Як у курортній Туреччині дурять туристів

Поселяють у підсобках, економлять на морепродуктах і м’ясі, маніпулюють часом перельотів, змушують оплачувати за ресторани «все включено»

Збираючись відпочити на Анталійському узбережжі, будьте пильні. Майже на кожному кроці можете стати жертвою аферистів

Сезон відпусток у розпалі. Чимало українців живуть на валізах, купують на море нові купальники, сонцезахисні креми… Традиційно популярними літніми напрямами багатьох українців є Туреччина, Болгарія, Єгипет. У місцях, де є відпочинок і крутяться курортні гроші, популярні і схеми обманювання туристів. Ті теж не дають наплювати собі у кашу: у районному Сокалі вчорашній відпочивальник відсудив у туроператора 70 тисяч гривень, плюс 10 тисяч моральної компенсації та ще шість тисяч гривень за послуги адвокатів. Туриста «намахали» на готелі в Іспанії. Чоловік дізнався про заміну готелю на значно гірший лише після прильоту у Барселону. У його номері були жахливі умови, хоча заплатив за проживання у чотиризірковому готелі.

«У моєму номері замість ліжок були розкладачки з брудними матрацами та постільною білизною. На стелі та стінах — вбиті комахи. Стіни потріскані, меблі поламані, кондиціонера не було. Балкон — в аварійному стані», — заявив потерпілий під час судового засідання. На місці турист просив представника туроператора поміняти йому готель або повернути гроші. Довелося подати судовий позов.

Юристи туроператора пояснили, що вартість проживання в обидвох готелях однакова, тому туристу запропонували альтернативу, і не вважали за потрібне платити компенсацію. В попередній готель не поселили через те, що там, мовляв, не було вільних номерів. Але як це може бути, коли турист із Сокаля запевняє, що бронював готель заздалегідь, і такі форс-мажори не мали б трапитися.

Як у відпочинковий сезон не потрапити на гачок туристичних аферистів?

Власниця турагенції Уляна Курпіль ска зала «ВЗ», що потрібно бронювати тур у надійних агенціях. «Раджу не ганятися за знижками, акціями, дешевшими цінами на тур, — наголошує пані Уляна. — Купуйте тур у турфірмах, які мають ім’я, досвід і оперативно вирішують різні питання туристів. Це страхуватиме вас від різних форс-мажорів».

Туристи зі стажем кажуть: найбільше «намахують» на відпочинку популярних курортів — у Туреччині, Єгипті. В цьому замішані і турфірми, і туроператори, і частково авіакомпанії, які мають чартерні рейси до курортів Туреччини.

«Цього літнього сезону туроператор разом із турфірмою мене пошили в дурні, — розповідає 33-річна туристка з Києва Мар’яна Ковальчук. — Разом з родичами відпочивала у турецькому Кемері. Десятиденний тур забронювала у грудні 2017 року. Уже два роки практикую раннє бронювання, бо це дає змогу зекономити на відпочинку 50−60%. Підписала договір, двома траншами внесла гроші. У турфірмі сказали, що мій виліт зі Львова до Анталії буде плюс-мінус об 11-й ранку. За два тижні до вильоту вирішила поцікавитися у менеджера турфірми, коли мені видадуть документи і о котрій виліт. Менеджер сказала, що мій чартер летить о 18.30. Уточнила, як так могло статися. Жіночка на другому кінці дроту ввічливо відповіла, що година вильоту від них та туроператорів не залежить. Мовляв, тут „шаманять“ аеропорт та авіакомпанії. А ще, каже менеджер турфірми, години вильоту можуть мінятися в останній день як у кращий, так і в гірший бік».

Пані Мар’яна наступного дня вирішила провести власне розслідування, аби дізнатися, хто винен? І в аеропорту, і в авіаперевізника кажуть, що не вони, звалюють вину на туроператорів. Мовляв, вони працюють у зв’язці з турфірмами. «Знову телефоную в турфірму, щоб мені щось компенсували, оскільки через пізній виліт втрачаю цілий день на курорті, — каже Мар’яна. — Пояснила, що за обід і вечерю заплачено, а я їх втрачаю. Пообіцяли щось зробити. Наступного дня повідомили, що туроператор не бачить своєї провини. Мовляв, 10 ночей у мене виходить, а коли ви приїхали в готель — це вже неважливо. Мовляв, платите за ніч, а не за день проживання. Та я була наполеглива. Після тривалих перемовин представник туроператора „вибив“ особисто для мене (!) „компенсацію“ — харчування на борту літака. Якщо інших туристів пригощали водою, чаєм та кавою, то мені дали щось на зразок хот-дога… Також турфірма зв’язувалася з готелем, аби мені залишили пізню вечерю. Не вийшло… Менеджер готелю, де я мешкала, сказала, що таке не практикують, і що я можу сподіватися лише на суп, який подають в ресторані аж до 23-ї. Я справді встигла на цей суп, на смак він був ніяким».

