Передплатити Підтримати

Обважують, обраховують... Ще й зіпсутий товар підсовують!

У «цивілізованих» супермаркетах нас дурять не менше, ніж на стихійних базарах

15 березня відзначають Всесвітній день захисту споживача. На жаль, в Україні захист прав споживачів лежить на самих споживачах. Держслужба з питань безпечності харчових продуктів і захисту споживачів, яку намагаються створити уже більше року, досі повноцінно не запрацювала. Звичайно, якщо ви придбали неякісне масло чи інший товар, то можете віддати його на експертизу в лабораторію Держспоживстандарту у вашому регіоні (за оцінку доведеться заплатити). І лише якщо експертиза підтвердить, що товар неякісний, а у вас зберігся чек, то можете вимагати відшкодування за цю пачку масла. Сума буде значно меншою за ту, яку ви виклали за експертизу... Контрольних закупок товарів у торгових точках уже давно не роблять — нема на це грошей. Та й, схоже, те, як торгують, у яких умовах зберігають товар, поки він потрапляє на полиці магазинів, ніхто не перевіряє! Відтак якщо раніше розсадниками кишкової палички були ринки, а супермаркети здавались більш-менш цивілізованими торговими майданчиками, то тепер покупців так само обважують, обраховують та тулять несвіжі товари і там. Єдиний спосіб вберегтись — уважно читати етикетки, не спокушатись на акції та подарунки і переважувати товар на контрольній вазі.

Кількох покупців обважила — і є курка на вечерю

“Ніколи не звертала уваги на те, як важать у супермаркетах. Думала, там не дурять. Та якось брала половину курки-гриль. Продавець кулінарного відділу спочатку поклала ту курку у фольгу і кинула на вагу. Помітила, що було 630 г. Потім вона поклала в целофановий пакет, і ще раз кинула на ваги, аби вже вибити стікер з ціною. Там було вже понад 700 г. Дивлюсь, а вона легенько пальцем натискує на ваги! І то жінка у поважному віці, як не соромно. Кажу, заберіть руку з ваги і зважте мені нормально, — обурюється пенсіонерка Валентина Миколаївна. - Онука каже мені:  там 50 г, там 70 г, і до кінця зміни вона вже може винести додому курку, а то й дві”.

У кожному супермаркеті є відділ, де продають м’ясо, ковбаси та сири, розфасовані на білі пінопластові тарілочки, закриті поліетиленом з вагою, ціною і датою фасування. Тут також вага часто не збігається з реальною, бо витягти з-під поліетиленової плівки один-два шматки ковбаси чи сиру і загорнути назад — не проблема. “Я якось брала порізаний королівський сир на роботу. Він з такими великими дірками. І от всередині, між шматками королівського сиру, було три шматки звичайного, мабуть російського, кілограм якого приблизно на 20 грн. дешевший. А співробітниця розповідала, що їй так між нарізкою салямі трапились кілька шматків іншої ковбаси, — каже львів’янка Галина Микус. — Щодо обважування, то також помітила це за деякими супермаркетами. Відколи сіла на дієту, купила електронну кухонну вагу, аби важити продукти, які їм. Тож коли приходжу з закупів, тепер маю звичку переважувати все, що купила. У невеличкому супермаркеті біля нашого дому у кілограмі традиційно бракує 30 г навіть тих товарів, які зважуєш сам. А от коли купую на ринку, то похибка може бути до 200 грамів, причому в обидва боки. Уже знаю тих продавців, які суттєво недоважують, і тих, які щедро докладають навіть понад норму”. 

Не встигли переклеїти цінник...

За останні два роки ціни так часто змінюються, що ніхто точно не скаже, скільки коштував той чи інший продукт ще минулого тижня. Однак у деяких супермаркетах ціни змінюються, поки покупець доходить до каси. “Традиційно купую чоловікові сухі сніданки. Раніше пакет коштував 4-6 гривень, потім — 16. І от недавно взяла з полиці пакет, де є цінник 16 гривень, а на касі пробило 26 гривень, — каже Валентина Миколаївна. — Дивлюсь у чек, кажу, стійте, той сніданок же коштує 16 гривень. Починають доводити, ні, ви не той взяли, там інша ціна. Кажу, нічого подібного, я добре пам’ятаю, звідки брала і яка ціна там була, за 26 гривень мені той сніданок не потрібен. Так само буває, коли на стенді товар за акційною ціною, а на касі пробивають без акції. Такі невідповідності у цінах на полицях і тих, що у чеку, помічаю регулярно. Тому завжди перевіряю чек біля каси. Буває, береш на 40-50 грн., а розбіжність у ціні 6-8 гривень. Пояснюють, що, мовляв, ціна змінилась, просто не встигли переклеїти цінник. Але, як правило, гроші повертають”.

Інколи у мережевих супермаркетах кажуть, що ціни вносять у систему в цент­ральному офісі, тому якщо якась акція “не пробилась”, касир не винен. Так само, як у тому, що десь не встигли вчасно замінити цінник, мовляв, всі ми люди. Однак знайома, яка тривалий час працювала на касі одного зі супермаркетів, каже, у них була вказівка не пробивати акції, якщо клієнт з вигляду “лохуватий” і не скандалитиме. Особливо якщо бере багато товарів — тоді людина, як правило, не пам’ятає, що скільки коштувало. Якщо ж помітить, що ціна у чеку різниться, треба усміхнутись, перепросити і пробити акційну ціну. Мовляв, вибачте, щось не спрацювало.

Однак не лише на ціну треба звертати увагу, а й на кількість пробитих товарів. 

Скажімо, мені одного разу замість трьох йогуртів порахували чотири. Помітила це лише вдома. А ще не чесні на руку касири часто “забувають” перекласти на інший бік від каси дрібний товар — жуйки, пачку перцю, стікер розчинної кави. Цю дрібноту касир пробиває, але замість кинути туди, де людина пакує товар в пакети чи візок, засовує ближче до монітора. А ви потім вдома думаєте, що забули на касі. 

Приклеєний подарунок? Шукайте дату виробництва

Загалом, покупець має розуміти, що акції та знижки — це спосіб продати товар, який залежався. І якщо у випадку з одягом ви справді маєте шанс купити річ значно дешевше, ніж вона коштувала, то з продуктами будьте обережні. Акції влаштовують на товари, термін придатності яких або от-от закінчиться, або вже закінчився. Причому в одному з магазинів за 50-відсотковою знижкою продавали протерміновані майонези та кетчупи. Продавець чесно зізнавалась, що “ось той кетчуп дорожчий, бо свіжий, а той дешевший, бо термін вийшов, але він ще добрий, сама додому брала”. Але протермінований навіть на один день товар взагалі не мають права продавати!

Дуже часто у супермаркетах є акції “два за ціною одного”. Мало того, що ціна далеко не завжди як за один товар, то ще й продавці приклеюють ці товари один до одного таким чином, аби не можна було подивитись термін придатності... 

Через бойкот російських товарів супермаркети часто влаштовують акції на російське. І також нерідко приклеюють-примотують російський товар до неросійського таким чином, аби не розібрати штрих-код. Мені траплялось польське розчинне какао, до якого приклеєний “подарунковий” російський “снікерс”. Та ще й за явно “неподарунковою” ціною.