«Діснотор» означає свинячі поминки

Протестувальники не зуміли закрити закарпатський фест різників, а Геннадій Москаль палко підтримав тисячолітню традицію.


Щороку наприкінці січня закарпатське село Геча, що на Берегівщині, збирає різників з усього Закарпаття та деяких угорських міст на фестиваль гентешів. Гентеш із угорської означає різник. Всі учасники змагаються на цьому «кривавому» фесті у спритності: хто швидше заколе, обпалить і розбере на частини свиню.

Власне сама ідея свята в останні роки відійшла на останній план. Ба більше — цьогоріч свиней на фестивалі взагалі не різали. Такому рішенню передували численні обурення з приводу фестивалю закарпатських вегетаріанців та веганів, котрі напередодні надіслали петицію з проханням заборонити криваве свято президенту, уряду та керівництву області. Відтак навіть організували невеличкий мітинг під посольством Угорщини в Києві. 

Попри це, фестиваль різників 30 січня таки відбувся. Цього року під назвою «діснотор», що з угорської означає свинячі поминки. Щоправда, на початку фестиваль супроводжували ті ж захисники свиней, які з плакатами спеціально приїхали «потролити» різників з Ужгорода та навіть з-поза меж Закарпаття. Варто сказати, що останні мітингували досить агресивно. Відтак в одного з відвідувачів навіть намагалися відібрати його м’ясні покупки.  

Що ж до свята, то воно відображає традиції закарпатців останніх кількасот років. Тут донині прийнято різати свиню рано-вранці, коли ще сіріє. Для цього заздалегідь запрошують гентеша, яких на селі лише кілька. Після того, як свиню закололи, її спритно обпалюють гасовими лампами або соломою. Відтак чорну обгорілу шкуру чистять добіла ножем з водою. Потім ще теплу тушку розбирають і зі свіжого м’яса готують вечерю, на яку запрошують родичів та сусідів. 

Цьогоріч свято проводилося вже вдесяте. У межах «свинячого містечка» можна було спробувати популярний закарпатсько-угорський бограч-гуляш, фірмові свинячі ковбаски, гурку, шойт (сальтисон), шкварки, шовдар (балик), відбивні та шашлик. Не менш ніж м’яса, на святі було й вина та місцевих горілчаних настоянок. Благо, цього року, на відміну від попереднього (тоді в результаті «розбірок» у лікарні опинилося з десяток людей), алкоголь не довів до бійки. 

Навіть суперечка місцевого населення та відвідувачів фесту з веганами була нетривалою і пройшла без грубощів. Останніх, щоправда, досить гостро «підколов» присутній на святі закарпатський губернатор Геннадій Москаль.

— Я отримав майже 50 звернень з проханням заборонити фестиваль, — зізнався голова ОДА. — У тому числі 15 наших народних депутатів терміново прийняли мусульманство і теж просили відмінити свято. Мені шкода хлопців та дівчат, яких найняли сьогодні, аби погаласували. Що, їх ніколи не годували хлібом зі смальцем? Чи вони жодного разу не куштували сала — національного продукту українців? У чому тут проблема? Десять років проводиться фестиваль і жодного разу не виникало проблем і питань.

Я три роки жив у Криму, там теж є подібне свято — байрак-курам, на яке ріжуть баранів і смаженим м’ясом пригощають сусідів, друзів, рідних та шанованих гостей. І жодних протестів, бо це тисячолітня традиція. Так само як в угорців, чехів, словаків, інших народів. Тому розвивайте це чудове дійство і не звертайте уваги на дурнів, яких на 10 тисяч населення народ­жується рівномірно”.