«Наші заробітки впали вдвічі...»

Профспілки авто- і таксоперевізників влаштували акцію протесту під гаслом «Геть Uber і Яндекс зі Львова!»

«Ні — російському бізнесу!», “Яндекс, Uber — геть з України!”. Під такими гаслами у четвер, 30 березня, відбулася масштабна акція протесту Вільних профспілок автоперевізників і таксоперевізників Львівщини. Близько трьохсот водіїв приїхали на майданчик біля стадіону “Арена Львів”, де провели мітинг. На кожній машині були прикріплені написи “Протестую”, гасла проти фірм-конкурентів “Яндекс” і Uber.  Далі колоною рушили до центру міста. Машини безперервно сигналили.

“Протест із шашечками” розтягнувся на декілька кілометрів і створив неабиякі незручності в і без того “закоркованому” місті. Колона запруджувала вулиці, проїхалася перед будівлею Управління СБУ у Львівській області, приміщенням Держфінслужби і нарешті припаркувалася біля Львівської ОДА. Деякі таксисти спеціально блокували машинами виїзд із бокових вуличок, що спричинило неабияке роздратування звичайних водіїв. Особливо лютували “дяді” на крутих джипах. “Дебіли, забирайте свої машини!” — це найбільш коректна фраза, яку можна було почути на вулицях. На перехрестях спалахували суперечки між таксистами і автолюбителями — на радість цікавим, які знимкували це на телефони.

Біля Львівської ОДА таксисти припаркувалися і заблокували вулицю, не припиняючи сигналити. Про свої вимоги до влади вони повідомляли вже неодноразово. Зокрема, вже скеровували листи в СБУ і МВС України. Вимагали у найшвидші терміни провести законодавче реформування галузі таксоперевезень в Україні. Спростити систему ліцензування, внести зміни до Податкового кодексу — з метою прийняття фіксованого податку, який дасть можливість працювати малому бізнесу. Негайно припинити діяльність іноземних інформаційних серверів на території України (“Яндекс” і Uber. — Авт.). Розпочати їх перевірку, на час проведення перевірки призупинити діяльність цих структур та їхніх партнерів. Ці вимоги представники перевізників передали заступнику голови Львівської ОДА Ірині Гримак, яка вийшла до протестантів.

Також таксоперевізники стверджують, що “Яндекс” і Uber — російські фірми. Uber позиціонується як американська компанія, але на теренах СНД кінцевим бенефіціаром його є Росія, стверджують таксисти. Ще одна претензія до фірм-конкурентів — вони хоч і заявляють, що просто надають інформаційні послуги, але в кінцевому підсумку таки займаються перевезеннями. При цьому пасажир має зареєструватися в мобільному додатку і дати свої персональні дані. А це в умовах гібридної війни з країною-агресором — небезпечно. Як розповів “ВЗ” голова Асоціації вільних профспілок автотранспортників України Андрій Корчинський, таксисти поставили вимогу у місячний термін врегулювати усі проблемні питання на законодавчому рівні. Паралельно вони розпочинають підготовку до всеукраїнської акції протесту.

“Наші заробітки впали удвічі, коли на ринку з’явилися ці фірми, — розповів “ВЗ” учасник протесту, таксист Орест. — Якщо працював толково 12 годин, можна було заробити за місяць до 5 тисяч гривень. Тепер це — 3 тисячі. Нас критикують, що у нас, мовляв, машини старі й брудні, водії хамлять. Але є різні водії і різні пасажири. Як то кажуть, “у сім’ї не без виродка”. На кожній фірмі є й водій недобрий, і клієнт недобрий”.

У розпал протесту таксистів журналіст “ВЗ” навідалася у львівський офіс компанії Uberlin, розташований на вулиці Стефаника. Перед входом стояв молодик у шкіряній куртці і фотографував на телефон колону протестантів, яка “закоркувала” вулицю. Як з’ясувалося, це був представник компанії В’ячеслав (прізвище назвати відмовився), який погодився відповісти на мої запитання. Заходимо всередину — там стоять кілька великих столів із комп’ютерами, рецепція завалена рекламками з привабливими умовами співпраці із фірмою. “Щойно до мене заходили двоє представників акції протесту таксистів, — розповів В’ячеслав. — Казали, щоб ми забиралися зі Львова. Попереджали, якщо не заберемося, вони будуть діяти по-іншому. Ми сказали: хочете протестувати — протестуйте, це ваше законне право. Ми не будемо нікому ні заважати, ні запускати чорний піар. Люди (таксисти. — Авт.) абсолютно не хочуть підтримувати ринкові умови, виходити на певний рівень послуг. Чому маємо забиратися звідси, згортати бізнес? На нас можуть подавати до суду, але юридично у нас все оформлено правильно, до нас жодних претензій немає.

Не розумію, чому учасник акції стверджують, що це російський бізнес. Він був заснований у Штатах, потім перейшов на ринок Європи і тільки торік зайшов на ринок СНД. Спочатку в Казахстан, потім в Росію, а потім на ринок України. Потім перейшов на Білорусь і країни Балтії. Звідки з’явилася інформація, що Uber це Росія, незрозуміло. Ми коли дивилися, що пишуть про нас медіа, сміялися. Ми (Uberlin. — Авт.) є партнерами компанії Uber і ми є українською компанією, але під франшизою компанії, яка була заснована спочатку в Казахстані, потім у Росії. Вона працює в трьох країнах. Про це можна довідатися на нашому сайті, ми цього не приховуємо. Uber — якісний сервіс, який поєднує клієнта і водія, задоволені обидві сторони. З нами у Львові зараз співпрацюють близько тисячі водіїв”.

Коментар для «ВЗ»

Олексій СТАХ, генеральний менеджер Uber в Україні, Білорусі, Казахстані та Азербайджані

Uber Technologies Inc. — це приватна технологічна компанія, заснована в Сан-Франциско, США, в 2009 році Тревісом Каланіком і Гаретом Кемпом. Uber працює в 450 містах 73 країн. Пропонуємо користувачам доступний, надійний і зручний спосіб пересування по місту, поєднуючи провідників послуг, водіїв, зі споживачами послуг — пасажирами. Програмне забезпечення, яке використовує додаток Uber у всіх країнах, розроблено інженерами компанії у нашому власному науково-дослідному центрі в Кремнієвій долині, Каліфорнія, США.

Компанія Uberlin є одним із партнерів Uber в Україні, які мають ліцензію на перевезення. Uberlin не має доступу ні до програмного забезпечення Uber, ні до персональних даних, що містяться в додатку Uber. Доступ до персональних даних українських користувачів, зареєстрованих у додатку, суворо регламентований, і партнери ним не володіють. Наш досвід роботи в 73 країнах світу свідчить про те, що прихід Uber на ринок міських перевезень призводить до позитивних змін: підвищуючи конкуренцію, стимулюємо учасників ринку покращувати сервіс, робити поїздки більш доступними і комфортними для користувачів. При цьому створюємо хороші можливості для заробітку водіїв за рахунок ефективної роботи платформи. Процес замовлення поїздок в Uber повністю прозорий і підзвітний: вся інформація про водіїв, пасажирів і поїздки міститься в додатку, що забезпечує безпеку і надійність сервісу для всіх учасників.