Півтори тонни бурштину українські митники не помітили?!

Їхні польські колеги затримали рекордну партію «сонячного» каміння, яку везли контрабандою через кордон

У польському пункті пропуску Дорогуйськ затримали вантажівку, в якій везли 1,5 тонни контрабандного бурштину. Це рекордна партія, яку коли-небудь вдавалось затримати польським митникам. За увесь минулий рік на цьому пункті пропуску затримали 900 кілограмів поліського золота. Та дивує не стільки нахабство контрабандистів, які не бояться вивозити бурштин у таких кількостях, а те, що українські митники випустили вантажівку з країни без будь-яких зауважень. Йдеться ж не про кілька кілограмів каменю, які можуть “загубитись” у фурі, а про півтори тонни!

Як повідомили польські митники, під час перевірки вантажівки вони помітили, що під легальним товаром, який був зазначений у документах, є ще якісь мішки та коробки. Відтак вантажівку повністю розвантажили і виявили нечувану кількість бурштину. Переважно це було необроблене каміння, окремі брили якого були завбільшки зі страусове яйце. За попередньою оцінкою, вартість товару сягає 24 мільйонів злотих.

За даними Gazety Zamojskiej, за кермом вантажівки був поляк, а поруч — його український помічник. Вони стверджують, що жодного стосунку до бурштину не мають, і навіть не знали, що везуть.

Як вдалось дізнатись “ВЗ”, вантажівку оформили на одній із внутрішніх українських митниць. Відтак до пункту пропуску в Ягодині під’їхала уже опломбована фура з готовими документами на вантаж. У таких випадках митники безпосередньо на пункті пропуску і справді не перевіряють вантаж, тільки документи. Лише якщо їм надходить оперативна інформація, що у такій-то машині може бути контрабанда, вони можуть зірвати пломби і перевірити вантаж. І то треба оформити спеціа­льний документ. Тож митники з Ягодина і справді могли не знати, який насправді вантаж у цій вантажівці. Натомість на тій митниці, де товар замитнювали і опломбовували, не могли не знати, що саме вантажать всередину... Припускають, що машина йшла з Житомирської чи Рівненської митниці, адже саме у цих регіонах процвітає нелегальний видобуток бурштину.

Утім, де саме видали документи на вантаж, на Волинській митниці (саме до неї належить митний пост Ягодин) не знають. Мовляв, це польські митники виявили контрабанду, отже, вся інформація у них. Інспектор, яка працює безпосередньо на посту в Ягодині, де точно мали перевіряти документи, також не знає, на якій митниці їх видали. До того ж порадила мені звертатись до прикордонників, адже це вони першими перевіряли документи... У Луцькому прикордонному загоні з того, що митники перевели стрілки на них, лише посміялись. “При завантаженні товару присутні саме митники, а не прикордонники. Зрештою, це вони зобов’язані перевіряти вантаж. Щоб дізнатись, де саме був оформлений вантаж, їм достатньо лише написати запит польським митникам, аби ті скинули номер вантажівки. Тоді без проблем можна з’ясувати, де вона зареєстрована і де замитнювали товар”, — пояснили прикордонники.

Виглядає на те, що в Україні навіть не намагаються шукати винних! Бо навіть ті митники, які були безпосередньо присутні при завантаженні бурштину, завжди зможуть сказати, що їхні пломби просто зірвали, замінили вантаж, і тоді знову приліпили пломби…

“Півтори тонни — це дуже велика партія, особливо якщо врахувати, що бурштин досить легкий. Така масштабна конт­рабанда була б неможливою, якби її не курирували в найвищих ешелонах влади, — каже громадський активіст Олександр Ніколайчук з Олевська (Житомирська область), який тривалий час намагається боротись із нелегальним видобутком бурштину в рідних краях. — Без спів­праці правоохоронців, митників і прикордонників ця контрабанда була б неможлива. В Україні кілограм бурштину коштує 5-6 тисяч доларів. У Польщі — 10-12 тисяч. Це не означає, що перекупники тут купили дешевше, а продали вдвічі дорожче. Аби товар перетнув кордон, на кожному етапі треба давати такі хабарі, що його вартість зростає до 10 тисяч доларів. Чистого прибутку вони мають до двох тисяч доларів на кілограмі”.