Клієнт ставить оцінку водію, а водій – клієнтові

Журналістка «ВЗ» перевірила роботу новомодного сервісу таксі UBER.

Два тижні тому у Львів “заїхав” відомий у світі мобільний додаток UBER — альтернатива традиційному таксі. Враження від роботи новачків неоднозначні. Хтось скаржиться на те, що машину треба надто довго чекати, дехто тішиться ввічливими водіями та чистенькими автівками. Компанія встановила низькі тарифи: 4 гривні за подання автомобіля, 5 гривень за кожен кілометр, 14 гривень — мінімальна вартість замовлення. Саме ціною і намагається UBER конкурувати зі старожилами на ринку, які “дерли” з клієнтів утридорога. Чим новий сервіс вирізняється на тлі львівських таксистів та чим він приваблює водіїв, дізнавалася журналістка “ВЗ”.

Викликати таксі UBER можна лише через відповідну програму на смартфоні. Встановлюю спеціальний додаток на свій телефон. Реєструюсь, вводжу своє ім’я, номер телефону та адресу електронної пошти. Всі фінансові операції здійснюються безготівково. Для цього треба ввести номер банківської картки. Таким чином з картки будуть зніматися кошти за поїздки. А на поштову адресу згодом приходять квитанції про оплату. Це дещо напружує, але знаючі люди переконують, що небезпеки у цьому немає. Атракційна новація — у режимі реального часу можна через смартфон спостерігати, як рухаються машини таксі.

Виклик таксі займає лічені секунди. Треба обрати місце, де ви перебуває­те і вказати адресу, куди їхати. А ось пошук машини може тривати від 5 до... 45 хвилин. Усе залежить від кількості вільних авто та погоди. Оскільки сервіс у Львові недавно, то машин наразі відносно мало. Точної кількості у компанії не розголошують, але водії кажуть, не більш ніж 200.

Мені чекати повідомлення про знайдену машину довелося хвилин десять. На карті бачу, що водій буде за 15-20 хвилин, бо ще не завершив попереднього замовлення. Збираюся, спускаюся і чекаю таксі під під’їздом. Додаток показує, що моє таксі вже поруч, аж раптом повідомлення від програми: “Вибачте, водієві довелося скасувати поїздку”. Розумію, що на роботу вже запізнилася, але я наполеглива людина. Шукаю наступну машину. За кілька хвилин на моє замовлення приїжджає біленький “Лексус”. Ввічливий молодий водій допоміг відчинити двері та не рушив з місця, поки я не пристебнула пасок безпеки. “Зробити музику тихіше?” — запитав водій Данило. Чоловік не заводить розмови першим, чекає, поки я почну.

Запитала про його враження від роботи у такій великій компанії. Каже, таксування для нього як хобі, повноцінний заробіток приносить основна робота. Він — фінансовий консультант. В “Убері” працює лише тиждень, враження позитивні. “Подобається, що не маю справи з готівкою. Не треба шукати решту. Попрацюю кілька тижнів, а там побачимо, чи буду цим зай­матися надалі. Хочу зрозуміти, наскільки робота таксиста для мене”. Платять водіям чимало — до 6 тисяч за тиждень. Зарплата залежить від кількості поїздок та відпрацьованих годин. “Водій сам регулює свій графік роботи. Можна працювати по дві години в день. Головне — “наїздити” мінімум 40 годин за тиждень. За кожну поїздку нам доплачують від 20 до 120% від вартості замовлення. Водіям розповідали про київський досвід. Там таксисти “Уберу” заробляють близько 16 тисяч гривень на тиждень”, — розповів Данило.

Прибуваємо за потрібною адресою. Чоловік бере в руки ґаджет та каже: “Ставлю вам п’ятірку”. Виявляється, водії після завершення оцінюють пасажирів за п’ятибальною шкалою. “Якщо маєте високі бали, водії будуть із задоволенням брати ваші замовлення у подальшому”. Додаток теж запропонував мені оцінити Данила. Ставлю “п’ять”.

Після робочого дня знову відкриваю додаток та обираю потрібну адресу. Програма довго шукала машину, яка відвезе мене додому. На виклик приїхав... “Рендж ровер”. В “Убері” дорогих автівок багато. Водії “таксують” на своїх особистих авто, тому на виклик може приїхати як “Ланос”, так і “Мерседес”.

Деякі пасажири у соц­мережах скаржаться, що чекають машину по півгодини. За словами одного з водіїв, замовлення від клієнта мали би прий­мати водії, що перебувають у радіусі двох кілометрів від нього. Однак у Львові замовлення отримують навіть ті, що на іншому кінці міста... Розцінки у сервісі не “кусючі”. Від центру до вокзалу близько 40 гривень, тоді як місцеві таксисти просять 60. Їм “Убер” “став поперек горла”. “Певна частина клієнтів переметнулися на “Убер”. Водії хваляться високими зарплатами і бонусами. Може, і собі піти туди працювати”? — розмірковує львівський таксист з 30-річним стажем Василь Миронович.