Передплатити Підтримати

«Уявіть Януковича в «Ланосі»»...

Вітчизняному автопрому потрібні не спецмита, а спецзамовлення

Запроваджені нашим урядом спецмита на імпортні автомобілі з бензиновим двигуном об’ємом від 1,1 до 2,2 літра жорстко критикують в ЄС та інших країнах, з яких імпортують авто в Україну. І недарма. Минуло кілька місяців дії нових мит, іномарки в Україні подорожчали, — а вітчизняне автовиробництво так і не вийшло з коми! Більше того, українські автозаводи продовжують скорочувати виробництво.

За даними Укравтопрому, за дев’ять місяців цього року в Україні випустили 32876 автомобілів, тоді як торік за такий самий період — 59998 автотранспортних засобів. Тобто виробництво впало мало не вдвічі. Загалом в Україні на сьогодні налічується одинадцять “все ще живих” автовиробників. З них чотири випускають легкові автомобілі (ЗАЗ, “Богдан”, ВО “КрАСЗ” та “Єврокар”), вісім — автобуси (ЗАЗ, “АвтоКрАЗ”, ЛАЗ, “Богдан”, “Еталон”, “АнтоРус”, “Часів’ярські автобуси” та “Черкаський автобус”) та шість вантажних атомобілів (ЗАЗ, “АвтоКрАЗ”, “Богдан”, “Еталон”, КрАСЗ та “Черкаський автобус”). Однак частина цих підприємств за місяць випускає лише по кілька одиниць техніки, тому статистика часом виглядає смішно. Скажімо, за офіційною статистикою, найбільше виробництво у вересні цього року наростили Чернігівський автозавод “Еталон” (на 520%) та “Черкаський автобус” (664%). З цих даних можна подумати, що це просто-таки гіганти вітчизняного автопрому. Однак реальні обсяги виробництва такі: у Чернігові в серпні випустили всього п’ять автобусів, а у вересні — 26. У Черкасах за серпень випустили 11 автобусів і жодної вантажівки, у вересні — 51 автобус і 22 вантажівки.

У вересні обвалилось виробництво на заводі “Богдан” — якщо у серпні там випустили 1061 легковик, то у вересні — 175. У корпорації такий обвал пояснюють тим, що компанія готується до серійного виробництва автомобілів JAC. Тому технологічні лінії заводу у Черкасах змушені були зупинити для переоснащення.

Єдиним автовиробником, який все ж зміг скористатись спецмитами, став Запорізький автозавод. Порівняно з минулим роком, виробництво у них також скоротилось, однак поки іномарки дорожчали, ЗАЗ активно роздавав знижки на і без того недорогі автомобілі. Як наслідок, саме автомобілі ЗАЗ стали лідерами продажів в Україні за дев’ять місяців цього року, випередивши Hyundai. Найбільш затребуваною моделлю на ринку від початку року став ЗАЗ Sens. Українці придбали 5382 авто цієї моделі. На другому місці опинився Hyundai Accent (5133 шт) та KIA Rio (4356 авто).

“Не дивно, що ЗАЗ купують найбільше, адже це найдешевші нові автомобілі, які можна купити в Україні. Зрозуміло, якість тут відповідає ціні. Це варіант для молодих людей, які купують перше авто. Той же Sens у базовій комплектації коштує менше як 60 тисяч гривень, — каже консультант одного з автосалонів Андрій. — Все ж найпопулярнішими на первинному ринку є автомобілі марки Кіа. Зрештою, у західному регіоні авторинок специфічний, адже тут люди за ті гроші краще собі куплять старий “форд” чи “опель”, пригнані з Німеччини, ніж нового “корейця” чи “запорожця”. На думку Андрія, аби пожвавити виробництво автомобілів в Україні, потрібно не обмежувати імпорт, а заборонити за бюджетні гроші купувати імпортні автомобілі. “Російська міліція майже вся їздить на “Ладах” і “Патріотах”. Путін, щоб розрекламувати “Ладу”, показово брав участь в автопробігу. Правда, вона по дорозі поламалась... А ви уявляєте амбала Януковича в “Ланосі”? Він туди просто не влізе! У мене середній зріст, і то мені там тісно, — каже консультант. — Але якби були спецзамовлення, то автозаводи розробляли б марки з наперед заданими характеристиками — одна модель — для міліції, інша — для чиновників у місті, позашляховики для бюджетних установ в гірській місцевості...”

Стимулювати треба не виробництво, а попит — вважає і директор Торгово-фінансової компанії “ЛАЗ” Олександр Строганов. “Ми випускаємо автобуси, тролейбуси, автомобілі швидкої допомоги, трамваї. Основна продукція — автобуси та тролейбуси. У нас нема проблеми з виробництвом, є проблема з продажем. Не можемо собі дозволити працювати на склад, як виробники легкових автомобілів. Працюємо на замовлення, — каже Олександр Строганов. — У нас є хороші напрацювання, нещодавно отримали сертифікат, який дає можливість брати участь у тендерах, які проводять у ЄС. Уже два тендери за нашої участі завершились — чекаємо результатів, готуємось до наступних”.

А як у них?

Найпотужніший автопром не у Німеччині, Китаї чи Кореї. Виявляється, найбільше автомобілів на душу населення випускають... у сусідній Словаччині. Ця маленька країна, у якій всього п’ять мільйонів жителів, спромоглася торік випустити мільйон автомобілів. Саме тут розміщені заводи Hyundai, Kia, Peugeot-Citroen і Volkswagen Group. У Словаччині складають та випускають кузови для Audi Q7, Volkswagen Touareg і Porsche Cayenne, а нещодавно стало відомо, що на заводі у Братиславі збираються випускати Bentley. І це при тому, що до 1990 року автомобільна промисловість у Словаччині не була розвинена взагалі. У чому ж їхнє автомобільне диво? Просто у цій маленькій країні понад десяток технологічних парків, у яких виробникам створюють “тепличні” умови: податкові пільги, готові майданчики для будівництва заводів, максимально спрощені дозвільні процедури. Тобто усе те, що називають “сприятливим інвестиційним кліматом”.