Кордон «закоркували»...

Через  «італійський страйк» польських митників потерпають  українці.


Спекотне літо принесло ускладнення ситуації на польсько-українському кордоні — уже третій тиждень прикордонні автопереїзди “тріщать по швах” від автомобільних черг. Почалося все три тижні тому, коли польські прикордонники і митники вдалися до страйку — протестують проти можливого прийняття у Сеймі закону про об’єднання митної, податкової служб та органів казначейства в одну структуру. Оскільки польським митникам страйкувати заборонено, вони вдалися до прихованої форми протесту - “італійського страйку”. Тобто працівники на робоче місце з’являються, свої обов’язки виконують, але все роблять занадто повільно і прискіпливо. Тобто створюють видимість бурхливої діяльності... “На польсько-українському кордоні щось жахливе робиться! - обурюється у розмові із журналістом “ВЗ” львів’янка пані Аліна. - На такій жахливій спеці у чергах стоять тисячі автівок! Через якісь пертурбації у польських прикордонних відомствах страждають прості люди!”.  

Польське міністерство фінансів намагалося дати раду зі страйкуючими митниками — виділило двісті власних співробітників, які повинні були займатися віддаленим митним оформленням, щоб замінити працівників митної служби Польщі.  А голова профспілки митників Польщі Станіслав Сивий заявив, що страйк митників створює загрозу безпеці країни.

За його словами, перевірки автомобілів проводили дуже поверхнево, 90% транспортних засобів не відкривали, не заглядали всередину... Міністерство фінансів Польщі не має наміру танцювати під дудку митників, не спішить виконувати їхні вимоги. Натомість митники не збираються відмовлятись від своїх вимог, тож можна очікувати продовження млявого протесту. 

Згідно з останніми заявами віце-міністра фінансів Польщі Вєслава Янчика, ситуація з чергами на кордоні покращилася, бо розгляд проблемного законопроекту перенесли до закінчення саміту НАТО у Варшаві (8-9 липня) та Світових днів молоді у Кракові (26-31 липня). Але, за іронією долі, саме ці дві резонансні події вплинули на те, що черги на кордоні... ще збільшилися. Як розповів журналісту “ВЗ” помічник начальника регіонального управління Державної прикордонної служби України Володимир Шеремет, Прикордонна служба Республіки Польща посилила заходи безпеки на кордоні через проведення саміту НАТО у Варшаві (зустріч на вищому рівні глав держав та голів урядів країн-учасниць Північноатлантичного альянсу) і Світового дня молоді у Кракові (релігійний форум, під час якого молодь з усіх куточків світу зустрічається із Папою Римським). Польські прикордонники почали оглядати кожне авто, що рухається з українського боку, ще більш прискіпливо. Західне регіональне управління Держприкордонслужби України постійно моніторить автомобільні черги перед пунктами пропуску із сусідніми з Україною державами. Це дослідження наочно показує, що найбільш “топові” пункти перетину кордону “забиті” машинами. Так, за станом на 12.00 середи, 29 червня, на переїзді “Рава-Руська-Гребенне” чекало 250 машин, “Краковець - Корчова” — 80, а “Угринів-Долгобичув” — 50. 

Також на черги на кордоні з українського боку перманентно впливає і нерозв’язана проблема з українськими авто із “транзитними номерами”. “Високий Замок” уже неодноразово висвітлював цю тему. Значну частину черг на кордоні створюють автомобілі українських власників, зареєстровані у Польщі. Згідно з українським законодавством, такі машини треба перереєстровувати на українсько-польському кордоні кожні п’ять днів. Власники “транзиток” уже неодноразово оголошували акції протесту, вимагаючи, аби нардепи внесли зміни у законодавство і скасували цю абсурдну норму. Наразі автомобілістів лише годують обіцянками...

Врегулювати ситуацію із “транзитками” намагається голова Львівської ОДА Олег Синютка. Як розповів губернатор журналісту “ВЗ”, станом на сьогодні кількість автомобілів, які пропускають служби Республіки Польща, менша, ніж передбачає Міждержавна угода між двома країнами. “Для нас сьогодні важливо, щоб не було черг, зменшити кількість автомобілів з українського боку, - сказав Олег Синютка. - Ми звернулися з проханням до власників авто, які, згідно із законом, повинні кожні п’ять днів перетинати кордон. І вони справді зменшили кількість перетинів. А митниця пішла нам назустріч і, як правило, не накладає штрафних санкцій, а лише виносить попередження, якщо водії не вкладаються у п’ятиденний термін. Але така ситуація, зрозуміло, не може тривати безкінечно...” 

Хоча, за словами губернатора, у вихідні, що минули, на кордонах взагалі не було черг. А після вихідних люди почали їздити і знову створили “корки” на кордонах...