«Для чого старатися, якщо обдеруть як липку?»

Від початку дії «дорожнього експерименту» уряд обібрав Закарпаття більш ніж на 100 мільйонів гривень «митних» грошей.

На початку минулого року силами окремих нардепів від Закарпаття Срібну Землю нарівні з іншими прикордонними областями таки включили до так званого дорожнього експерименту, згідно з яким 50% від перевиконання місцевою митницею плану надходжень залишатимуться в обласному бюджеті на потреби ремонту дорожнього покриття. Проте Міністерство фінансів не віддає всю обіцяну «половину».

Мінфін: кому скільки хочу, стільки дам…

Варто сказати, що «дорожній експеримент» приніс цивілізацію у чимало куточків Закарпаття. Ремонт асфальту відбувався у кількох ділянках, де покриття не відновлювали з радянських часів. А на околиці Воловця турецька автодорожня компанія ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл» збудувала найпотужніший в області завод, який спроможний виробляти 260 тонн асфальту на годину! Ця ж компанія виграла тендер на ремонт дороги, що з’єднує Закарпаття із Львівщиною. До того ж у Хустському районі поблизу села Рокосово для цих же потреб відкрили асфальтовий завод потужністю 160 тонн на годину. Тобто робота пішла… Та, на жаль, ненадовго. 19 вересня, асфальтні заводи зупинилися, оскільки не отримували щебінь через гострий дефіцит залізничних вагонів та локомотивів. Коли ж вирішилася ця проблема, Мінфін просто забрав від Закарпаття гроші за вересень-жовтень, зароблені місцевою митницею з експерименту…

На наш інформаційни запит із Закарпатської митниці ДФС повідомили про чималу суму перевиконання плану, яка у 2017 році склала понад 835 мільйонів гривень. Разом з тим, у відповіді виконувач обов’язків начальника митниці Вадим Симчера повідомив, що ці кошти спочатку забирають у Київ у Мінфін, відтак там вирішують: якій області скільки грошей видавати щомісяця зі суми надходжень. Після поділу кошти йдуть на рахунки Держказначейства України. Далі — у відповідні обласні казначейства, і лише звідти — в обласний бюджет. В області,  своєю чергою, вже вирішують, куди ці кошти витратити і хто саме їх витрачатиме.    

На митниці також розповіли, що, за не­офіційною інформацією, від початку експерименту уряд жодного разу не перерахував рівно 50% перевиконаного плану. Таку інформацію підтвердив і голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль. Минулоріч лише за вересень-жовтень уряд недодав Закарпаттю понад 100 мільйонів гривень, призначених на експеримент.  

 Це ніщо інше, як «кидалово». Для чого тоді старатися, якщо тебе все одно обдеруть як липку?

Що наремонтував облавтодор на 201 мільйон гривень?

 У Києві ж після звернень пана Москаля до прем’єра Гройсмана повідомили, що інші митниці України не виконали планів, тому гроші варто розподілити «по-братськи»...

 Закарпаття ж зі суми 835 перевиконаних мільйонів мало отримати щонайменше 410 мільйонів гривень. Насправді ж отримало дещо менше. Так, згідно з відповіддю на інформаційний запит до Головного управління Державного казначейства України у Закарпатській області, керівник Надія Конджарія повідомила, що протягом 2017 року установа спрямувала до спецфонду бюджету області на згадані потреби 362 мільйони 333 тисячі гривень.  Таку суму підтвердив у відповіді на наш інформаційний запит і виконувач обов’язків голови Закарпатської ОДА Іван Дуран. Він також повідомив, що Закарпаття долучилося до експерименту

1 січня 2017 року. І лише 17 липня минулого року затвердила розпорядженням голови ОДА перелік об’єктів, що мають першочергово реконструюватися. Тоді ж було визначено замовників виконання робіт. Ними стали: Служба автомобільних доріг у Закарпатській області, Закарпатське комунальне підприємство облради «Будкомплектторг», Тячівська районна держадміністрація та Тячівська об’єднана територіальна громада.

Відтак через портал «Наші гроші» дізнаємося, що майже увесь дохід із дорожнього експерименту Закарпаття перерахувало Службі автомобільних доріг у Закарпатській області та румунській фірмі S.C. Trameco S.A.

Румуни з великими гарантіями роботи ще й не починали?

Компанія S.C. Trameco S.A. мала реалізувати поточний середній ремонт автодороги місцевого значення Рахів – Богдан – Луги за 51,99 мільйона гривень, довжиною 20 кілометрів. Роботи мали завершити у листопаді. Однак, за словами місцевих жителів, відновлення дороги тут і не розпочинали. Депутат Рахівської райради і активіст Микола Кокіш-Мельник повідомив, що єдиний відрізок, який почали робити у цьому напрямку силами облавтодору, — Рахів - Розтоки. Тут зробили половину півторакілометрової ділянки. А через два тижні, каже Микола, той асфальт «здувся»…

 В ОДА ж кажуть, що компанію обрали  через те, що румуни дали хороші гарантії: 12 років на асфальтове покриття. Єдиним їхнім конкурентом було Дочірнє підприємство «Закарпатський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», з яким переможець уклав договір про постачання асфальтобетонної суміші. При цьому обидва учасники не знижували ціни під час аукціону. До слова, румунська компанія з квітня 2017 року виграла тендерів на майже 205 мільйонів гривень виключно на Закарпатті: у Тячівської РДА і КП «ЗОКП «Міжнародний аеропорт Ужгород»…

Довідка «ВЗ»

Закарпаття два роки домагалося участі у «дорожньому експерименті». У 2015 році до нього приєдналися Львівська, Київська, Одеська, Чернівецька і Волинська області. А у 2016-му — Київ. Закарпаття ж, яке має найбільше митних пунктів пропуску і розгалужену митну інфраструктуру, вчергове проігнорували. Тим часом українські митниці, які брали участь  в «експерименті», у 2016 році спрямували на будівництво доріг у своїх областях 2,2 мільярда гривень. Закарпаття ж до експерименту включили лише наприкінці 2016 року.