Передплатити Підтримати

75-процентна «качка» у радіопросторі

Не розібравшись у цифрах, артисти виступили проти квот для українських пісень

Справжній скандал вибухнув навколо прийняття законопроекту про надання квот пісням українського виробництва. Законопроект пропонує надати квоту пісням українського виробництва 50% і з них 75% повинні бути українською мовою. Іншими словами, пропонується, щоб 37,5% пісень (75% від 50%) зі словами мали бути українською мовою. Більшість українських музикантів, громадськість та Міністерство культури виступають за прийняття цього законопроекту, натомість деякі медіа-магнати — проти.

55 українських виконавців та музичних гуртів не підтримали та засудили ініціативу міністра культури України В’ячеслава Кириленка, що стосується проекту змін до Закону “Про телебачення і радіомовлення”.  Деякі українські музиканти, не розібравшись у ситуації, одним махом підписали заяву проти квот для пісень українською мовою на радіо. Дехто “купився” на цифру 75 відсотків, хоча насправді пропонується квота 37,5.

У соцмережах лідер гурту «Бумбокс» Андрій Хливнюк оприлюднив заяву українських артистів стосовно законопроекту щодо квотування радіоефіру. У заяві артистів йдеться про неефективність квотування, неприпустимість ділити «на своїх і чужих», категоричне несприйняття радіоіндустрією, недостатню кількість українських пісень певних жанрів тощо. Основна мотивація Андрія Хливнюка — квота 75% для україномовних пісень в ефірі є завищеною.

Незабаром повідомлення про цю заяву вже з 55 підписами українських виконавців та музичних гуртів оприлюднила Незалежна асоціація телерадіомовників (НАМ), посилаючись на прес-службу «Радіокомітету». У списку підписантів 43 співають повністю або переважно російською, 7 — повністю або переважно англійською, а переважно україномовних противників квот знайшлося лише 5. Представники радіоіндустрії та продюсери, які виступають категорично проти цього законопроекту, постійно наголошують на цифрі 75%, забуваючи додати, що мається на увазі 75% від половини.

Частина українських музикантів вважає пропозицію міністра Кириленка популістським кроком, який намагається розділити українців за мовною ознакою. Насправді ніхто нічого артистам не забороняє і не вказує, якою мовою співати. Думаю, бурю у склянці води “замутили” радійники, які сприйняли законопроект про квоти як головну загрозу для себе і свого бізнесу. Не розуміють, вочевидь, що головна загроза  - російська агресія. А теперішні 5 відсотків пісень українською мовою в ефірі радіостанцій — невід’ємна складова цієї агресії.

Шукаючи мотивацію артистів, можу припустити, що їм розходиться на ротації своїх пісень, більшість з яких виконуються російською мовою на українських радіостанціях. На українських не за духом, а за фактом! Саме на таких, де україномовний українець досі відчуває себе чужим на своїй землі.

Мені зрозуміла позиція російськомовних виконавців типу Лободи, Полякової, Потапа і Насті Каменських, репертуар яких в основному російськомовний. Введення квоти 37 з гачком відсотків на україномовний продукт на радіо­станціях їм “перекриє кисень”. Але дивує у цьому списку Джамала, яка незабаром представлятиме Україну на пісенному конкурсі “Євробачення” від України з піснею “1944”. Незрозуміла також позиція Руслани, яка переконана: «Квоти — це від злиднів! Від того, що ми не хочемо або не можемо інвестувати у власний продукт, і щоб не заморочуватись, забороняємо все інше». Та хіба Міністерство культури забороняє? Навпаки, хоче дати більше “зеленого світла” українським виконавцям, щоб не почувалися другим сортом у власній хаті.

Скільки ще з 55 підписантів заяви «українських артистів» (яка, вочевидь, готувалася зовсім не артистами) були введені в оману — невідомо. Зокрема казкар та учасник київського гурту «Вій» Сашко Лірник ставить під сумнів автентичність деяких підписів.

Коментарі для «ВЗ»

Галина ГУЗЬО, менеджер і промоменеджер артистів

Маю відчуття, що дискусія довкола квот на українську музику в українському радіопросторі нагнітається і загострюється штучно. Перекручуються цифри, зміщуються акценти, втягуються в інформаційний батл артисти... Хтось свідомо вбив у голову співаків, що законодавча зміна хоче запровадити у денних ефірах 75% україномовних пісень. Це неправда! Але саме ця цифра фігурує у заяві, яку підписали понад 50 артистів та радійників. Саме довкола цієї цифри резонансний пост у Фейсбуку написав лідер групи «Бумбокс» Андрій Хливнюк (а потім видалив цей пост і вибачився, мовляв, його дез­інформували). До 75%, які «знищать радійний бізнес України», апелюють і інші противники квот. Це банальна маніпуляція. У законопроекті 3822 пропонується, щоб 50% радіоефіру займали пісні українського виробництва. Своєю чергою, із цих 50% - 75% мають бути україномовними (тобто 3/4 з половини). Іншими словами: загальна частка україномовної пісні має становити в ефірі 37,5%. Є різниця між 37,5% та 75%? В умовах багаторічної окупації українського музичного ринку продуктом нашого північного сусіда 37,5% - доволі компромісна квота (правда, для вузькостильових радіостанцій її вартувало б переглянути у сторону зменшення). Радіоринок така квота не знищить. А українській музиці може дати поступ (хоча і без квот за останні два-три роки наша нова музика зробила величезний прорив, і її справді почали більше крутити). До того ж це нормальна світова практика: Франція понад 20 років мала 40-відсоткову радіоквоту для контенту французькою (зовсім недавно відбулося зменшення цієї квоти до 35%). У Польщі від 2004-го діє 33-відсоткова квота на контент польською мовою. У Німеччині — 25%, в Італії — 20% тощо.    

Ірина ФЕДИШИН, співачка

Загальний лист, який пропонували для підпису виконавцям, я не підписувала. Бо не була з усім згодна. Тому вирішила написати свою окрему заяву-звернення до міністра культури стосовно квотування. У якому написала, що проблема україномовної пісні існує. Але її потрібно вирішувати в інший спосіб. Тому квота 75% україномовної пісні в ефірі на даному етапі є завищеною. Багато років людям крутили російські пісні. Через це і самі артисти не були зацікавлені робити україномовний продукт. Скільки разів мені, коли я приїжджала у столицю, говорили: запиши російськомовну пісню, і все піде зразу ок. Треки швидше зайдуть на радіостанції. Та, попри все, я співаю і популяризую наші пісні. Тому одним махом руки зробити зразу україномовний ефір неможливо. Я за те, щоб цього року крутили 37,5% , наступного 40%, і так поступово збільшували кількість пісень. Дехто багато говорить про підтримку української пісні і квоти, а дехто, серед яких і я, це робить на ділі.