«Поїзди, в яких їздить по п’ять чоловік, відмінимо...»

Начальник Львівської залізниці Іван Груник розповів, які реформи проводять на підприємстві.

Львівська залізниця заявила, що не отримує з бюджету компенсації за перевезення пільговиків у приміських електричках. Відтак погрожує скоротити кількість поїздів. На деяких напрямах уже почалися зміни. Люди захвилювалися... Добиратися на роботу до Львова доводилося маршрутками, а це удвічі дорожче. Раптом залізничники “змінили платівку” і повідомили, що скоротили кількість поїздів через “ремонтні роботи на колії”. То чи планується скорочення приміських електричок, журналіст “ВЗ” запитала начальника Львівської залізниці Івана Груника (на фото).

Зі слів керівника, за 9 місяців цього року від приміських пасажирських перевезень залізниця заробила близько 57 млн. грн. Однак витрати на обслуговування дизель-поїздів високі: 90% електричок відпрацювали свій ресурс. “Обслуговуємо 26 категорій пільговиків, - каже Іван Груник. - Цього року за їх перевезення нам не відшкодували ні копійки. У державному бюджеті не заклали коштів на ці витрати”. Залізниця звикла отримувати кошти з бюджету, а спритні ділки роками наживалися на цій галузі. Про це красномовно свідчать останні гучні перевірки на “Укрзалізниці”. А головне, протягом багатьох років майже не оновлювався рухомий склад залізниці. Більшість електричок та поїздів на ладан дихають... Є, звичайно, поодинокі винятки — сучасні експрес-поїзди європейського рівня. “На ремонт потрібні гроші, а звідки їх взяти, якщо діяльність збиткова?” - запитує начальник Львівської залізниці. Але як така “махіна” може бути збитковою?

Цього року керівником “Укр­залізниці” призначили поляка Войцеха Балчуна. Чи вдасться йому провести ефективні реформи на залізниці? Його зарплата в Україні — 463 тисячі грн. на місяць. А середня зарплата по залізниці — 6 тисяч грн. У той час як депутати- екс-«регіонали» заговорили у Верховній Раді про створення тимчасової слідчої комісії, яка би мала виявити численні зловживання на залізниці, на своїй сторінці у “Фейсбуці” Войцех Балчун написав: “Депутати зможуть спокійно розібратись, яким чином багато років працював квотний принцип призначення керівника “Укрзалізниці”, які політичні сили мали з цього дивіденди, які схеми виникали та що втрачали компанія і держава. Лише багаторічні закупівлі солярки можуть стати предметом захоплюючого депутатського розслідування (за добу “Укрзалізниця” використовує близько тонни пального. - Авт.). Готові передати в парламент звіт про стан, у якому застали компанію, зі спаленим резервом пального, з непроведеними тендерами, з невиправдано скороченим фінансуванням відновлення рухомого складу. Чи, може, у ТСК будуть запитання до тенісного корту, збудованого біля “моста Кірпи?”.

Начальник Львівської залізниці каже, що залізниця вже не монополіст, як про це дотепер говорять. Є транспортні компанії, які надають в оренду вагони (оренда державних вагонів — 120 грн. за добу, приватних — 300 грн.). Схоже, конкуренція створила незручності для посадовців, які заробляли гроші на таких перевезеннях... А ось про безпеку пасажирів на підприємстві мало хто думає. Електропоїзди Львівська залізниця купувала ще років з десять тому (закупили сім електропоїздів і один дизель). А у 2015 році придбали лише один новий дизель-поїзд.

Чи вдасться викоренити корупцію на залізниці? Іван Груник переконує, залізничники борються з цим явищем, і за фінансові порушення карають несумлінних провідників. Їх або звільняють, або переводять на посаду мийників-прибиральників.

На Львівській залізниці працюють 45 тисяч людей (в адміністрації — тисяча осіб). Войцех Балчун в одному з інтерв’ю зазначив, що штат “Укрзалізниці” “роздутий”, але через недосконале трудове законодавство в Україні звільнити людину майже нереально. Через суди екс-працівники поновлюються на своїх посадах. “Моє завдання як керівника не скорочувати людей, а оптимізувати роботу на підприємстві, - каже Іван Груник. - Скорочення як такого немає. Ми можемо зменшити відділ, а людину перевести в інший. До речі, оптимізацію я розпочав не з робочих професій, яких і так бракує, бо люди масово виїжджають на роботу до Польщі, а з інженерно-технічних працівників”.

Говорили ми з керівником Львівської залізниці і про приміщення, які належать “Укрзалізниці”, але не використовуються. Ці будівлі можна було б переобладнати під житло для працівників залізниці або, наприклад, для воїнів АТО. Проте Кабмін мав би ухвалити постанову, яка би дозволяла розпоряджатися цим майном. Та найбільша проблема, з якою стикаються залізничники, — крадіжки. Щодня злодії цуплять із залізничних шляхів металеві конструкції і здають їх у пункти прийому металобрухту. Зі слів начальника Львівської залізниці, слід на законодавчому рівні заборонити прийом металу від фізичних осіб. А підприємці, які займаються цим бізнесом, мають підтвердити походження металобрухту. Такі крадіжки залізничники прирівнюють до диверсій.

Чи відіб’ється хаос на залізниці на пересічних пасажирах? Спершу начальник переконував, що кількість приміських поїздів не скорочуватимуть. Однак згодом заявив, що у листопаді графік поїздів таки переглядатимуть. “Розуміємо, що людей треба привезти на роботу, - каже Іван Груник. - Студентів — на навчання. Ввечері людей забрати і відвезти додому. Ті маршрути, на яких їздить багато людей, однозначно не будемо скорочувати. А нерентабельні, де їздить по п’ять чоловік, буде відмінено”.

А ось щодо пільговиків, на думку начальника Львівської залізниці, держава мала би відшкодовувати гроші за проїзд безпосередньо пасажирам-пільговикам. А платити у транспорті мають усі! Крім того, потрібно на вокзалах встановити термінали для безготівкового розрахунку. До речі, на приміському вокзалі у Львові відновили роботу турнікетів. Зайти на перон можна лише з квитком (штрих-код квитка слід прикласти до турнікету).