Доплачуєш «зверху» 10-15 гривень — вільну машину одразу знаходять

Хаотичний ринок таксі у Львові ніхто не контролює.


Ринок таксі у Львові хаотичний і вкрай нецивілізований. Сервіс — шкутильгає, а ціни вищі, ніж у Києві. Пасажирів возять у старих машинах-“розвалюхах”, у салонах часто-густо смердить... Мінімальна ціна замовлення “машини з шашечкою” у Львові зросла з 30 до 40-45 гривень, ціна за кілометр з 3,50 до 5-6 гривень (є і значно дорожчі). Колеги їхали у Києві із залізничного вокзалу до вул. Лесі Українки (поруч з ЦВК) і заплатили за послугу лише 42 гривні. Про такі тарифи таксі у Львові можна хіба що мріяти. Порівняно зі столицею, у місті Лева невиправдано завищені з огляду на якість транспорту, масштаби міста, інтенсивність руху та затори ціни на таксі.

Днями замовляла таксі з вул. Героїв УПА до вул. Караджича. Оператор повідомив плату — 38 гривень. Служба таксі, якою користуюся понад два роки, зазвичай забезпечує авто до 15 хвилин. За 15 хвилин мені прийшло смс-повідомлення, що у районі немає вільних машин. Таку есемеску клієнт мав би отримати раніше, а не тоді, коли спізнюється на вокзал чи важливу зустріч. Телефоную зі скаргою до оператора таксі. Прошу чимшвидше знайти мені вільне авто своїх фірм-партнерів, бо спізнююся. На другому кінці дроту: “Вибачте, ніхто не може їхати на вул. Героїв УПА, ми вже подзвонили кільком таксистам, усі відмовляють, бо зайняті...”. Прошу з’єднати мене з керівником служби таксі. І тут відмова. Оператор сказала, що скаргу має право прийняти лише старший диспетчер. Очікую на з’єднання. Через тридцять секунд телефонний зв’язок обірвався. Знову телефоную оператору, запитую, чому не можна поспілкуватися зі старшим диспетчером. Мені пояснили, що обід... Вирішила поскаржитися керівникові асоціації таксі Львівщини.

Леонід Бойко (колишній керівник цієї структури) розповів “ВЗ”, що Асоціація таксоперевізників канула в Лету, ринку таксі у Львові ніхто не контролює... 90% таксоперевізників працюють нелегально. Починаючи з літа, містяни та туристи вкрай обурені роботою таксі. Як так може бути — у туристичному місті годі викликати таксі. Якщо навіть викликаєш і отримуєш есемес з підтвердженням, то немає гарантії, що машина приїде. “Пишіть скаргу в управління транспорту Львівської міської ради”, — порадив Леонід Бойко. Виявилося, управління транспорту мерії — “не в темі” і “контролює” хіба що міський громадський транспорт.

Як сказав “ВЗ” начальник управління Укртрансбезпеки у Львівській області Сергій Небесний, проблем зі службою таксі Львова — чимало. Зараз, мовляв, не дозволено прискіпливо контролювати цю сферу, бо змінилося законодавство. “Заходи профільного міністерства скеровані на лібералізацію ринку пасажирських перевезень, — наголосив пан Сергій. — Великий відсоток таксі Львова (точно не можна порахувати) — нелегальні. Працюють без ліцензій. Спільно з патрульною поліцією виявляємо нелегалів, складаємо протоколи про адмінпорушення. Матеріали справ скеровуємо до суду. Штраф за нелегальну діяльність таксі — 18-32 тисячі гривень. Судових справ щодо “чорного” таксі у Львові небагато. Але такі справи, як правило, суд вирішує на користь нелегального перевізника. Основне виправдання нелегала — у багатьох водіїв таксі це єдиний заробіток, щоб прогодувати сім’ю... Закон прописаний так, що, маючи доброго адвоката, можна сперечатися”.

У ситуації, коли “усі машини зайняті”, опинилися мої колеги в Києві. Замовляли таксі з вул. Лесі Українки до залізничного вокзалу. Оператор назвав вартість проїзду — 43 гривні, пообіцяли подати авто за 15 хвилин. Коли цей час минув, отримали есемес з відмовою. Немає вільних машин... Колеги в паніці зателефонували на інші служби таксі. Машина приїхала через п’ять хвилин, але тариф був вищим — 52 гривні. По дорозі таксист пояснив “кухню”. Оператори служби таксі називають клієнту мінімальну вартість проїзду. Але деякі водії не хочуть брати замовлення. Влаштовують так званий аукціон замовлень: хто запропонує вищу ставку — того й повезе. Відтак з’являються відмови із “казочкою” про брак машин у районі. Ще таксисти звертають увагу на те, чи у зворотному напрямку вдасться взяти когось з пасажирів і заробити “від бордюра” (така форма заробітку не передбачає звітності перед оператором служби таксі).

“Не ображайтеся на таксі, бо зараз машини справді зайняті, —  пояснив “ВЗ” львівський таксист Володимир. — Осінній період — “піковий”, чимало людей пересідають на таксі. Особливо багато замовлень у дощову погоду, не кажучи вже про  снігопади, заметілі. Ще одна причина нашої зайнятості — багато молодих хлопців, які влітку купили права, восени ще бояться їздити своїм авто, бо не мають досвіду. Тому їдуть у своїх справах на таксі. Взимку буде ще гірше, такий період триватиме до весни. Влітку легше дочекатися “вільних” машин. Тоді часто сидимо без замовлень”.

Таксист Володимир підтвердив, що водії займаються “аукціоном замовлень”, очікують на вищу вартість. “У центр Львова ніхто не хоче їхати, особливо в “час пік”, — каже водій. — “Спалиш” багато бензину, а заробиш мало. Там великі корки. Просидиш півдня і нічого не заробиш. Викликати машину до центру треба за годину-дві. Терміновість — лише за додаткову плату! Машин для роботи вистачає. Наприклад, наша служба має кількасот машин, інші — трохи менше. Раджу мати контакт надійного водія таксі і приватно йому телефонувати. Це коштуватиме трохи дорожче, ніж викликати машину через оператора, але є гарантія, що доїдете вчасно”.

Тему поганої роботи служби таксі гостро підняли на сесії депутати Львівської міської ради. “Машини працюють з перебоями, не бракує випадків, коли дістатися до місця призначення містянам та гостям Львова неможливо, — сказав депутат Львівської міськради Віталій Свінціцький. — Таксисти працюють за своїм графіком. Містяни не можуть доїхати на роботу, туристи — до готелів та центру міста. З цим треба навести порядок!”.

Своє обурення висловлюють у соц­мережах гості міста Лева, які приїхали у справах із сусідніх областей: “У Львові о шостій ранку неможливо знайти таксі. Машину замовляли ще ввечері напередодні. Через це втрачено дорогий квиток на потяг. Чи справді немає машин чи, може, водіям не вигідно працювати на близькій відстані, бо дешево?”.

Львів’янка Оксана поділилася у соц­мережах “рецептом”: якщо немає вільних машин — кажіть оператору, що готові доплатити “чайові” (10-15 гривень). Жінка запевняє, неодноразово пропонувала “зверху” до суми замовлення, і вмить знаходились вільні авто.

Голова Асоціації вільних профспілок автотранспортників України Андрій Корчинський каже, що не перший рік звертається з цією проблемою до Верховної Ради, Кабміну, місцевих органів влади. Але ніхто не береться її вирішувати, галузь таксі надалі нелегальна.