Чергова проблема Facebook: розчаровані користувачі відходять

Facebook і Google стверджують, що вони лише поширюють інформацію. Насправді ж вони є майже монополістами постачання новин, і у такий спосіб інституціями суспільної структури

The Wall Street Journal пише, що все більше користувачів мають намір піти з соціальної мережі-гіганта. Частина аналітиків вважає, що зростання веб-сервісу може сповільнитися.

Спосіб, яким Facebook обслуговує своїх користувачів, занепокоїв законодавців і регуляторів багатьох країн. Однак, найбільший ризике для діяльності мережі можуть створити рогнівані користувачі сервісу. Навіть за контроверсійних вчинків за участі Facebook, які спостерігаємо упродовж останніх років, число користувачів зростало, а це вело до збільшення прибутків від реклами.

Однак зараз Facebook мусить змиритися з хвилею втрат, які спричинені твітами з хештегом #DeleteFacebook (Вийди з Facebook). Вони схиляють аналітиків до застережень, що блискавичний розвиток мережі може бути пригальмованим.

«Ключовим питанням для Facebook є те, що акція #DeleteFacebook спричинить обмеження числа користувачів, а за тим слід очікувати скорочення рекламних бюджетів», — написали аналітики з Берклі у доповіді, опублікованій минулого тижня. На їхню думку, теперішні клопоти можуть вплинути рівно ж на спроможність Facebook до рекрутування талановитих програмістів.

Курс падає після афери з Cambridge Analytica

Найсвіжіша криза почалася тиждень тому, коли Facebook опублікував повідомлення, у якому поінформував, що вивчає вістки з компанії Cambridge Analytica, яка співпрацювала з виборчим штабом Дональда Трампа під час кампанії 2016 року, і в заборонений спосіб користувалася даними десятків мільйонів користувачів соціальної платформи.

Що більше, — фірма збирала дані навіть після того, як задекларувала, що їх видалить. Представники Cambridge Analytica кажуть, що компанія діяла згідно із засадами, прийнятими у Facebook.

Буря після таких повідомлень закінчилася тим, що курс акцій Facebook упав на 9 відсотків, і це зменшило ринкову ціну мережі на 50 мільярдів доларів. Минулої середи курс досяг заледве 0,7 відсотка.

А Facebook мусить тепер змиритися із заходами, до яких вдалися уряди по обидва боки Атлантики, а також із розслідуванням, що його затіяла американська Федеральна комісія торгівлі (FTC).

Цукерберґ кається. Того достатньо?

Минулої середи керівник Facebook Марк Цукерберґ перервав мовчанку у цій справі, зізнався у помилках і зобов’язався провести розслідування, а також вдосконалити політику у сфері захисту даних користувачів. «Маємо обов’язок берегти ваші дані, а коли не можемо того зробити, то не заслуговуємо на те, щоб надавати вам послуги», — написав Цукерберґ.

Може, Facebook опанує ситуацією. Однак наразі дехто з користувачів не вважає ці запевнення достатніми, і є просто шокованими реакцією Facebook на російське втручання у вибори в США.

Сабіна Стенлі, 42-річна професорка з Університету Гопкінса, каже, що багато місяців міркувала над ліквідацією свого акаунту на Facebook, зауважуючи щораз більше огріхів сервісу. Остаточне рішення визріло, коли вибухнув скандал за участі Cambridge Analytica, а реакція Facebook виявилася надто розмитою. Чаша розчарувань переповнилася.

«Після таких новин, а також після великого виборчого скандалу, вирішила, що не можу далі користуватися Facebook, — твердить Стенлі, яка одночасно ліквідувала свій акаунт з Instagram, який теж належить Facebook.

Зменшується також час, який люди проводять у Facebook

Число користувачів, які у всьому світі послуговуються Facebook бодай раз на місяць, зростало багатократно з моменту тріумфального дебюту Facebook у 2012 році. Воно досягло у IV кварталі минулого року 2,13 мільярда осіб. Прибутки і зиски зростали швидше ще й тому, що Facebook міг керувати рекламними повідомленнями і, користуючись їхніми даними, доставляти рекламу до певного користувача.

Перші застережні сигнали у США з’явилися ще минулого року, коли поблажлива реакція Facebook на дезінформацію і зловживання спричинила злість. Згідно з аналізом даних фірми Nielsen, зроблених Pivotal Research Group, американці у серпні минулого року користувалися Facebook на 7 відсотків часу менше, ніж у серпні 2016-го.

У лютому 2018-го Facebook повідомив, що упродовж останніх трьох місяців 2017-го його користувачі витратили на 5 відсотків менше часу, перебуваючи в мережі, тобто на понад дві хвилини менше на кожного користувача.

Фірма додала також, що у квартальному звіті відображено перший в історії спад числа осіб, що входять щоденно через мережу на найбільш прибуткові ринки — американський та канадський. Facebook втратив там близько 700 тисяч таких користувачів. Сервіс, однак, заспокоює, що падіння було невеликим, тимчасовим погіршенням ситуації, а число таких користувачів, найімовірніше, буде коливатися, беручи до уваги широкий вимір сервісу в регіоні.

«Є проблема з управлінням»

Браян Вейзер, аналітик Pivotal Research Group, сподівається, що проблема довкола Cambridge Analytica зменшить кількість часу, який користувачі проводять у Facebook, на 10−15 відсотків.

— Найважчою, найсерйознішою річчю є масштаб цієї проблеми. Ситуація вказує на очевидну проблему з управлінням, — твердить Вейзер.

Ґабрілелла Естрес, 34-літня консультантка з Лондона, яка працює у сфері промисловості, цього тижня ліквідувала свій акаунт на Facebook через аферу з Cambridge Analytica. Додає, однак, що користувалася ним щораз рідше. «Колись це було чимось супер, але тепер воно нагадує мені лише чергові уродини. Рішення про видалення акаунта прийшло швидко», — каже вона.

Наразі нічого не вказує на те, щоб рекламодавці змінили плани через останній скандал, хоча останніми місяцями деякі топ-менеджери гостро критикують сервіс. Фінансові підсумки Facebook за І квартал будуть опубліковані через місяць.

— Якщо з часом стане зрозуміло, що Facebook надалі не розуміє того, чого хочуть користувачі, фірма матиме проблеми, — каже Колін Себастіян, старший аналітик у Robert W. Baird & Co. (Сан-Франциско). — Очевидно, що мережа працює у режимі кризи.