«Водіям тут ніби розум відбирає...»

Ділянка траси біля села Ямельні на Яворівщині – з підвищеною аварійністю, але чиновникам до цього немає діла.


Якщо їхати зі Львова по міжнародній трасі Львів-Краковець, на під’їзді до села Ямельні Яворівського району можна побачити велике панно: “Увага! Ділянка із підвищеною аварійністю!”.  Повернутися до теми аварійності на дорогах Львівщини примусила остання трагічна ДТП на цій ділянці - за участі кортежу галицького олігарха Петра Димінського.  18 серпня його броньований “Мерседес”, грубо порушивши правила, врізався в “Опель”, за кермом якого була 31-річна мешканка Ямельні Наталія Тріла. Дівчина загинула.

Підвищена аварійність ділянки біля Ямельні аж ніяк не стримує водіїв, які розганяються там, де треба зменшити швидкість. Дорога тут хоч і відремонтована (є міжнародною трасою), але  занадто вузька. Перед селом має різкий спуск, а перед самим пішохідним переходом - підйом, тобто авто потрапляє у своєрідну “яму”.

“З горбка ніби видно всю трасу, але коли опиняються у ямі, водіям ніби розум відбирає, - розповідає “ВЗ” місцева активістка Ганна Воробій. - Вони йдуть на обгін, не зважаючи на суцільну дорожню розмітку. Треба розширити дорогу, зробити “лежачих поліцейських”. Не раз мешканці села зверталися з цього приводу і до голови сільради, і до голови Яворівської РДА. Чиновники розводять руками: не можемо нічого зробити, бо дорога державного значення. Треба зробити обмеження швидкості чи відеокамери встановити, щоб водії пригальмовували. Через два дні після похорону Наталі бачила, як на цій же трасі на шаленій швидкості робив потрійний обгін двох фур крутий джип лимонного кольору... Ніхто з водіїв на пішохідному переході не зупиниться. Як переходжу, мушу руку вперед тягти, кажу водієві: куди женеш? Але нема ради, бо один зупинився на переході, а другий поза ним одразу обгін робить”.

“Одразу після аварії я телефонувала в ефір на телебаченні, коли там був голова ЛОДА Олег Синютка, - веде далі жінка. - Кажу, це крик моєї душі: скільки вже на цій трасі загинуло людей! Ніхто не вживає заходів. Сільчани готові перекривати трасу.  Кажу, тут гине цвіт України. Загинула Наталя Тріла - молода, талановита, спеціаліст з ІТ, багато би ще могла зробити для України...”.  

Траса біля Ямельні — у переліку геопатогенних зон на дорогах Львівщини. Цей список ще десять років тому визначив за допомогою авторської методики заслужений винахідник України, доктор технічних наук, професор, полковник поліції Любомир Сопільник (працював у Держ­автоінспекції, нині -  на посаді начальника вибухотехнічного управління ГУ Нац­поліції у Львівській області). Любомир Сопільник визначив особливо небезпечні ділянки, де напруженість електромагнітного поля у десятки, а то й у сотні разів перевищує нормальний фоновий рівень. Саме тут трапляється найбільше ДТП.  Запропонував встановити на цих місцях нові дорожні знаки “Небезпечна ділянка” - трикутник із блискавкою всередині і цифрами загиблих і поранених на цьому місці. Згідно з його дослідженням, на трасі Львів-Жовква найнебезпечніше місце поблизу села Сопошина, у Мостиському районі — біля села Довгого, у Золочівському — біля села Куровичів, у Пустомитівському — між селами Зуброю і Сокільниками. “Рекордсменом” є 542-й кілометр автодороги Київ-Чоп (в районі села Пісочної Миколаївського району), на якому рівень напруженості електромагнітного поля підвищено у 650 (!) разів. Кілька років тому, після кількох аварій з трагічними наслідками, там встановили світлофор. Є такі “чортові” місця і у Львові — на вулиці Княгині Ольги, на Хуторівці та проспекті Чорновола (ділянка від кільця і до автозаправки). Там напруженість поля підвищена у 200 разів і справді часто стаються аварії.  

Попереджувальне панно на в’їзді до Ямельні з’явилося завдяки старанням керівництва сільради. Голова Порічанської сільської ради Ігор Максимів (до цієї сільради входить і Ямельня) розповів “ВЗ”, що у міру своєї компетенції намагається боротися з аварійністю небезпечної ділянки. Але траса — міжнародна, отож порядкувати на ній мають посадовці інших відомств і за кошти держбюджету. “Тут завжди було багато аварій, - розповідає Ігор Максимів. - У 2002 році тут загинула ціла сім’я. Торік я написав подання на кілька проектів — аби поставити перед Ямельнею і перед Страдчем освітлені пішохідні переходи. Два роки тому на цьому місці загинув наш мешканець на велосипеді. По Ямельні проект пройшов — зробили пішохідний перехід. Після трагічної ДТП (за участі Димінського. - Авт.) я написав подання до обласного “Укравтодору”, а звідти скерували листа до Києва. Наголошую на необхідності встановити тут відеонагляд, світлофорний об’єкт “на вимогу” пішоходів і знаки обмеження швидкості. Зрозуміло, перед населеним пунктом і без того треба обмежувати швидкість, але водії на це не реагують. Треба поставити тут на 2-3 тижні поліцейських, щоб водії привчилися гальмувати. Наразі відповіді нема... Але на цьому місці однозначно треба щось робити!”

Про те, як біля Ямельні розбилася ціла сім’я, нагадує капличка біля траси. Її встановили родичі. Мешканці села розповіли, що аварія сталася у 2002 році. Обставини її нагадують останню трагічну ДТП з вини машини Димінського. У тому ж напрямку — зі Львова на Яворів, їхали чоловік і жінка із двома дітьми, так само  повертали наліво з траси в село. Так само з гори на швидкості летіла машина львівського високопосадовця (кажуть, це був уже нині покійний тодішній директор локомотиворемонтного заводу). Його машина врізалася у заднє сидіння автівки, де сиділи двоє маленьких дітей. Діти загинули на місці, батьки опинилися в реанімації, але вижили.  Винуватець ДТП не був покараний…

Фото Юлії ПІДЛУЖНОЇ