«Технологічна перерва. Просимо вибачення за незручності»

У перший день після націоналізації відділення «ПриватБанку» у Львові не обслуговували клієнтів.

Ажіотаж біля банкоматів “Привату” спостерігається уже декілька днів — народ вишиковується у черги за грошима...  І от понеділок, 11. 00. Біля відділення, що на вул. Антоновича, 140, — декілька людей. Банк зачинений. На дверях — жодного оголошення. Люди не тямлять, чому відділення не працює. Жіночка нарікає, грошей у банкоматі немає...

«Ви думаєте, реально кинути таку кількість людей? - розмірковує жіночка середніх років. - Люди би їх знесли! Все ж у “ПриватБанку” - зарплати, пенсії. Це, може, день — два така ситуація. Я собі навіть уявити не можу, щоб щось сталося із грошима. Хоча у такій державі треба бути до всього готовим». «Все буде добре! - упевнено каже молодий хлопець. — Націоналізація — це просто зміна форми власності. Є угода з банком, зобов’язання перед клієнтом»...

Грюкаю у двері. Звідти — ні слуху ні духу. Народ починає “шушукатися”, мовляв, от перший день як змінився власник банку, а банкомати вже не працюють. Люди кажуть, хотіли зняти лише невелику суму готівки. Забирати депозити наразі не планують. “Мені потрібні гроші, бо зарплата прийшла, - каже жіночка. - Отримала “есемеску” з банку. Не мала ще часу розібратися з цією націоналізацією”. Вона пробує знімати готівку, і, о диво, їй вдається зняти гроші. Невже банкомат працює раз через раз?

“Чому у вас зачинено?” - запитую у працівниці банку, яка нарешті відчиняє двері. “У нас ревізія! - відповідає. - Нам тільки що подзвонили, сказали все підготувати”. “І що ви робите?”. “Рахуємо гроші.Через 20 хвилин я все зроблю і відкрию”.

Щохвилини клієнти підходять до дверей і йдуть ні з чим. “Ліпше, коли такі банки у державній власності, - розмірковує чоловік, який прийшов зняти 100 грн., які залишилися з пенсії. - Приватна власність себе не виправдовує. Банк має мати власний капітал, а він уже настільки зменшився, що перетнув межу, тому його і націоналізували”. Чоловік зізнається, що не хоче мати справи з жодним банком. Не довіряє фінансовим установам. Розповідає про гіркий досвід невістки, яка відкрила депозит у якомусь банку, а потім кілька місяців ходила туди, як на роботу, і невеликими сумами забирала кошти.

Дві жіночки у шубах заглядають, що ж коїться біля фінустанови. Випитую  у них, що думають про націоналізацію. “Я мала рахунок у “Надра банку”, по частинах забрала гроші, але скільки це здоров’я мені коштувало, - каже пані. - У “ПриватБанку” мій чоловік має вклади, і він не боїться. Я йому кажу: “Йди зніми хоч пенсію”. Він не хоче”. Жіночка упевнена, усі ці перипетії з “ПриватБанком” - це велика політика. Тим часом її колежанка задумується: “Що ж робити? Знімати гроші чи ні?”. “Сказали, банкомати будуть постійно працювати, - заспокоює жінка свою подругу. - Ходімо, бо ти зараз знімеш гроші  і всі витратиш”. “У мене мільйонів немає, - усміхається жіночка. - Тому і переживати немає за що”.

Відділення на вул. Антоновича нарешті відкрили. Але каса не працює. Ревізія. “Приходьте завтра”, - заспокоює клієнтів працівниця банку. “А у банкоматі гроші є?” - атакують клієнти, які так і не змогли зняти готівку. “Звідки я це можу знати”, - відбивається адміністраторка.

Відділення банку, що на розі площі Липневої, теж закрите. Час від часу люди заглядають у вікно. Багато хто прийшов оплатити комунальні послуги, але так і не зміг цього зробити.  На дверях оголошення: “Шановні клієнти! Технологічна перерва. Просимо вибачення за незручності”. “До якого часу у них та перерва?” - риторично запитує чоловік. Інші клієнти мовчки розвертаються і йдуть геть.  Одна жіночка запитує: “Хто знає, де тут будь-який найближчий банкомат?”. Її скеровують на вул. Городоцьку.

Люди постійно підходять до відділення. Хтось жартує: “Все, банк луснув!”. “Не може такого бути, - з іронічною посмішкою каже чоловік у модному кептарику. -  Не може один банк вирішувати усі фінансові питання у державі. Має бути конкуренція. Думаю, прості люди не постраждають”. Час від часу хтось лупить у двері. “Вони вам  не відкриють. Бояться, що зараз люди почнуть забирати гроші. Тоді банк точно лусне”, - відказує чоловік.

“Та не треба переживати, - каже клієнтка “ПриватБанку” пані Люба. - Європа давно говорила, що не може бути 51% економіки у приватному банку. У світі так не буває. І МВФ натиснув, мовляв, хлопці, не дамо ні копійки, поки ви це питання не вирішите. А владі зараз не вигідно ламати під собою кригу, бо вона і так крихка. Тому навряд чи вони підуть на якісь маніпуляції з грошима”.

На вул. Степана Бандери декілька банкоматів “ПриватБанку”. На одному з них напис: “Проводяться регламентні роботи з оновлення системи безпеки. Перепрошуємо за тимчасові незручності. Ви можете знімати готівку у будь-яких банкоматах країни без комісії”.

“Я хотів у неділю зняти гроші, але не зміг, бо стояла величезна черга, - розповідає знайомий, якого зустріла по дорозі. - У двох інших банках не було грошей. У магазині розраховувався карткою “Привату”.

За декілька метрів на вул.С. Бандери ще один банкомат — тут за грошима у черзі чоловік зо п’ять. Відділення “Привату” на вул.С. Бандери, 37, відкрите. Всередині як у вулику. За грошима до банкомата — вервечка людей. За столиком працівник консультує клієнтку. Паніки немає. Але одна жіночка бідкається, що мусить заплатити за навчання дитини, а банкомат видав 3 тисячі грн. і більше не видає. Працівниця банку, яка проходить повз, радить спробувати знімати готівку меншими сумами.

“У нас шухер, - чую розмову, яку веде по телефону начальник відділення. - Операцій не проводимо, лише консультуємо клієнтів. Є нюанси - банк міняє реквізити. Завтра будемо працювати у стандартному режимі”. У розмові зі мною керівник відділення пан Володимир каже: “Ми пояснюємо клієнтам, щоб не боялися, — проблем немає”. “Багато людей хочуть забрати депозити?”. “Люди шоковані, але щоб масово забирали депозити — такого немає. Частково забирають”. “Ми ще від влади чітких пояснень не отримали, - зізнається керівник відділення. - Усі коментарі - нагорі. У банкомат ми заклали максимум грошей, але зрозуміло, що він не безмежний”.... Коли повертаюся у редакцію, бачу як клієнти ломляться у “ПриватБанк”, що на площі Липневій. “На гарячій лінії “Привату” чомусь не знають, що у Львові банки не працюють, - обурюється чоловік з дитиною -  Вони упевнені, що у нас все нормально, клієнтів обслуговують. Я півгодини тому туди дзвонив...”. “А ви що, за вкладом прийшли?”. “Ні, мені всього-на-всього комунальні проплатити”...