Українські артисти відкликають свої підписи проти «української квоти» 

Одні кажуть – «не розібралися», інші – що їхній автограф фальшивий.

29 березня Незалежна асоціація телерадіомовників (НАМ), посилаючись на прес-службу «Радіокомітету», оприлюднила заяву проти введення квот для україномовних пісень на радіо, з 55 підписами українських виконавців та музичних гуртів. Мається на увазі підтриманий Мінкультом Проект Закону внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (щодо частки пісень державною мовою в музичних радіопрограмах і радіопередачах). У заяві артистів йдеться про неефективність квотування, неприпустимість ділити «на своїх і чужих», категоричне несприйняття радіоіндустрією, недостатню кількість українських пісень певних жанрів тощо (про це “ВЗ” написав у номері за 31 березня “75-процентна “качка” у радіопросторі”). Деякі українські музиканти, не розібравшись у ситуації, одним махом підписали заяву проти квот для пісень українською мовою на радіо. Дехто “купився” на цифру 75 відсотків, хоча насправді пропонується квота 37,5. 

Після того, як вибухнув скандал, деякі артисти почали відкликати свої підписи, інші ж просили пробачення у шанувальників, мовляв, не вивчили до кінця “ту складну математику”, а дехто обурився, бо в очі не бачив того сороміцького листа, під яким, як з’ясувалося, стоїть його підпис.

Українська співачка Джамала у соц­мережах переконує, що не підписувала листа, поширеного Незалежною асоціацією радіомовників. “Останніми днями з’явилося багато коментарів стосовно нібито моєї позиції щодо квотування українського продукту на радіо. Спочатку навіть не зрозуміла, звідки взялася ця інформація, тому що особисто до мене ніхто ні з якими питаннями з цього приводу не звертався. Тому я чесно усім відповідала, що це фейк. 

Виявляється, що певна організація на власний розсуд оприлюднила перелік виконавців, які виступили проти ініціативи міністра культури. Зі мною це не узгод­жували. Мій продюсер Ігор Тарнопольський справді брав участь в обговоренні цієї ініціативи і критикував її положення, але і він нічого не підписував. Через те, що мене постійно просять прокоментувати це, довелося вивчити цей законопроект. Він далекий від ідеального і, на мій погляд, потребує удосконалення по багатьох пунктах. Також я вважаю, що цією справою повинні займатися не артисти, а представники радіоіндустрії, депутати, журналісти та громадські діячі. Артисти повинні писати і виконувати музику тією мовою, якою співає їхня душа. Я особисто ніколи не звертала уваги ні на формати, ні на квоти, а керувалася лише власними почуттями та ідеями. В мене є пісні англійською, українською, російською і кримськотатарською. І жодна квота чи закон цього не змінить”, - написала співачка. 

Лідер “Бумбоксу” Андрій Хливнюк у дописі на своїй сторінці у соцмережах фактично відмовився від свого підпису під зверненням. На такий самий гачок потрапив і співак Віктор Павлік, який після того, як розібрався у ситуації, двічі вибачився за той свій підпис.

Проте не всіх артистів було саме введено в оману щодо розміру квоти. Підписи деяких було просто сфальшовано. Вже 30 березня співачка Тетяна Піскарьова, прізвище якої теж фігурує серед підписантів, заявила, що нічого подібного вона не підписувала, і проти квот для українських пісень вона виступати не збирається. 

 Після низки гучних викриттів з боку цих артистів стає очевидним, що борці проти україномовних квот на радіо, в особі Незалежної асоціації телерадіомовників (НАМ), вдаються до брудних маніпуляцій, обману та фальшування підписів артистів під зверненням проти законодавчої ініціативи Міністерства культури та громадськості.

Зараз уже важко точно визначити, скільки з підписантів було введено в оману завищеним розміром квоти, а у скількох навіть не запитали дозволу на підписання. Ймовірно, частина артистів-«підписантів», з тих хто мало цікавиться законотворчістю, ще й досі не знають, що вони підписали якусь там заяву проти українських пісень на радіо. Проте вже однозначно можна сказати, що борці з українською мовою на радіо не гребують будь-якими засобами, у тому числі й відверто нечесними та аморальними, використовуючи українських артистів як своїх маріонеток, у тому числі без їхнього відома.