Не думайте, що ви голка в сіні. Знайдуть за секунду!

Будь-яка камера може упізнати вас в обличчя, а штучний інтелект відшукає ваше фото і відео в мережі серед мільярдів інших

Якщо ви думаєте, що опублікували фото в одній із популярних соцмереж, а потім його видалили і на тому кінець, ви дуже помиляєтесь. У наш час система тотального стеження та ідентифікації людей за допомогою штучного інтелекту набула нечуваних масштабів.

Раніше до «обов'язків» ШІ (штучного інтелекту) та машинного навчання входили доволі невинні та корисні заняття — боротьба зі шкідниками, пошук та створення нових ліків, написання жартівливих текстів, робота з відео та графікою. Технології просунулися уперед, і тепер завдяки, приміром, графічним здобуткам, алгоритми штучного інтелекту почали масово використовувати насамперед для спостереження за людьми. Цей «тренд» наче «шило у мішку» виліз у другій половині 2017 року. Сьогодні алгоритми розпізнавання облич, які використовують Facebook, Google, Tencent та багато інших потужних ІТ-компаній, можуть знайти (зверніть увагу!) УСІ викладені в мережі цифрові зображення окремої людини і розпізнати її на нових фото і навіть відео. Тобто якщо ви «засвітилися» в Інтернеті і пов’язали своє ім’я з фото, вас уже «зареєстрували» і знайдуть (якщо буде потрібно) будь-де. Приміром, це можуть бути вуличні камери спостереження, камери в аеропорту, супермаркеті…

Ті, хто за нами стежать, мотивують таку тотальну ідентифікацію і потрібність камер, що можуть упізнавати нас в обличчя, необхідністю боротьби з тероризмом. Однак не усім це подобається і така «прозорість» особистого життя багатьох непокоїть і лякає. Тому стали поширюватися різноманітні методи і технології, що дозволяють збити з пантелику чи обдурити ШІ. Системи розпізнавання облич і способи їх обійти не на жарт втягнулися у справжнісіньку гонку озброєнь. Винаходи супротивників привертають увагу преси і простих людей. Приміром, журнал New Yorker назвав шарф, що дозволяє приховати обличчя власника від розумних камер, одним із 9 технологічних проривів 2017 року. На основі однієї з технологій, які застосовують для «антистеження», американські дослідники створили спеціальні окуляри — доволі доступне й універсальне рішення проблеми. Якщо їх вдягнути, це завадить роботі навіть сучасного ШІ, налаштованого на розпізнавання облич. До того ж, на відміну від вищезгаданого «тканинного» варіанта, їх можна носити постійно. Більше того — пристрій можна роздрукувати на тривимірному принтері. Під час тестів продемонстрували, що окуляри успішно збивають з пантелику нейромережі VGG та OpenFace.

А ось стартап D-ID, який базується в Тель-Авіві, розробив свій захисний алгоритм від систем розпізнавання. Він непомітно міняє окремі риси обличчя на фотографіях таким чином, що їх потім не можна буде співвіднести з ім’ям власника й іншими його зображеннями, повідомляє Reuters. Застосовувати ці зміни до фото необхідно перед їх публікацією. Ідея виникла десять років тому, коли два засновники компанії вирушили у мандри до Південної Америки після служби в ізраїльській армії. Друзі хотіли розміщувати фотографії з подорожі в Інтернеті, але військове начальство застерегло їх від таких публікацій через небезпеку розпізнавання. Це спонукало їх шукати способи ділитися фото, які захищені від всюдисущих електронних нишпорок.

«Усе більше організацій використовують наші обличчя для ідентифікації — це і доступ до наших телефонів (згадаємо технологію Face ID, яка успішно працює в iPhone X, але часом помиляється на китайцях. — Авт.), зняття грошей з рахунку або прикордонний контроль, — каже Гіл Перрі, генеральний директор D-ID. — Ось чому наші фото повинні бути захищені: на відміну від паролів, ви не можете змінити своє обличчя».

Алгоритм D-ID ледь помітно змінює фото. І ці зміни помітні, лише якщо поставити оригінал і змінене зображення поруч, але при цьому нове зображення виглядає природно. Запуск продукту запланований на кінець травня, коли вступить у силу новий європейський закон про захист даних (GDPR), який дасть людям більше контролю над своєю онлайн-інформацією і пошириться на усі організації, що ведуть бізнес у Європі.