Українську мафію породили... цигарки

Через «фестиваль контрабанди на західному кордоні» країни ЄС щороку втрачають 10 мільярдів євро

 

Перебуваючи з робочим візитом у Львові, президент Петро Порошенко провів нараду з керівниками силових структур прикордонних областей Західної України. “Ставлю чітке завдання перед СБУ, митницею та міліцією — припинити цей вічний фестиваль контрабанди на західному кордоні”, — наказав силовикам президент. Наказ продублював головний прикордонник України генерал-полковник Віктор Назаренко. Після перевірки служби підлеглих він зауважив: “Стан протидії контрабанді цигарок на західному кордоні — надслабкий”. Фахівці припускають, що до кардинальних дій у боротьбі з тютюновою контрабандою вище керівництво України підштовхують лідери країн Євросоюзу. Адже, за оцінками Європейської комісії, країни ЄС через контрабанду цигарок щороку втрачають близько 10 мільярдів євро податкових надходжень.

На подолання тютюнової мафії Петро Порошенко дав силовикам... два тижні. Проте експерти вважають, що на боротьбу з тютюновими контрабандистами, які давно об’єдналися в один із найпотужніших злочинних синдикатів світу, підуть роки. Тютюнова мафія, зазначають експерти, буде непереможною, поки існуватиме цінова різниця на тютюнову продукцію в країнах Євросоюзу та Східної Європи. Румунський журналіст Йорг Єліннек, який вивчав проблему боротьби з українською тютюновою мафією, зауважив: “В Україні пачка цигарок коштує менше одного євро. У Німеччині за пачку платять в середньому п’ять євро. В Ірландії — понад вісім євро. Через таку різницю у цінах кожна третя пачка, що купується в Західній Європі, має нелегальне походження”.

Контрабанда цигарок стала найпоширенішою “професією” жителів прикордонних сіл Чернівецької, Закарпатської, Львівської областей. У СРСР за перетин кордону садили за грати щонайменше на три роки. У незалежній Україні нелегальний перетин кордону та контрабанда стали не кримінальними, а лише адміністративними правопорушеннями. Контрабандиста, якщо його затримають прикордонники, покарають лише штрафом. Можуть ще забрати автомобіль, — якщо доведуть, що для перевезення контрабанди він був облаштований спеціальними схованками.

Західний кордон України часто пролягає вздовж мілководних річок, які розділяють сусідні держави. Щоб перейти вбрід річку та потрапити до сусідньої Румунії чи Угорщини, жителю прикордонного села іноді вистачає трьох хвилин. На початку двотисячних років селяни-контрабандисти широко використовували сучасні мисливські арбалети. Стрілець прив’язував до стріли мотузку й стріляв у дерево, що росте по той бік кордону. Там на цигарки вже чекав румунський чи угорський спільник, натягав мотузку, і по ній переправляли тюки з цигарками. З часом отримані від контрабанди прибутки дали змогу наймати професійних водолазів. Ті прокладали “тютюнові стежки” по дну прикордонних річок. Згодом у контрабандистів з’явилася власна авіація. Минулого року, скажімо, у Хустському районі Закарпаття, в урочищі Гонцош, міліціонери вилучили одномісний літак “Смелак”, що належав місцевим контрабандистам.

Отримання тютюновими контрабандистами надприбутків засвідчило й викриття у липні 2012 року підземного тунелю. Складна фортифікаційна споруда протяжністю 600 метрів починалася з підвалу приватного будинку в Ужгороді та вела на територію Словаччини. Тунель був електрифікованим, дванадцять вагонеток щодоби переправляли ним цигарки. Після викриття цього тунелю експерти Інтерполу припустили, що таємними підземними спорудами “пробито” чи не весь західний кордон України. Ці припущення згодом підтвердилися. У тій же Закарпатській області, в селі Малих Семенцях Ужгородського району, співробітники СБУ знайшли ще один тунель, щоправда, вже затоплений водою. Ще кілька тунелів правоохоронці викрили на кордоні України з Румунією та Молдовою.

