цей сайт іме­нує себе Центром дослідження ознак зло­чинів проти національної безпеки Украї­ни, світу, безпеки людства і міжнародного правопорядку. Митрополита Онуфрія на «Миротворці» назвали «агентом впливу Російської православної церкви в Україні, противником створення незалежної помісної церкви в Україні».

А тим часом…

Представник Вселенського Патріархату при Всесвітній раді церков у Же­неві архієпископ Тельміський Іов (Геча) заявив, що після 1946 року канонічні структури Константинопольського Патріархату на Закарпатті було примусо­во, з допомогою силових відомств СРСР, приєднано до Російської право­славної церкви. «[Після 1946 року структури Константинопольського Патрі­архату на Закарпатті] були насильно приєднані за допомогою каральних органів НКВД до Московського патріархату, — сказав архієпископ. — А тих, хто відмовлявся, репресували і знищили як мучеників за віру Христову. Кон­стантинополь ніколи, жодним актом не визнавав знищення комуністичним режимом на Закарпатті єпархії Вселенського Патріархату і приєднання її до іншої юрисдикції. Це приєднання було неканонічним і насильницьким».

Думки з приводу
Євстратій (Зоря), архієпископ Чернігівський і Ніжинський УПЦ Київського патріархату

Рішення «Синоду УПЦ» — ще одне підтвердження, що структура МП в Україні — зліпок з УРСР. Та «респу­бліка» теж мала атрибути «самостій­ності» — Конституцію, Верховну Раду, уряд, закони. Але все це — лише дублювало совєцькі інституції та доку­менти. «Синод УПЦ» продублював усі рішення Синоду РПЦ. Тільки сло­ва «СРСР» замінив на «УРСР». Ота­ка вона, «незалежність в управлінні». А з церковної точки зору описати ки­ївські дублікати московських рішень можна так: «канонічні» канонічних звинувачують у неканонічності…

Ярослав Коцюба, експерт Інституту світової політики

В УПЦ МП вирішили «призупинити співслужіння з ієрархами Константи­нопольського Патріархату». Тим са­мим ця церква впритул наблизила­ся до неканонічності, адже Київські митрополити ЗОБОВ’ЯЗАНІ згадува­ти під час служби Константинополь­ського Патріарха.

Олег Медведєв, радник президента

Таке враження, що у Лаврі, прости Господи, єпископи УПЦ МП кадили сьогодні не ладаном, а марихуаною. Це ж як треба було вчадіти? Хоча по обличчях видно, що рішення якесь не дуже добровільне.

Олександр Палій, історик, політолог

Ви колись чули, щоб попи УПЦ (МП) вимагали від російських оку­паційних військ залишити Україну? Отож-бо…