А під дровами — заборонений кругляк?

Через Закарпаття за підробленими документами, під виглядом «палива», намагалися вивезти за кордон 24 вагони ділового лісу


Закарпатські активісти звернули увагу на 24 вагони лісу, що прямували через прикордонне місто Чоп та Угорщину до Словаччини. За кордон везли нібито звичайні дрова, але активісти з фахівцями-лісівниками визначили: дрова — лише прикриття для того, аби вивезти за кордон вагони з цінною діловою деревиною.

- Я пішла до митників, аби з’ясувати, що це за ліс, звідки він, хто його власник, куди прямує, чому його вивозять під час дії закону про заборону вивезення лісу-кругляка, - розповіла активістка з Чопа Лариса Ступак. - Наштовхнулась на шалений спротив адміністрації Львівської залізниці та митників. Викликала міліцію. Не допомогло. Викликала оперативно-слідчу групу. Не допомогло. 4,5 години безперервно фіксували події на дві відео­камери. Нарешті, з великими труднощами дізнались, що деревина їде з Турківського району Львівської області. Завантажували та оформляли вантаж у Мукачевому. З’ясували, що експертний висновок про те, що вказані 24 вагони кругляка є нічим іншим, як дровами, підписав мукачівський експерт. Я повідомила про сумніви щодо цієї деревини урядову гарячу лінію, управління СБУ Закарпатської області, гарячу лінію поліції. Звернення зафіксували.

Активісти довідались, що відправником вантажу є фірма «Укр­ліскомплекс», власники якої — двоє громадян Росії (Можайськ Московської області) — Олександр Петухов і Дмитро Ребров. Причому фірма-відправник зареєстрована у селі Баранинці Ужгородського району. Пані Лариса стверджує, що принаймні третю частину всієї деревини язик не повертається назвати дровами. Каже, що деревину оглянула досвідчена у лісовій галузі людина та повідомила про цей факт митникам. Активісти зафільмували цей огляд вагонів. Спеціаліст з’ясував, що у кожному вагоні зверху було по кілька кругляків дров або неділової деревини. Очевидно, це було зроблено, аби замаскувати всередині цінні породи, про які не йшлося у супровідних документах.

Поспілкувалися з працівни­ком Закарпатського УСБУ Рус­ланом Хижняком, котрий від­повідає у структурі за контрабанду. Чиновник повідомив, що він передав відомості якомусь керівнику підрозділу «К». Небагатослівним був і начальник Ужгородської районної СБУ Іван Іванович. Він вислухав нас і подякував…

А далі почалося найцікавіше. Наступного дня після інциденту вагони продовжували стояти перед українсько-угорським кордоном на станції Чоп. Активісти взяли офіційний коментар у начальника УСБУ в Закарпатській області Олега Воєводина. Останній запевнив, що деревина за кордон не поїде, допоки не буде проведена експертиза лісу на відповідність заявленій у декларації категорії (паливна деревина).

Вагони з лісом продовжували стояти у Чопі під митним контро­лем і наступного дня. Тоді ж активісти стали вимагати у начальника Закарпатської митниці ДФС Володимира Колесникова провести експертизу ввезеного на кордон лісу, як того вимагає закон, та залучити до цього дійства журналістів. Він запевнив, що експерт вже прямує на митний пост, і запропонував активістам їхати на місце подій у Чоп.

— Ми повірили Колесникову і негайно прибули у Чоп, але експерт не з’явився, — каже пані Лариса. — Про причини зриву проведення експертизи ніхто не повідомив. Тобто нас просто обманули… Після огляду деревини ми переконалися, що вміст вагонів, зазначений у документах, не відповідає дійсності. Але ми не експерти. Тому чекали на особу, яка зможе підтвердити сортність цього лісу. На жаль, митники не можуть цього зробити…

Майже паралельно спеціалісти Управління лісового та мисливського господарства Закарпатської ОДА підтвердили, що 40% вантажу є не дровами, а як мінімум технічною сировиною 1 класу. Констатували також, що частина вантажу розміщена у закритих вагонах. На той час із усього складу, за словами активістів, кудись зникають три вагони. Паралельно пані Лариса отримала повідомлення, що готується схема відкликання лісу. Мовляв, власник лісу завтра має «передумати» відправляти дрова за кордон... Так і сталося. Вже зранку наступного дня маневровий локомотив станції Чоп відтягує деревину за місто. Там вагони забирає інший локомотив та везе ліс відправнику в Мукачеве. Декларація не менш дивним чином у спішному порядку анулюється митниками. За надання неправдивих документів ніхто відповідальності не несе… А вже під вечір наступного дня жителі прикордонного Закарпаття розповіли, що бачили неподалік села Червоного, що біля Чопа, шість вагонів із деревиною, яку намагалися вивезти за кордон... Знову передумали?

А тим часом…

Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман дав доручення голові ДФС України Роману Насірову негайно провести службове розслідування щодо інциденту у м. Чопі, пов’язаного зі спробою вивезення високоякісної необробленої деревини за кордон.

«У нас є заборона на вивезення деревини. Ця норма діє, але та оприлюднена інформація активістів, яку я бачив, мене дико вразила, — зазначив Гройсман. — Я б хотів, щоб кожен, хто мав причетність до цього — хто відправляв, хто робив оформлення, хто підписував — усі мають бути покарані і матеріали мають бути передані до Національного антикорупційного бюро. Це махрові корупціонери... Без керівництва митниці такі речі не можуть робитися. Це серйозні вагони, платформи, які були завантажені цим кругляком. Вони налагодили системний бізнес на контрабанді і роблять це. Тому вважаю, що мають бути найжорсткіші кадрові рішення, які тільки можуть бути».