«Пенсіонери, прошу платити за проїзд! Літр солярки – 26 гривень, а скоро буде 30!»

Після того, як проїзд для пенсіонерів зробили платним, львівські маршрутки уже не такі набиті, як раніше.


Минулого тижня приватні перевізники Львова та області (крім комунального АТП №1) неабияк шокували пасажирів пенсійного віку: з 20 січня пенсіонери платять повну вартість квитка (у Львові це 5 гривень за одну поїздку). Рішення про позбавлення пільг пенсіонерів у маршрутках одноосібно ухвалила Асоціація перевізників Львівщини. Мовляв, на законодавчому рівні це питання не врегульовано... “Досі пенсіонери користувалися знижками незаконно, – пояснив “ВЗ” голова Асоціації автомобільних перевізників Львівської області Іван Велійка. – Кабмін мав півроку, щоб вирішити це питання, але не вирішив. Якщо влада не регулює, ми зробили це самотужки. Бо з державного бюджету нам за пільгових пасажирів не компенсують. На 2018 рік на це передбачено 32 мільйони гривень, а потрібно у десять разів більше”.

У Львівській міській ра­ді кажуть, приватні перевізники міста ухвалили таке рішення самостійно, бо ні управління транспорту мерії, ні виконавчий комітет відповідних дозволів не давали. Наразі юридичний департамент ЛМР вивчає, як же змусити власників маршрутів відмовитися від запровадження платного проїзду для пенсіонерів.

Міський голова Львова Андрій Садовий нагадав, що перевізник, якого контролює місто (АТП №1, обслуговує 20 маршрутів), возить пенсіонерів безкоштовно. “Рішення приватних перевізників щодо позбавлення пільг пенсіонерів Львівська міська рада вважає незаконним. Це порушення законодавства, – сказав на брифінгу заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак. – Мерія закликає приватних перевізників не порушувати закон. Із 2016 року держава припинила відшкодовувати кошти за пільгові перевезення пасажирів у міському громадському транспорті. Розуміємо, що тариф на проїзд економічно не обґрунтований. Але львів’яни не мають фінансових можливостей платити більше”.

Утім, чимало містян сприйняли платний проїзд для пенсіонерів на ура. “Уже три дні львівські маршрутки їздять не набиті, тож можна без проблем і без тисняви в салоні доїхати на роботу, – каже 56-річна жителька Нового Львова Юлія. – В інших обласних центрах це питання давно вирішили: там пільговики їздять безкоштовно лише в окремі години, або ж дозволяється певна кількість пільговиків в одній маршрутці. У Львові з цим чомусь зволікали. 90% пенсіонерів просто каталися в автобусах, навіть у “час пік”. А тепер більшість пенсіо­нерів подумають, чи варто їм їздити, бо платять, як і всі пасажири”.

Журналіст “ВЗ” теж зауважила, що на маршрутах, які курсують від Майорівки до Приміського вокзалу, суттєво поменшало пасажирів пенсійного віку. Йду на зупинку о 9-й ранку. Якщо раніше на кінцевій зупинці автобусів №15, 24 та 44 була черга з десятка пенсіонерів, то тепер їх не було. Через погодні умови на автобус довелося чекати близько двадцяти хвилин. При вході на дверях – наліпка формату А4, з інформацією, що пенсіонери оплачують повну вартість. Водій маршрутки каже, за цю наліпку заплатив зі своєї кишені 15 гривень. “З мене здерли на АТП таку суму, – каже водій. – А це плата за трьох пасажирів. Ледь не за все треба платити зі своєї кишені. А звідки гроші взяти, якщо зар­плата символічна?”.

Пенсіонери, які заходили у салон, переважно мовчки платили 5 гривень. “Кому треба їздити, той їздитиме, навіть за гроші”, – сказав старший пан. Та деякі все ж висловлювали своє “фе”: мовляв, закон дозволяє пенсіонерам їздити безкоштовно, а перевізники пільгу по-хамськи забрали. “Водію, доживете до моїх років, тоді будете знати, як їздити за гроші, – обурилася пенсіонерка. – Пенсію нам ніхто не підвищує, а проїзд тепер зробили платним. Не вистачає на хліб та ліки...”.

“Пенсіонери, прошу платити за проїзд! Літр солярки – 26 гривень, а скоро буде 30, – відповів водій. – Через тих пільговиків ніхто з водіїв працювати не хоче. Кому подобаються такі умови, коли за зміну – сотня пенсіонерів? Наш власник не питає, кого ми перевозимо. Нам щодня треба касу здати”. Запитую водія, чому у Львові громадський транспорт працює “на трійку”? У тому, що на лініях бракує маршруток, каже, винні не лише пільговики, а й відсутність водіїв. “На АТП стоять п’ять автобусів. Нікому сісти за кермо, бо більшість водіїв виїхали на заробітки до Польщі. Робота нервова, умови – погані, за невиконання плану зрізають півзарплатні. Працюємо за копійки. Сам допрацьовую цей місяць і їду до Польщі. Несила терпіти. Минулого місяця посеред маршруту мене “схопило” серце. А все тому, що працюємо без відпочинку. Скоро настане час, коли автобуси будуть їздити на маршруті раз на годину... Загалом, водій маршрутки – вимираючий вид. Старі кадри виїжджають за кордон, а молодь не хоче йти працювати на такі умови. У Львові вже не вчать на водіїв громадського транспорту. Деякі перевізники беруть на роботу водіїв з вантажівок, але це неправильно. Возять людей як дрова”...

А тим часом...

Львівська міська рада скерувала листа до управління Укртрансбезпеки у Львівській області – з вимогою перевірити дії приватних перевізників щодо скасування пільг для пенсіонерів. У листі мерія просить Укртрансбезпеку вжити заходів щодо власників маршрутів, які порушують закон.