Тож концепція туристичних лохотронів полягає у тому, аби вкрасти у туриста день проживання в готелі: привезти на курорт якнайпізніше (о 23-й), а звідти забрати якнайшвидше — о 4-й ранку (по дорозі в Анталію усіх трансфером везуть у магазин турецьких солодощів, де ціни втричі вищі, ніж у торгових точках на курорті). «У день виселення з готелю в мене за сніданок було заплачено. Але я, по суті, його не отримала, бо мене забрали з готелю в аеропорт о шостій ранку, — продовжує розмову Мар’яна. — У турфірмі мені наперед порадили звернутися на рецепцію за ланч-боксом. Так і зробила. Та замість повноцінного сніданку отримала у подарунковому пакеті скромний сухпайок — яблуко, сендвіч та сік».

І це ще не всі неприємності, з якими стикаються туристи в Туреччині. Пані Мар’яна стала свідком, коли в одному турецькому готелі туристів на ніч поселяють у підсобних приміщеннях біля готелю, де зазвичай мешкає персонал закладу — офіціанти, кухарі, аніматори.

«Не зважаючи не те, що туристи бронювали тур ще взимку, на рецепції кажуть, що немає вільних номерів і доведеться мешкати у підсобці, — каже жінка. — Серед причин браку номерів — готельєри терміново поселили кілька молодят зі Стамбула. Туристам пропонують два варіанти — або з речами чекати добу на рецепції, або ночувати у підсобці. Наступного дня вибачаються і дають компенсацію — пляжну сумку».

23-річна Юлія зі Львова відпочивала зі сім’єю у турецькому Бодрумі. Обрала хороший готель — п’ять зірок з плюсом. Згідно з концепцією цього готелю (Ultra all inclusive), у ресторані на пляжі безлімітне харчування було лише до 16-ї години. Після цієї години потрібно було платити. Під час виселення з готелю туристку шокували — вручили рахунок на тисячу доларів, мовляв, за харчування в цьому ресторані після 16-ї. Працівники рецепції намагалися тиснути на туристів психологічно. Мовляв, давайте швидко оплачуйте, бо як приїде трансфер, вас ніхто не чекатиме і не встигнете на літак. А якщо будете «торгуватися» чи не заплатите — викличемо поліцію. Юлія викликала менеджера готелю, щоб з’ясувати, що це за підстава, оскільки з чоловіком та подругою не їли там після 16-ї. Оскільки туристам ніхто не показав чеків з ресторану, конфлікт був вичерпаним.

Юлія каже, що в перші дні відпочинку мала претензії до харчування у п’ятизірковому готелі. На шведській лінії бракувало морепродуктів — мідій, креветок, восьминогів… «Харчування не відповідало зірковості готелю, — розповідає Юлія журналісту „ВЗ“. — Про це сказала працівникам готелю, а також свої зауваження написала в анкеті. До моїх порад прислухалися. Наступного дня на шведській лінії було і дитяче меню, і морепродукти».

«У нашому чотиризірковому готелі було надто мало м’ясних страв — дешева курятина і риба, тушковані в овочах субпродукти — печінка, серце і навіть… нирки. Годували запеченою рибою, м’яко кажучи, не першої свіжості, — розповів Владислав з Тернополя, який два тижні відпочивав у турецькій Аланії. — Хтось з гостей здійняв галас, бо ледь не отруївся нею. Коли відкусив шматок гнилої риби (вона була запечена у прованських травах та якомусь соусі), вирішив віднести на тарілці решту недоїденої риби менеджеру ресторану. Реакція жінки шокувала: «А це лише ваш шматок смердить, чи вся риба на шведській лінії зіпсута?».

Сказав їй негайно забрати зі столу усю рибу і покарати на кухні винних. Через кілька хвилин так було зроблено. Побачив, як старший кухар у залі давав нагінки своїм помічникам. Наступного дня менеджер ресторану особисто підійшла до мене, щоб подякувати за те, що «вберегла гостей готелю від отруєння». Сказала, що зіпсутими були буквально кілька шматків запеченої риби. Усю приготовлену партію риби утилізували. Винних на кухні покарано. Як саме — не уточнила, мовляв, це робочі моменти. У наступні дні з рибою все було гаразд. Але одного дня (якраз під фініш нашого виселення з готелю) знову на наші тарілки потрапили тухлі шматки риби…".