«Зеленкою», тобто поза пунктами пропуску, цигарки в Західну Європу переправляють родинні контрабандистські клани. Справжні боси тютюнової мафії використовують для контрабанди залізничні ешелони. Дедалі частіше партії цигарок вартістю в десятки та сотні тисяч гривень знаходять у вагонах, наповнених рудою, та вагонах-цистернах. Щоб завантажити вагон цигарками, розповів “ВЗ” оперативник Держприкордонслужби, ешелон мають загнати на якусь глуху станцію. Там контрабандисти мають заплатити чималі суми вантажникам, начальнику станції, бійцям воєнізованої охорони, машиністу потяга та його помічникам — за те, щоб ті “не помітили” завантаження цигарок...

Про те, що тютюнова мафія стала міжнародним злочинним синдикатом, свідчать і потоки контрабанди в Україну (для подальшого перевезення на територію Євросоюзу) дешевої тютюнової продукції з Росії та Білорусі. За даними асоціації “Укртютюн”, російські контра­фактні цигарки становлять 44 відсотки українського тютюнового ринку. Через війну на сході потоки контрабанди з Росії щомісяця зростають. “Оцінити обсяг тютюнового контрафакту, який йде в Україну з тимчасово окупованих територій, важко, — зазначив директор з корпоративних питань компанії “Імперіал Тобако Юкрейн” Олег Стрекал. — Ці обсяги зростають. Наприклад, попри те, що виробник цигарок з Донецька “Хамадей” був позбавлений ліцензій на імпорт сировини та виробництво, його продукція продовжує потрапляти за межі окупованих територій. Значить, нелегали знаходять спільну мову з військовими та прикордонниками”.

Збільшилася й контрабанда цигарок з Білорусі. “Причина цьго, — вважає Олег Стрекал, — дешевизна білоруської продукції. В Україну потрапляють цигарки без акцизних марок. Відпрацьовані схеми транзиту цих цигарок з Білорусі через Україну в Придністров’я — з подальшим їх заходом знову на територію України”.

“100 тисяч пачок цигарок у Білорусі коштують 30 тисяч євро, — додає експерт Європейської організації протидії шахрайству (OLAF) Остин Роун. — У Польщі — вже 100 тисяч, доїде до Німеччини — цілих 250 тисяч. Якщо поїде далі — до Британії або скандинавських країн, вартість товару зросте до півмільйона євро”.

Чи не найбільші прибутки тютюновій мафії дають підпільні тютюнові фабрики, на яких виготовляють продукцію з нелегально отриманої сировини. Одну зі схем отримання сировини нещодавно викрила Державна фіскальна служба. “Тютюн імпортується, з нього робляться невраховані цигарки, а в податковому звіті пишуть, що з тютюну зробили добриво, — розповів про цю схему заступник голови Державної фіскальної служби Володимир Хоменко. — На питання, а де ж добриво, відповідають: експортували в Африку... Такі налагоджені схеми і добре прикриття у владних кабінетах дозволяють завозити тютюн в Україну без обліку”.

За офіційними даними, у першій половині 2014 року правоохоронці припинили діяльність шести підпільних тютюнових фабрик. Зокрема співробітники міліції Львівщини, з’ясовуючи, звідки контрафактні цигарки потрапляють у прикордонну область, на склади тютюнової мафії, викрили у Миколаївській області сучасне підпільне тютюнове виробництво. Його облаштували на території колишнього консервного заводу. На цьому підприємстві виготовляли, використовуючи сучасну закордонну лінію, цигарки марки Marlboro. Потужності виробництва дозволяли виробляти понад три мільйони пачок на місяць! У причетності до діяльності цього підпільного виробництва запідозрили майже двадцятьох ділків, серед яких дев’ять громадян Болгарії.

Правоохоронці з’ясували, що пачки для нібито іноземних цигарок для цієї підпільної фабрики виготовляли на одному з поліграфічних підприємств Одеси. Під час обшуку на цьому підприємстві знайшли понад 500 тисяч пачок буцімто цигарок Marlboro та кліше для виготовлення пачок від цигарок Bond, Bond blue, Marlboro gold. У комп’ютерах одеських поліграфістів знайшли програми та файли зі зразками етикеток для цигарок Regal, LM, West Classic. І сьогодні десь на підпільних фабриках надалі виготовляють фальсифіковані цигарки, які згодом переправляють ешелонами на Захід. Побороти таку потужну тютюнову мафію силами лише прикордонників неможливо.