Сміття сміттям, а пластикові пляшки чому не вивозять?

Поки у деяких районах Львова ростуть біля смітників гори з пластику, переробники змушені... брати сировину з інших областей.

До редакції “ВЗ” зателефонувала жителька вул. Коломийської пані Ганна, яка нарікає, що на деяких вулицях Сихова (Коломийській, Трильовського, проспекті Червоної Калини — на фото) жахливо переповнені не лише сміттєві контейнери та десятки метрів асфальту навколо, а й контейнери, де збирають пластикові пляшки. Пластик наче забирали на переробку. Чому ж не забирають тепер? Тому й гори пакетів зі сміттям вже де-не-де не дають доступитися до контейнерів, в які кидають роздільне сміття. 

Така жахлива картина не на усіх вулицях Сихова. Пані Роксоляна, яка мешкає на вулиці Зубрівській, 36, каже, що в них у районі чисто — контейнери з пластиком та побутовими відходами вивозять вчасно.  

Менеджер компанії AVE Юрій Демцьо розповів “ВЗ”: “Відповідаємо за 370 сміттєвих майданчиків, там усе чисто. Чому в інших районах не справляються — складно сказати”. 

З’ясувалося, що проблемні сміттєві майданчики, які завалені і побутовим сміттям, і пластиком, обслуговує  перевізник ДВ “Екосвіт”.

Телефоную туди. Почувши, що мене цікавить, офіс-менеджер на другому кінці дроту сказала: “Керівництва на місці немає, коли буде — невідомо”... 

Заступник директора ДВ “Екосвіт” пан Олександр неохоче спілкувався на цю тему. Мовляв, чому мешканці обурюються, що не вивозять пластик. “А те, що не вивозять побутове сміття — вони не обурюються?” — відрізав пан Олександр. 

Згодом представник перевізника змінив риторику: “Дайте мені конкретні адреси, телефони мешканців, які нарікають, і я особисто проконтролюю, щоб пластик вивезли...”.

Представник ДВ “Екосвіт” порадив скаржитися на безлад з пластиком керівництву “Спецкомунтрансу”, мовляв, це їхня парафія. У “Спецкомунтрансі” “ВЗ” повідомили, що за вивезення сміття за цими проблемними адресами відповідає саме ДВ “Екосвіт”... Якесь замкнене коло!.. “Я ж не можу вивозити пляшки, а сміття не вивозити, — виправдовується пан Олександр. — Стоїть питання, щоб першочергово вивозити сміття. У нас вистачає ресурсів. У мене бракує, куди все це вивозити! Смітєзвалище закрите”. 

У Львові поблизу багатоквартирних будинків встановлено контейнери для різних видів сміття. Це передбачено у програмі поводження з побутовими відходами, яку мерія ухвалила ще у 2010 році. Згідно з цією програмою, перевізники, які займаються вивезенням сміття, повинні забезпечити контейнери для роздільних відходів. Люди звикли до того, що пластикові пляшки треба викидати окремо, скло, папір — окремо. Відходи, які викидають роздільно, збирають, сортують, перероблюють. У Львові є 978 контейнерів для пластику, 421 контейнер для скла, 314 контейнерів для паперу. 

Запитую, куди перевізник вивозить пластик на переробку. Виявилося, це державна таємниця... “Це конфіденційна інформація! — повідомив пан Юрій. — Кожне підприємство само вирішує, куди йому збути пластикові пляшки. Ми проводимо сортування і переправляємо пластик на підприємство, яке займається його переробкою на гранули”. 

Як сказав “ВЗ” директор підприємства “Європет” (компанія займається переробкою пластику) Юрій Іськів, у проблемі винні насамперед перевізники сміття, які неохоче привозять пластик на переробку. “Їх болить голова за побутові відходи, як вивезти з-під під’їздів”, — пояснив пан Юрій. 

Каже, сировини (пластику) бракує, доводиться брати на переробку зі сусідніх областей. В середньому за тонну пластику “Європет” платить перевізникам 2,5-3,5 тисячі гривень. Наприклад, за місяць один перевізник може привезти на переробку щонайменше дві тонни пластику. Більш активніші перевізники — понад десять тонн. Компанія AVE — у списку лідерів за постачанням сировини — 26 тонн (за липень 2016 року). “Пластик дробимо, миємо і переробляємо на гранули, пластівці, — інформує Юрій Іськів. — Товар експортуємо до Польщі, Білорусі. В Україні продаємо на підприємства, які виготовляють поліефірні волокна. Іноді заробляємо на готовій продукції з пластику. Це тяжкий бізнес. Іноді заробляємо більше, іноді менше, буває, що працюємо у збиток”. 

А як пластик використовують у Європі та світі? У Ванкувері (Канада) дороги покривають асфальтом, в який додають 20% пластику. Голландці практикують технологію з виробництва дорожнього покриття з побутового сміття. З рештків будівельних відходів виробляють покриття для підлоги чи столів. Пластикові відходи також можуть використовуватись для виробництва плит для «зеленого паркінгу». 

Коментар для “ВЗ”

Ірина МАРУНЯК, 

голова Сихівської РА, заступник голови міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій 

Компанія “Екосвіт” не повністю справляється з вивезенням сміття. Спілкувалася з керівником компанії. Сказала їм, що в першу чергу вони повинні вивозити сміття, потім — забирати пластикові пляшки (вивозять на переробку в одне з підприємств). 

Щодо побутових відходів, то цей перевізник має домовленість з мерами деяких міст, але там сміттє­звалища блокують. Смітники, куди вони вивозили відходи раніше, зараз заблоковані. Це призвело до того, що сміття з частини Сихова вивозять погано. 

А тим часом...

Міський голова Львова Андрій Садовий повідомив на брифінгу, що станом на понеділок, 26 вересня, у Львові проблемними є 15% сміттєвих майданчиків. “Здебільшого це стосується Сихівського району та деяких майданчиків у Франківському, Шевченківському та Личаківському районах, — уточнив пан Садовий. — Є проблеми з одним перевізником, який не справляється. Інші перевізники йому допомагають вивозити відходи. У штучній сміттєвій блокаді живемо понад 120 днів. Ведемо паралельно розмови з Малеховом, щоб розпочати процес рекультивації Грибовицького сміттєзвалища. Рекультивація потрібна і для Львова, і для мешканців, які там живуть. Мене дивують політики, які у воюючій краї­ні пробують у Львові робити накручування ситуації...”.