Лікарі будуть змагатися за пацієнтів

Чим більшу кількість хворих обслужать, тим більшу зарплату отримають.

Щонайпізніше через рік українцям доведеться визначитися, у якого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра вони та їхні діти будуть лікуватися. З цими фахівцями необхідно буде укласти договір. За кожного пацієнта, якого буде вести, лікар отримуватиме гроші. У МОЗ сподіваються, що ця ініціатива допоможе вирішити проблему низьких зарплат у медичній галузі. Виграє від такого підходу і пацієнт, бо лікарі будуть зацікавлені у тому, щоб хворі йшли до них, а не до конкурентів. 

“Це — перший крок до запровадження страхової медицини”, — запевняють у міністерстві. Обіцяють, що застрахованим буде кожен громадянин, незалежно від того, скільки йому років, на що хворіє і який дохід має. У пакет гарантованих послуг у повному обсязі ввійде первинна та екстрена допомога. 

Чого очікувати від цієї реформи пацієнтам та самим лікарям, “ВЗ” розпитував у заступника міністра охорони здоров’я з напрямку реформ Павла Ковтонюка (на фото).

- У  країнах ЄС пацієнтам не так просто потрапити на прийом до кардіолога чи ендокринолога. Коли їх щось турбує, звертаються до сімейного лікаря, і той, якщо не може надати кваліфіковану допомогу у повному обсязі, скеровує до вузького спеціаліста. Наскільки це виправдано, що такий самий підхід вирішили застосовувати в українських реаліях?

- Вільний вибір лікаря первинної ланки — це основа системи охорони здоров’я. Людина не повинна без його консультації вирішувати, до якого фахівця йти зі своїми скаргами. За статистикою, лише 21% українців звертається до лікаря первинної ланки у випадку хвороби. Більшість йде відразу до спеціалістів вищого рівня — на вторинний, третинний рівень, до професорів. З економічної точки зору це — нераціонально, невигідно.

- Але у 2010-2014 рр. у кількох областях України намагалися запровадити реформу первинного рівня, нічого з того не вийшло. 

- Пілотний проект, який так і не був реалізований, на сьогодні призупинений законом. На папері була задекларована можливість людей обирати свого сімейного лікаря, але на практиці це не працювало. Головний принцип, який діятиме з 2017 року, — зарплата лікаря напряму буде залежати від кількості пацієнтів, з якими він укладе договір. Хочемо  відмовитись від радянського принципу тарифних сіток, коли незалежно від кількості і якості пролікованих людей лікарі отримували однакову ставку. 

Обираючи лікаря, люди самі «формуватимуть» його рейтинг і відповідно забезпечуватимуть цьому фахівцю дохід.

- Як людина реально зможе обрати “свого” лікаря? Як це працюватиме? Якщо у поліклініку навідується раз на два роки з ГРВЗ, як їй знати, якому фахівцю можна довірити своє здоров’я?

- Кожна людина сама зацікавлена, аби для себе і своєї сім’ї знайти лікаря, який супроводжуватиме членів родини від народження до старості. Можете піти за місцем проживання до поліклініки, а можете — до приватного практикуючого лікаря, і не обов’язково у своєму районі. Час, який витратите на пошуки “свого” лікаря, обов’язково відшкодується якісною медичною допомогою, яку вам будуть надавати протягом багатьох років.

- Що чекає на лікарів? У МОЗ запевняють, що лікарні ніхто закривати не буде, лікарів скорочувати теж. Без роботи можуть залишитись тільки за однієї умови — відсутності пацієнтів.

- Лікарі від цієї реформи виграють, бо нарешті зможуть заробляти, а не отримувати копійки за тарифною сіткою. Це стимулюватиме їх до більш якісного обслуговування пацієнтів, до регулярного самовдосконалення. Зі свого боку МОЗ забезпечить спрощену систему ліцензування і надасть рівні стартові можливості як лікарям державних закладів, так і тим, що планують займатися приватною практикою. Постачальник медичних послуг першої ланки може бути і приватним лікарем, і лікарем поліклініки, і амбулаторії — головне, щоб люди хотіли у нього обслуговуватись.

Договір буде укладатися не між пацієнтом і закладом, а між громадянином і конкретним лікарем. Принцип «гроші йдуть за пацієнтом» стане основою страхової медицини.

Крім того, плануємо змінити стандарти обслуговування на первинній ланці, аби унеможливити необґрунтовані виклики додому. Адже часто люди зловживають цим. 

Також спростимо ліцензійні вимоги у частині облаштування приміщень для прийому пацієнтів сімейним лікарем, які у нас діють ще з радянських часів.