Батумі планують перетворити на грузинський Лас-Вегас

Грузія встановила туристичний рекорд — найближчими днями кордон перетне п’ятимільйонний турист за цей рік

Туристичний прорив року — так охарактеризували Грузію європейські туроператори. Це єдина країна на континенті, туристичний ринок якої від початку року зріс на 25%, а частка туризму у ВВП збільшилась до 8%. За останні кілька років там з’явилися готелі практично усіх найвідоміших світових мереж — Sheraton, Radisson, Hyatt... “Багато країн недооцінюють вагу туризму як галузі економіки. Насправді у туризмі працює навіть більше людей, ніж в автомобільній та хімічній промисловості разом взятих. Навіть у Франції та Німеччині, де добре розвинений автопром, доходи від туризму вищі”, — каже представник Європейської асоціації туроператорів Нік Грінфілд.

«У Грузії нема ні автомобільної промисловості, ні нафти чи газу. Але ж люди мають десь працювати, на чомусь заробляти. Тому довелось думати: а що ми маємо й уміємо? — каже голова Національної адміністрації туризму Грузії Георгій Сігуа. — Маємо дуже давню цивілізацію, з якої, можна сказати, і пішла Європа. Маємо прекрасну природу. У нас може бути одночасно зима і літо — можна покататись в горах на лижах і, спустившись вниз, засмагати на берегах Чорного моря. Ми вміємо приймати гостей і робити вино. Тому вирішили на державному рівні розвивати туризм. Легко сказати — розвивати. Зробити кілька промороликів і надрукувати листівки — недостатньо. Розвиток туризму треба починати з розвитку інфраструктури. Враховувати треба все — від дешевих авіаперельотів до громадських туалетів».

Аби заохотити інвесторів вкладати кошти у туризм, у країні створили вільні туристичні зони. Інвестор, який вкладає у туристичний об’єкт суму, еквівалентну приблизно 50 мільйонам гривень, і створює

50 робочих місць, на 15 років звільняється від сплати податків. “У нас фірму можна зареєструвати за 1,5 години. Хочете працювати в туризмі — ось земля. Тільки вкладайте гроші і будуйте готелі. А ми вам ще й рекламу безкоштовну зробимо, — каже Георгій Сігуа. — Ще одна родзинка Грузії в тому, що ми єдина країна в регіоні, де дозволені азартні ігри. Щоправда, ліцензія коштує дорого. Тому ми подумали, у нас є Батумі — прекрасний курорт, але там нічого робити взимку. І вирішили будувати там свій Лас-Вегас. Якщо хтось хоче відкрити там казино, може отримати ліцензію безкоштовно, якщо разом з казино збудує ще й готель на 100 номерів. Отож, за кілька років Батумі буде навіть крутішим за Лас-Вегас. І саме через те, що у нас легко вести бізнес, легко отримувати потрібні дозволи, до нас йдуть інвестори. От буквально у жовтні до мене приїжджав візир з Саудівської Аравії. Це маленька країна, у якій є багато грошей, і вони шукають, куди їх вкласти. Ми поговорили. Я якраз збирався на туристичний форум до Києва. Кажу, їдемо зі мною. А він відповідає: “Та ви що, нам потрібна українська віза, а її важко отримати. От в Лондон я можу летіти, а в Україну — ні”. То що я вам хочу сказати... Люди, які візи, ХХІ століття надворі! Якщо ви хочете розвивати туризм, забудьте про візи. Звичайно, можна розглядати через лупу кожного, хто в’їжджає в країну. Шпигуни все одно проберуться, а туристи не поїдуть. Кому це потрібно? Треба бути максимально відкритими. У нас навіть прикордонники роздають туристам брошурки з довідковою інформацією”.

До речі, у Грузії, як і в Україні, населення мало знає англійську. Тому тих, хто так чи інакше залучений до індустрії гостинності, стимулюють вчити іноземну. Скажімо, зараз стартував проект — безкоштовні курси англійської для таксистів. Державному бюджету вони не коштують ні копійки. “Ми знайшли спонсора, який оплачує ці курси. Потім він зможе розмістити рекламу своєї фірми в таксі. В той же час водій, який пройшов курси, матиме наліпку на машині English speaking taxi. Ми — лише координуємо процес”, — каже пан Сігуа.

Ще один цікавий проект — інтернет-портал, який є своєрідним аукціоном турів. Ідея така, що інформація про всі можливі туристичні цікавинки та розваги Грузії є на одному ресурсі. Потенційний турист заходить на цей сайт, вибирає ті місця, які б він хотів відвідати, і формує заявку. Туристичні фірми вивчають цю заявку і пропонують свої варіанти турів. Таким чином турист має можливість обрати між пропозиціями різних турфірм ту, у якій будуть найкращі умови за найдешевшими цінами.