Медичний гвинтокрил передали до Миколаєва

Унікальний Ка-226 сім (!) років лежав у розібраному стані на Львівському авіаремонтному заводі


Ка-226 — палубний літальний апарат для здійснення пошуково- рятувальних операцій, оснащений повним комплектом обладнання для надання першої медичної допомоги

Багатостраждальний «медичний вертоліт Шуфрича» нарешті обіцяють підняти у повітря. Але відбудеться це не у Львові, а у Миколаєві (обласному), у військовій частині А1688 Військово-Морських сил Збройних сил України. Днями вертоліт Ка-226 у комплекті з експлуатаційно-технічним майном, в тому числі медичним обладнанням, був безоплатно переданий до сфери управління Міністерства оборони України. На території Львівського аеропорту відбулася урочиста церемонія — голова Львівської ОДА Олег Синютка передав машину та відповідний сертифікат командиру 10-ї морської авіаційної бригади Військово-Морських сил Збройних сил України, полковнику ВМС Ігорю Бендзаю. Гвинтокрил обіцяють вперше підняти у повітря 1 липня — у День ВМС України.

Унікальний медичний гвинтокрил Ка-226 сім (!) років лежав у розібраному стані на Львівському авіаремонтному заводі. А опинився він у Львові завдяки оборудкам ще «регіонального» керівника МНС України Нестора Шуфрича.

Відомство закупило машину 2008 року за шалену суму — 6 мільйонів доларів (на той час 30 мільйонів гривень). Однак у повітря Ка-226 так і не піднявся, оскільки десь «загубився» через корупційні схеми тодішньої влади. Затримали його на Львівській митниці лише 2012-го — випадково. Спочатку гвинтокрил планували передати Єдиній диспетчерській службі екстреної медичної допомоги Львівщини. Але потім Львівська ОДА скерувала його на зберігання на авіаційно-ремонтний завод. Йшли роки, а машина так і не піднялася у повітря і не почала рятувати життя людей.

Львівська влада, передаючи гелікоптер військовим морякам, наголошувала, що це значне досягнення. Дякували також волонтерам Софії Федині та Даулету Бейсембаєву (одесит, який свого часу навчався у Львівському військово-політичному училищі, нині — Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного). Волонтери зібрали гроші на ремонт і добилися дозволу передати його Міноборони — з балансу Львівського обласного центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф.

Ка-226 — палубний літальний аппарат для здійснення пошуково-рятувальних операцій, оснащений повним комплектом обладнання для надання першої медичної допомоги. Екіпаж гвинтокрила складається з двох льотчиків і двох медиків, борт одночасно може рятувати двох поранених.

«Коли 2014 року почалася війна, я намагався через військових нашого регіону знайти застосування цьому вертольотові, — розповів «ВЗ» керівник Західного регіонального медіа-центру Міністерства оборони України Олександр Поронюк. — Ця потужна сучасна техніка, легка в експлуатації, дуже знадобилась би на сході. Та на перешкоді стали тривалі бюрократичні процедури, якими військові під час війни просто не мали фізичної можливості займатися. Добре, що до цієї теми долучилися волонтери, які більше року зверталися в усі можливі інстанції — адміністрацію президента, Мінфін, МЗС, Фіскальну службу, готували погодження тощо.

На Львівщині цей гвинтокрил не пригодиться, бо він насамперед морського призначення. До того ж у нас немає ресурсів, щоб його забезпечувати, утримувати екіпаж, інженерно-технічних працівників. Треба також знайти йому спеціальний вертолітний майданчик, якого нема, і коли буде — невідомо. Також потрібно буде купувати запчастини для цього гвинтокрила. Це шалені суми. Усе це — відповідальні й складні процедури. Натомість у морській авіації цей вертоліт уже найближчим часом почне літати між материком і суднами наших Військово-Морських сил, аби доставляти поранених, пошту, екіпажі тощо. Найголовніше те, що вертоліт нарешті будуть використовувати на сході".

Однак не усі на Львівщині аплодують передачі гелікоптера миколаївським військовим морякам. Громадський активіст Роман Мурій (колишній льотчик) уже не перший рік бореться за те, аби медичний вертоліт служив медицині катастроф Львівщини. «Слово «палубний» означає, що конструкція цього вертольота не передбачає на задньому хвості гвинта, — розповідає Роман Мурій. — Тобто він просто може сісти на меншому майданчику, ніж звичайний вертоліт. Це не означає, що він призначений лише для корабля. Слово «палубний» використовують, щоб вводити в оману некомпетентних людей. Цей вертоліт був призначений Кабміном, щоб рятувати життя 2,5 мільйона жителів Львівщини і важко поранених у нашому військовому госпіталі. А не катати адміралів над морем. Ця передача — абсурд. Я зустрічався із командувачами військово-повітряного командування «Захід». Начальник авіації полковник Олександр Кухаренко мені сказав: коли у Львівський аеропорт прилітає борт із фронту, то вертоліт міг би швидше доставити поранених до шпиталю, ніж машина швидкої допомоги по львівських «закоркованих» дорогах. Адже часто розходиться у хвилинах.

Цей вертоліт може сісти на території госпіталю, адже там планується побудова нового корпусу з вертолітним майданчиком. Це мені розповів начальник госпіталю, полковник медслужби ЗСУ Іван Гайда. Аби негайно прискорити це будівництво, було скеровано депутатське звернення до президента. Адже йде війна. Але Міноборони гальмує це питання. На новий корпус треба 3 млн. грн. на проектну документацію і 200 млн. грн. на все будівництво. Зараз будемо розгортати кампанію з повернення цього вертольота до Львова. Створюємо комітет порятунку із депутатів різних скликань і фахівців. Уряд вирішив до кінця 2018 року створити рятувально-пошукові служби з санітарної авіації. З експлуатацією цього вертольота не буде ніяких проблем. Я говорив із фахівцями найвищого рівня. Вертоліт має працювати у Львові!".