Кому крутий айпад, кому – мандаринки...

Але як пояснити малечі, чому Миколай до тих щедріший, у кого гаманець повніший?

 

День святого Миколая - одне з найулюбленіших і найочікуваніших дитячих свят. Та й дорослі не проти зануритися в атмосферу казки, яку дарує Чудотворець. Звісно, хто ж не любить отримувати подарунки!

Малюк розглядає подарунки з цукерками в одному із супермаркетів. Ходить туди-сюди, а потім каже мамі: “Хм, бабця казала, що такі подарунки святий Миколай приносить. Та вона їх у магазині купує! Бабця мене обдурила”. Мама викручується, мовляв, і у магазин святий Миколай приносить подарунки. “Миколая не існує!” - категорично вигукує 4-річний хлопчик... То, може, не варто дурити дітей, - якщо вони рано чи пізно дізнаються правду?

“Для мене свято Миколая - це можливість подарувати дітям віру у чудо, - розповідає мама Ксенія. - Віра сама собою вже є великим подарунком. Так само, як завдяки вірі вино і хліб перетворюються у Кров та Тіло Ісуса, так і наші подарунки завдяки дитячій вірі стають подарунками святого Миколая. Нашим дівчатам ми підготували у подарунок теплі шапочки, солодощі отримають у садку і в школах. А ще їх чекатимуть подарунки від бабусь-дідусів і хресних...”.

“Стараємося прислухатися-причитуватися до дитячого листа до Миколая (бо найменша ще не вміє писати чи навіть диктувати), - розповідає батько двох дівчат Тарас. -  А стосовно того, що батьки обдурюють дітей... У житті дорослих дуже мало казки та дива, то невже варто забирати їх у дітей? Щоб дитина потім не почувалася обдуреною і сама так не робила, - треба просто розумно їй все пояснити”.

Більшість батьків, з якими я розмовляла, казали, що дітки мають вірити у казку. А ось скільки коштів батьки готові витратити на подарунки? На сайті нашої газети майже 50% опитаних відповіли: “До 200 грн.”. Схоже, і цього року у святого — криза... “Старшому даруємо те, що хоче (за можливості), - ділиться своїми планами до свят багатодітна мама Ірина. - Переважно це техніка. Мій чоловік на техніці помішаний, і малого “присадив”. Молодшим даруємо іграшки, солодке, мандарини...”.

Психолог Христина Максимець дає свої поради батькам. “День святого Миколая перш за все релігійне свято, - каже вона. - У кожній сім’ї свої традиції: хтось вірить у Діда Мороза, хтось у Миколая. Одні більше цінують Новий рік, інші — Різдво... Варто зрозуміти, яка ідея цього свята,  чого вчимо наших дітей? Ця традиція допомагає дітям зрозуміти, що за зразкову поведінку ти отримаєш винагороду. Хороше завжди винагороджується, а добра дитина заслуговує на те, щоб отримати бажане. Якщо говорити про вартість подарунків, то тут треба дотримуватися “золотої середини”.

“В одній сім’ї прагматична дитина захотіла написати листа і Дідові Морозу, і святому Миколаю, щоб отримати два подарунки. Але мама сказала: “Обирай!” - розповідаю психологу історію з життя. “Дитині потрібно пояснити, хто є хто, - веде далі пані Христина. - Можливо, батьки самі не визначилися, в яку історію їм вірити... Святий Миколай допомагав тим, хто потребував не лише матеріальних речей, а й духовних. На цьому також треба акцентувати увагу. Батьки мають навчити дітей допомагати тим, кому необхідна наша увага та підтримка”.

“Сучасні діти насправді дуже розумні, - усміхається пані Христина. - Варто пояснювати їм, що святий Миколай може робити добро і через інших людей (їхніми руками і через їхні вчинки). Одного разу я була свідком розмови мами і доньки. Мама казала дівчинці: є діти, які, на жаль, не мають найнеобхідніших речей. Мама у такий спосіб передає дитині життєві цінності: ділитися з іншими (формування цінностей закладається у сім’ї). Нам не вистачає того вміння співпереживати та співчувати іншим, уміння бути небайдужими...”.

Комусь святий Миколай принесе дорогий айпад, а комусь лише мандаринки. Діти у школі почнуть хвалитися своїми “презентами”. Як мінімізувати стрес у дитини, яка не отримала дорогих речей?  Психолог Марта Пивоваренко вважає, є діти, для яких подарунки не такі важливі, значить, стрес не буде таким сильним. Але ж інші діти...  “Якщо дитина плаче, тобто ситуація загострилась, вчитель має на це відреагувати, - каже психолог. - Дитина, яка не отримала бажаного подарунка, думає, що батьки її не люблять. Дорослі повинні “докопатися”,  чому дитина засмучена, у чому криється справжня  проблема. Можливо, батьки розлучаються... Якщо батьки постійно показують свою любов до дитини (і не лише через подарунки), тоді вона не буде так гостро перейматися тим, що комусь подарували дорогий планшет, а їй ні”.

