Прикордонний експеримент: «мухи» – окремо, «котлети» – окремо

На двох пунктах пропуску українсько-польського кордону розмежували смуги руху – для машин української та іноземної реєстрації.

Від суботи, 16 січня, у двох прикордонних пунктах пропуску - «Рава-Руська» і «Краковець» на Львівщині — розпочався експеримент: запроваджено окрему смугу руху для легкових авто української реєстрації та окрему — для машин іноземної реєстрації. Протягом шести днів (до 21 січня) прикордонники спостерігатимуть, чи зменшаться при цьому черги, час оформлення подорожуючих, чи вдасться пришвидшити пропускні операції. Якщо результат буде позитивний, новації можуть запровадити й на інших пунктах пропуску. Основна мета експерименту — зменшення черг перед пунктами пропуску та створення комфортних умов для всіх учасників міжнародного руху.

Як повідомили у Держ­прикордонслужбі, для вивчення громадської думки проведуть опитування подорожуючих. Результати цього моніторингу обов’язково врахують під час прийняття остаточного рішення щодо розмежування смуг руху на постійній основі. 

“Високий Замок” неодноразово писав про величезні черги, які часто утворюються на українсько-польському кордоні. Останній такий випадок трапився 11 січня - у зв’язку із завершенням Різдвяних свят. Машини стояли у “корках” десятки годин. Не секрет, що левова частка машин - українські автомобілі з іноземними номерами (придбані за кордоном). Згідно із законодавством, кожні п’ять днів вони мають перереєстровуватися у Польщі, а, відповідно, двічі перетинати кордон. Постійні “корки” на кордоні дістали в першу чергу їх самих. Через це, як писав “ВЗ”, власники автомобілів із іноземною реєстрацією об’єдналися у Західноукраїнську асоціацію власників транзитних авто «ЗАВТРА». 

Одразу після того, як повідомлення про запровадження експерименту з’явилося на сторінці Держприкордонслужби у соцмережах, під ним почали множитися коментарі.

Неабияку увагу там приділено саме українським автомобілям із іноземною реєстрацією. “Усі добре знають, що на польських номерах їздять громадяни України. Якщо їх відділити, буде позитивне рішення цього питання”, - пише Ірена Стецяк.

А сама ідея експерименту з розділення смуг для автотранспорту належить голові Львівської ОДА Олегу Синютці. “Як і кожна держава, Україна в першу чергу повинна дбати про своїх громадян, щоб вони відчували покращення комфорту, - сказав Олег Синютка журналісту “ВЗ”. - Коли в’їжджаємо в Україну, бачимо на кордоні окрему смугу для автомобілів Європейського Союзу і для всіх інших. Така ж ситуація і в багатьох аеропортах. Вважаю, це правильно — надавати першочергово сервіс своїм громадянам і старатися, щоб він був якісним для усіх, хто перебуває сьогодні в Україні”. 

- Пане Олеже, чи буде запроваджено окрему смугу і для українських автомобілів, зареєстрованих за кордоном? 

- Нинішній експеримент — це тільки перший крок. Якщо ми побачимо, що він потребуватиме якогось коригування, то, звичайно, це зробимо.

Як розповів “ВЗ” старший офіцер сектору зв’язків з громадськістю та ЗМІ Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України Роман Стахів, остаточні результати експерименту підіб’ють лише після його закінчення. “Для цього треба буде звести результати від двох прикордонних загонів, - сказав Роман Стахів. - Те, що бачимо зараз на сторінці у соцмережах, — оперативні дані, які відстежують чергові за допомогою екранів. Можу лише сказати, що масового скупчення автомобілів уже два дні на кордонах немає”.

Державна прикордонна служба на своїй сторінці у соц­мережах “точково” публікує пости щодо наявності черги автомашин на прикордонних пропусках (кількість автомобілів перед пунктом пропуску фіксується лише з українського боку кордону). За перші три дні експерименту ці повідомлення досить оптимістичні. Станом на 15.00 понеділка, 18 січня, на усіх автомобільних прикордонних постах Львівщини було практично “по нулях”. А от 17 січня на 18.00 на Краковці стояло в черзі 90 авто, а в Грушеві — 25. На 15-ту годину у Грушеві було 20 авто, у Краковці — 60. 

Ситуацію на кордоні прояснюють і пости користувачів соц­мереж. “Виїжджаємо з Польщі через Краковець, - писав 17 січня водій Андрій Мисака. - Машин на території митниці багато, але уся затримка — із польського боку. Щоб пройти польський кордон, доведеться стояти понад півтори години. З українського боку пропускають тільки тоді, коли з’являється місце на території польського кордону. При такій кількості машин і швидкості оформлення документів проходження митниці займе не менше 3-3,5 години”. «60 машин — це на території поста, а в черзі — понад 200!!!” - уточнив Віктор Думич. 

Певну картину дає онлайн-трансляція веб-камер, встановлених на прикордонних пунктах пропуску. Це зображення можна бачити на сайті Держприкордонслужби, але трансляція є не з усіх пунктів. Наприклад, 18 січня на пункті пропуску Шегині-Медика станом на 15.00 бачимо досить велику чергу машин. Камера, що фіксує заїзд на територію України з польської Медики, показує чергу машин 50. На цьому пункті пропуску, нагадаємо, експерименту не запроваджено. А от на пункті пропуску Корчова-Краковець (там діє експеримент) бачимо, що і з польського боку в Україну, і з українського в Польщу їдуть лише поодинокі авто. На “експериментальному” пункті пропуску Рава-Руська - Гребенне — подібна ситуація.