Броня міцна і танки наші швидкі…

Репортаж із Київського бронетанкового заводу

На День Незалежності у Києві та в інших великих містах України пройшли паради військової техніки. Свою продукцію представили потужні заводи ДК «Укроборонпром». На одному з таких підприємств побувала кореспондент «ВЗ». ДП «Київський бронетанковий завод» працює з 1935 року. Останні два десятиліття потужне підприємство переживало складні часи. На його місці до Євро-2012 навіть хотіли звести стадіон…

На заводі нині працює 900 робітників. Останнім часом — суцільна ударна вахта. Днями звідси відправлять у зону АТО свіжу партію БТРів. «Модернізовані бронетранспортери-3Є1 пройшли випробування, — розповідає заступник директора Київського бронетанкового заводу Сергій Яковець. — Машини повністю готові до бою на воді й на суші, оснащені потужним гранатометним комплексом та протитанковим озброєнням. Танки модернізуємо більш потужними двигунами вітчизняного виробництва, оснащуємо сучасними пристроями. Швидкість, яку може розвинути БТР, — 120 км/год. За два місяці два десятки наших бронетранспортерів пішли на схід для Нацгвардії. А от Міністерство оборони ще жодного не замовило. На експорт відправляємо у Судан, Чад, Таїланд, з М’янми замовляли».

У монтажному цеху шум-гам, від іскор зварювальних апаратів засліплює очі. Тут варять корпуси бронетранспортерів. «Метал завтовшки 10 мм, — демонструє шмат заліза слюсар Анатолій. — Може пробити лише куля зі сталевим наконечником».

До виїзду на передову підготували свіжу партію броне­транс­портерів-3Є1. Зовні дещо схожі на БТР-80 радянського зразка, але начиння значно потужніше. «Лише двигун, коробка передач і радіостанція — імпортні, все інше — вітчизняне, — пояснює директор Київського бронетанкового заводу Ігор Куташов. — Від своїх попередників цей БТР відрізняється тим, що у ньому встановлений двигун «Мерседес-Бенц» більшої потужності, а також автоматична коробка передач фірми «Алісон», встановлено потужне озброєння — спеціальний модуль, який включає в себе автоматичну гармату 30 мм, автоматичний гранатомет, кулемет і дві протитанкові ракети».

Монтажник-електрик Олександр Новіков начиняє електронікою один із танків Т-72, який поповнить військовий «автопарк» ефіопської армії. «Займаємося повною розборкою — на виході танк як новий. Замість приладів нічного бачення ставимо тепловізори. Гармата та ж лишається. Навіть кондиціонери встановлюємо».

Колектив

На заводі запевняють, що усі потужності збережені, були б замовлення. «Можемо працювати у дві-три зміни. Колектив до цього готовий. Для порівняння: у радянські часи завод на день випускав три танки, за рік — 750. Зараз завантаженість заводу за десятибальною шкалою оцінюю десь на «трійку», — зазначив директор заводу Ігор Куташов.

До Дня Незалежності ДК «Укр­оборонпром» нагородив почесними відзнаками 33 працівників підприємств концерну. Більшість із них у складі виїзних бригад відновлювали бойову техніку українських силових підрозділів у зоні АТО.

«Військова техніка, яку випускають вітчизняні заводи, нічим не поступається російській», — запевняє провідний конструктор ДП «Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім. О. О. Морозова» Анатолій Хандога. Чоловікові доводилося ремонтувати військову техніку просто під кулями — у Слов’янську і в Ізюмі на полі бойових дій. «Допомагав екіпажу привести до ладу зброю. Часто доводилося замінювати систему керування вогнем, коли терористи влучали у приціл. Крім того, наші водії-випробувачі вчили вояків Нацгвардії керувати БТРами та танками. Для них це зовсім нова машина», — розповів конструктор.

Завод