“Батьки дарують подарунки і нечемним дітям. Чи варто це робити?” - запитую психолога. “Погана дитина і хороша - це відносні характеристики. Ні вчителі, ні шкільний психолог не знають, якою ця дитина є у сім’ї. Дитина, яка отримала трійку за поведінку, не є поганою... Можливо, вона вдома поприбирала, допомогла бабусі чи дідусеві, змайструвала годівничку для пташок, і заслужила цього подарунка. Деякі батьки карають дитину за погані вчинки і нічого їй не дарують. Правильно це чи ні — треба знати усі нюанси. Найбільше дитина страждає від гострих змін. Якщо їй все дарували щось, а тут раптом вона нічого не отримала, думаю, це матиме незначний виховний ефект. Якщо її весь час карали, і несподівано “помилували”, то вона буде радше шокована подарунком, ніж зрадіє”.

Цікавлюся у Марти Пивоваренко: все ж таки, чи говорити дітям правду, що Миколая не існує? “Дітки мають право вірити в Миколайчика. Вірити у дивовижні речі - до певного віку це нормально і природно.  Якщо батьки не розкривають усіх таємниць, дитина про все дізнається від однолітків... Не чула жодного випадку, що дитині казали, що Миколай є, і вона до 20 років в це вірила (усміхається. - Авт.).  Ми завжди боїмося, щоб  дитина не була занадто довірливою. З іншого боку, хочемо, щоб вона розвинула свої творчі здібності, і між цим йде постійна суперечка. Якщо ми будемо говорити, що Миколай приїде на “БМВ”, то змішаємо реальність із нереальністю. Це погано. Якщо будемо казати дитині, що Миколай прилетить на санях, з оленями, створимо казковий образ. Дитина буде вдячна батькам, що зберегли її віру у диво!”.

Не тільки діти, а й підприємці чекають на святого Миколая

Новорічно-Різдвяних свят, мабуть, більше за дітей чекають підприємці. Коли ж можна так заробити, як не під час “комерційних свят”. Народ вигрібає з полиць все, що залежалось... Журналіст “ВЗ” поспілкувалась з керівником Міжнародної маркетингової групи Дмитром Руденком і запитала, як споживачу купити якісний товар і не потрапити на маркетинговий гачок у торгових мережах?

«У ці святкові дні (друга половина листопада — грудень) мережі супермаркетів отримують близько 30% річного обороту, - каже маркетолог. -  Люди найбільше витрачають грошей саме на свята. Часто-густо людина купує те, що їй непотрібно”.

Підприємці розставляють пастки для покупців. Правильно розкладають товар (цим займається ціла наука мерчандайзингу, яка базується на людській психології).  “Золоті полиці” знаходяться на рівні очей людини середнього зросту. Саме цей товар продається найкраще. “Знайомі прийоми — аромаркетинг, коли розпилюються певні запахи, наприклад, - веде далі Дмитро Руденко. - Використовуються вказівники, де лежить товар, який треба купити. Для привернення уваги використовуються певні світлові прийоми, які виділяють товар на полиці. Найбільше увагу привертає той товар, який відрізняється від інших. Тому виробники активно працюють над упаковкою. Наприклад, якщо все молоко у білій упаковці, то спритні підприємці виготовляють його у зеленій пляшці... Раніше весь коньяк стояв у стандартних пляшках 0,5-0,7 л, то зараз пляшка інколи буває дорожчою, ніж сам товар, що в неї налитий. Компанії витрачають великі гроші, щоб їх продукція здавалася більш елітною чи більш привабливою для покупця: товсте скло, складні форми, візерунки”.

Цікавлюся, чи маркетолог потрапляв на гачки, які використовують торгові мережі. “Є приказка у маркетологів: “Зайшов у супермаркет, оцінив мерчандайзинг, замилувався рекламою, забув, навіщо прийшов у супермаркет”. Раніше я купував літрову кока-колу, але одного разу побачив, що дволітрова кош­тує так само, як літрова, і купив її. Коли зросла ціна, я все одно продовжував купувати дволітровий напій, - каже пан Руденко. - Покупців привчають до споживання певного товару. Тому найкраще ходити  в магазин зі списком (з переліком товарів, які вам потрібні) і від списку не відхилятися. Якщо так робити, економія від походу в магазин - 15-20% від щотижневої покупки”.

Маркетологи дослідили, що найбільше грошей люди витрачають, коли розраховуються банківською карткою, бо не відчувають у руках “живих” грошей, а тому легко з ними розлучаються. Якщо у вас немає “стопу”, перед тим, як щось купувати, зніміть гроші з картки (або поставте максимальний ліміт). Це допоможе заощадити гроші. За статистикою, ціни порівняно з минулим роком зросли на 25%.