NASA розробляє «тихий» надзвуковий літак

Чи повернеться ера швидкісних пасажирських перельотів?


Американська аерокосмічна агенція NASA замовила компанії Lockheed Martin прототип цивільного надзвукового літака нового покоління. Контракт на суму 247,5 млн. доларів передбачає розробку «безшумного» апарата, що не генеруватиме «удару» під час переходу звукового бар’єра.

Готовий зразок має потрапити у дослідницький центр Flight Armstrong у Каліфорнії до кінця 2021 року, пише Science Alert.

У NASA сподіваються, що апарат X-plane суттєво просуне розвиток комерційних надзвукових повітряних перевезень. За словами заступника директора Управління з досліджень технологій аеронавтики Джейвона Шина, серію дослідних літаків X-plane почали тестувати ще зі середини 40-х років минулого століття. Сенс нового проекту полягає у створенні літака зі зниженим шумом від звукового удару під час переходу звукового бар’єра. Теоретично ця модель зможе «тихенько» літати на надзвукових швидкостях, що не вдавалося зробити її попередникам. «Голосні» польоти зараз заборонило американське авіаційне управління FAA — через шумове забруднення.

В історії авіації уже є приклади надзвукових пасажирських перельотів. Найбільш відомі — радянський Ту-144 (наприкінці 70-х років минулого століття) та британсько-французький «Конкорд». Ані «тушку», ані «Конкорд» не розробляли з урахуванням питань шуму. Коли ударна хвиля, що утворюється під час обтікання повітрям надзвукового літака, досягає спостерігача на землі, той чує потужний звук, що нагадує вибух чи постріл з гармати.

Утім, крапку в комерційних надзвукових перельотах поставив не шум, а кілька катастроф та критичних інцидентів, нафтова криза 1973-го, дорожнеча їх експлуатації. Для авіакомпаній стало привабливіше зменшувати ціни на квитки та перевозити більше пасажирів середнього класу, ніж скорочувати час перельоту завдяки високим витратам і «полювати» на бізнесменів та багатіїв.

Довжина експериментального апарата, над яким працюватимуть у Lockheed Martin, становитиме майже 29 метрів, висота польоту — до 17 тисяч метрів. Він в 1,4 раза перевищуватиме швидкість звуку (близько 1600 км/год.). На літаку не буде виступаючих елементів у носовій частині, пілот отримуватиме візуальну інформацію завдяки системі камер. Саме така особливість форми повинна запобігти виникненню звукового удару.

Майбутній літак спроектують таким чином, щоб він міг використовувати частини від інших реактивних апаратів. Будівництво новинки почнеться в Палмдейлі, згодом — серія випробувальних польотів.

Другий етап, який має розпочатися 2022 року, складатиметься з випробувань безпеки над базою ВПС у Південній Каліфорнії, а у 2023−2025 роках планують тестові польоти в чотирьох-шести містах США. Дані, зібрані під час цих тестів, відправлять у FAA і Міжнародну організацію цивільної авіації. У NASA сподіваються, що комерційні надзвукові польоти стануть реальністю.