«П'ять гривень за трамвай — не межа, а економічно обґрунтована вартість»

У Львові суттєво подорожчав проїзд в електротранспорті

Відтепер одна поїздка у львівському трамваї чи тролейбусі коштує 5 грн., а для студентів та учнів — 2,5 грн. Проїзд для пенсіонерів і решти пільгових категорій залишився безкоштовним.

Відповідне рішення ухвалив виконком Львівської міськради 10 квітня. Відбулося це тихенько, кажуть, навіть міський голова не був присутній на цьому засіданні виконкому. Рішення ухвалили, не діждавшись проведення громадських слухань. Слухання нібито і були, але чи були вони легітимні — ніхто навіть не каже.

Того ж дня, коли виконком ухвалював рішення, «Львівелектротранс» на своїй сторінці «засвітив» нові квитки — з ціною 5 грн. загальний і 2,5 грн. — пільговий. Про це розповів громадський активіст, депутат Львівської міської ради Ігор Зінкевич. Чому ще до рішення хутенько надрукували квитки з новою ціною, питання риторичне. Та й підпис під фото з новими квитками супроводжувало цинічне повідомлення: «Ось такі красиві квитки на проїзд у трамваях та тролейбусах Львова уже зовсім скоро можна буде придбати у всіх газетних кіосках міста, а також у водіїв електротранспорту. Дякуємо, що користуєтесь послугами «Львівелектротранс».

…16 квітня. Кореспондент «ВЗ» покаталася і тролейбусом, і трамваєм. У салоні — здебільшого пенсіонери та студенти. Коли давала за проїзд п’ять гривень, то водій тричі перерахувала гроші, щоб переконатися, чи достатня сума. Було видно, що їй так і кортить нагадати, що від сьогодні вартість 5 грн.

Ще одна цікава деталь: у перший день «п'ятигривневого проїзду» з’явилася інформація Львівської міської ради про те, що ЛКП «Львівелектротранс» збільшує щоденний випуск вагонів на маршрутах трамваїв № 3 та № 8. Пояснюють це зростанням пасажиропотоку на вказаних маршрутах.

Тож, йдучи площею Ринок, зауважила, що трамваї прямо-таки бігають один за одним. В інші дні такого не було. Як із тролейбусами на вулиці Героїв УПА — один наздоганяє інший. Стало очевидним, що і на інших маршрутах побільшало одиниць транспорту.

Чому саме від дня подорожчання проїзду сталися такі приємні метаморфози? Адже ще не нагромадилися нові доходи.

— Звідки раптом з’явилося стільки одиниць техніки, — запитуємо у речника ЛКП «Львівелектротранс» Івана Бондара.

Він каже, що це пов’язано з тим, що комунальне підприємство постійно ремонтує трамвайні і тролейбусні вагони, дбаючи про стан матеріально-технічної бази. Але чому ж ми цього не відчували в інші дні, до того, як ми почали купувати «красиві» талони"? Чому людям доводилося інколи годину чекати на «рогатого» чи трамвай?

Про будь-які інші перетворення, які відбудуться найближчим часом у львівських трамваях і тролейбусах, нам наразі відмовилися повідомляти. Бо навіть ще не порахували, скільки отримають грошей завдяки цим магічним п’яти гривням.

У Луганській та Донецькій областях вартість проїзду електротранспортом коштує 2 та 3 гривні відповідно. Ми дізналися про те, яка ж ситуація у місті Тернополі. Виявляється, електронний квиток тут запровадили з 2 січня цього року.

Кожен тернополянин може скористатися персоніфікованою карткою тернополянина, згідно з якою він платить за проїзд у трамваї 3 грн. Звичайний готівковий квиток коштує 4 грн.

Натомість е-квиток у Львові з’явиться не скоріше першої половини 2019 року. Про це повідомив директор ЛКП «Львівелектротранс» Олег Береза. «Пройшов перший етап відбору. У нас є більше десяти претендентів. Тепер ми готуємо другий етап — технічні вимоги до електронного квитка. Наступного тижня до нас приїдуть консультанти з ЄБРР, ми узгодимо остаточний перелік умов та подамо їх, як технічну специфікацію до банку, і вона буде базою для наступного етапу відбору — технічного. А після цього розпочнеться вже третій раунд — фінансовий відбір. На цьому етапі ми вже будемо мати продукт, який відповідає нашим параметрам і будемо вибирати той, який підходить за ціною», — розповів чиновник.

За подорожчанням вартості проїзду в електротранспорті слід очікувати подорожчання у маршрутках. Так було завжди, про це говорять місцеві активісти. Йдеться про ціну у сім гривень.

Міська рада, своєю чергою, каже, що у першу декаду травня буде оголошено конкурс на визначення перевізників на автобусних маршрутах. Після визначення переможців з ними укладуть договори.

«Отож ми заявили перевізникам, щоб вони подавалися на конкурс та виконували умови договору, — розповідає Сергій Бабак, заступник міського голови Львова. — Адже до роботи перевізників є багато зауважень. Тому зараз недоречно говорити про економіку, тобто про зміну тарифу, якщо не відомо, хто виграє конкурс. Можливо, прийдуть інші перевізники, і буде конкуренція та збільшиться кількість маршруток на ринку. Також була проголосована на сесії міської ради ухвала про те, що за 5 років маємо відмовитися від маршруток. Відповідно, потрібно вкладати кошти в розвиток електротранспорту. На цей рік маємо амбітні плани — придбати 150 автобусів, 50 тролейбусів і 30 трамваїв. Якщо ми це реалізуємо, то до кінця року ситуація з проїздом суттєво покращиться. Також є наміри на наступний рік підтримувати такі темпи. Та на це потрібні кошти. Тому будемо залучати кошти з бюджету, кредитні кошти, щоб реально оновити систему транспорту у Львові».