Місто мостів, зустрічей і гномів

Так називають Вроцлав, столицю Нижньої Сілезії.

У Вроцлаві я була востаннє років з двадцять тому. Тому, коли мене запросили у прес-тур організатори Польської Організації Туристичної, була така щаслива, ніби зірвала джек-пот. Польща — країна неймовірно красива і приваблива. А для мене вона як рідна. Майже у кожному великому місті знаходжу хоч якусь схожість з моїм рідним Львовом.

У вересні групу українських журналістів гостинно зустрів тисячолітній Вроцлав — столиця Нижньої Сілезії. Це одне з найгарніших міст, що динамічно розвивається. Попри те, що під час Другої світової війни місто було майже зруйноване, його старанно відреставрували. Якщо пройдете історичними місцями, на перший погляд, може здатися, що потрапляєте у Середньовіччя. На Ратушній площі вдень і вночі кипить життя, тут б’ється серце Вроцлава. Ввечері народ поспішає на Ратушну площу — центр нічного життя міста, щоб приємно провести час у ресторанах, кафе і барах...

Наступного року Вроцлав стане “Європейською столицею культури-2016”. Президент Вроцлава (там нема губернаторів і мерів. - Г. Я.) уже заявив про те, що у 2016 році у місті відбудеться понад дві сотні культурних заходів, на проведення яких з казни буде виділено 50 мільйонів євро! 

Як тільки не називають Вроцлав — і “квіткою у камені”, і “містом мостів” (їх тут налічують понад сто), і “містом студентів”. Тут освіту здобувають в одинадцяти вищих навчальних закладах. Це тисячолітнє місто справедливо називають ще й “містом зустрічей” у Польщі. Якщо вам колись пощастить його відвідати, самі у цьому переконаєтеся. Вроцлав ще називають “містом краснолюдків”, тобто гномиків, бо 300 маленьких бронзових “чоловічків” розкидані у різних куточках міста. Кожен гном має своє ім’я і професію. Пошук маленьких бронзових істот, заввишки 30 сантиметрів, для туристів, які приїжджають до Вроцлава, стає розважальним атракціоном “Знайди гнома”. 

За легендою, давно у місті ходив гномик в оранжевому капелюшку. І там, де він з’являвся, “вимальовувалися” малюнки гномів, які незабаром перетворювалися на живих істот. Але це лише легенда, бо насправді мініатюрні скульптурки почали з’являтися лише на початку ХХІ століття. І пов’язано це з польським опозиційним рухом початку 80-х років минулого століття - “Помаранчева Альтернатива”. Учасники руху малювали на стінах будинків, де стражі порядку замальовували оранжевою фарбою антикомуністичні написи, маленьких карикатурних ельфів, роздавали оранжеві ковпачки гномів. Гномики на плямах фарби стали своєрідним символом антикомуністичного руху. Найімовірніше, перший “міський гном” і був “політизованим”, однак ті, що з’явилися пізніше — веселі бронзові чоловічки, не мають ніякого відношення до політичних подій. У 2001 році на вулиці Свидницькій, у звичному місці прихильників “Помаранчевої Альтернативи”, встановили пам’ятник “Помаранчевій Альтернативі” у вигляді Тата Гнома. Автором проекту був Олаф Бжескі. 

Не лише пам’ятками архітектури живе місто. Тут активно готуються до парламентських виборів, які відбудуться у Польщі 25 жовтня. При новому президентові, якого обрали 6 серпня. 

За місяць до виборів досі жодної політичної реклами на вулиці. Стовпи не лякають мордами політиків, по квартирах не шмигають хлопчики й дівчатка з торбинками-подачками. Дорожні роботи ведуться в рамках глобальних інфраструктурних проектів, дитячі майданчики до виборів теж ні до чого. 

Політична реклама в газетах є. «Але політика не продається, - каже пані з кіоску. - Продаються товари і послуги, а політична реклама є лише для того, щоб зорієнтуватися». Люди більше цікавляться місцевою пресою і локальними новинами. 

Люди тут навіть не розуміють, як можна продати свій голос. На наше запитання: за скільки злотих ви би продали свій голос за якогось певного кандидата, старший пан подивився на нас, як на мале пиво. А двоє чоловіків, які сиділи на лавочці і про щось сперечалися, на таке ж наше запитання відповіли: “Іноді можна помилитися. Але ми свідомі того, що, інвестуючи в політику, це нам повернеться. А може, й ні...”. Ми ставили багатьом провокативні запитання стосовно купівлі-продажу голосу і подачок-подарунків перед виборами. Але ті романтичні поляки з європейськими замашками про щось подібне навіть не здогадуються! «Ми не підгодовуємо політиків», - каже політична реклама на вулицях польських міст. «Ми не продаємо країну», - хваляться поляки. І їм можна позаздрити.

Редакція “Високого Замку” дякує Польській Організації Туристичній (ПОТ) за організацію цікавої подорожі