Передплатити Підтримати

Обов’язкова автоцивілка: афера на мільярд?

З кожних ста гривень, які водії витрачають на автоцивілку, лише третина йде на відшкодування збитків. Решта – заробіток страховиків

Страхування цивільної відповідальності водія, європротокол... Власникам автомобілів не залишили права вибору — без поліса автоцивілки авто не може виїжджати на дорогу. Наче правильно — адже і автомобіль, і його потенційні жертви застраховані від різних неприємних ситуацій, які можуть виникнути на дорозі. Але це лише у Європі, потрапивши в ДТП, водіям достатньо повідомити своїх страховиків. І далі вже страхові компанії з’ясовують між собою, чий клієнт винен, кому і скільки платити. В Україні ж навіть якщо водій матиме і автоцивілку, і КАСКО, відшкодовувати збитки переважно змушений з власної кишені. У кращому випадку, через кілька місяців паперової тяганини зможе відвоювати у страховиків частину грошей.

У тому, що зі страховим полісом ти ні від чого не застрахований, переко-нався львів’янин Олег Грущинський. “У п’ятницю повертався з дружиною з дачі. На вулиці Хуторівці стояла “жеківська” машина — вивантажували якийсь пісок. Хотів її об’їхати і влетів під МАN, який рухався назустріч. Розумію, що сам винен у цій ситуації, хоча наш автомобіль постраждав більше, у “фури” тільки бампер відвалився. Добре, що всі живі лишилися, — каже Олег Грущинський. — У шоковому стані почав набирати номери страхової компанії, які вказані у мене в полісі. Та виявилось, що вони — недійсні. Я за кермом лише два роки, ніколи до цього не потрапляв у ДТП. Що робити у такій ситуації — не знаю, а тут ще й страхова кинула напризволяще. Водій фури сказав, що ДАІ викликати не обов’язково — жертв нема, збитки відносно невеликі (не більше 10 тисяч). Тепер, якщо обидва водії дійшли згоди, достатньо заповнити лише європротокол. Зійшлись на тому, що я йому маю заплатити 4 тисячі гривень. В результаті, я заплатив зі своєї кишені. До страховиків зміг додзвонитись лише у понеділок. Виявилось, що вони просто... змінили телефонні номери. Але звідки я мав про це знати? Чи автомобілі так і мали стояти на дорозі з п’ятниці до понеділка, доки ми шукаємо контакти страховиків? Мені сказали, що потрібно було викликати ДАІ, на місце аварії вони, виявляється, виїжджати не зобов’язані... Одне слово, я зрозумів, що авто доведеться ремонтувати за власний рахунок. Але для чого тоді купувати поліс?”.

Свого часу кореспондент “ВЗ” також потрапила у невелику ДТП. Тоді викликали і «швидку» (подруга розбила голову), і ДАІ. А до страховиків водій авто, у якому ми їхали, також не зміг додзвонитись, бо ДТП сталася о 9-й вечора, а ніхто так довго в офісі не сидить. Хоча у страхових компаніях мав би бути хоча б один телефон, який відповідає цілодобово. Намагались сфотографувати автомобілі на телефон (страховики часто просять фото з місця події), але оскільки вже було темно і моросив дощ, розібрати щось на фото складно. Може, водіям разом з автоцивілкою ще й професійні фотоапарати купувати? Щоб не турбувати зайвий раз страхових комісарів.

«Якщо ЖЕРТВ НЕМА, водії тверезі, збитки відносно невеликі, то водії не зобов’язані викликати ДАІ. Достатньо лише зафіксувати факт ДТП у письмовій формі за підписами обох водіїв і повідомити страховиків Однак, аби не було претензій з боку страховиків, радимо все ж викликати ДАІ, — каже президент Асоціації страхувальників України Леонід Хорін. — У разі, якщо водій не зміг додзвонитись до страхової відразу, він має це довести. Те, що страхова компанія змінила номери телефонів, зафіксовані у договорі, не повідомивши про це клієнта, — це уже порушення умов договору. Тому водій міг подати протокол про ДТП з вимогою компенсувати збитки і через кілька днів після ДТП. Повідомивши, що не мав фізичної можливості поінформувати страхувальника, оскільки той змінив номери телефону, вказані у договорі».

За словами Леоніда Хоріна, об’єк-тивної статистики, яким є обсяг виплат за обов’язковими видами страхування, немає. Дуже часто дані про виплати, які публікують самі страхові компанії, — або реклама, або фальшивка. Нещодавно одна з відомих страхових компаній розповідала про величезну виплату за спалений за незрозумілих обставин позашляховик — йшлося майже про 900 тисяч гривень. Та в коментарях до цієї інформації писали, що авто належить двоюрідному брату одного з топ-менеджерів компанії...

“У 2005 році, коли лише ввели автоцивілку, виплати сягали всього 7,9%. Тобто з кожних ста гривень, які платили водії, на виплати йшло всього 7,9 гривні. Решта лишалось компанії. На сьогодні ситуація трохи краща, але рівень виплат не перевищує 30%, тоді як за кордоном за обов’язковими видами страхування рівень виплат сягає 70%-90%. Просто у нас водіїв зобов’язали купувати поліс, а страхові компанії ніхто не зобов’язав виплачувати компенсації, — каже Леонід Хорін. — Загалом, будь-який обов’язковий вид страхування — надзвичайно прибутковий для страхових компаній. Тому вони вдавались до лобіювання, підкупів, аби тільки законодавчо запровадити обов’язкову автоцивілку”.

Зрозуміло, було що лобіювати. За даними Моторно-транспортного страхового бюро України, за перше півріччя цього року уклали 4,38 мільйона договорів автоцивілки. Це на 5% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Водії заплатили страховикам 1,22 мільярда гривень. При цьому кількість врегульованих вимог скоротилась з 55 до 53 тисяч, а сума відшкодувань знизилась на 5,8% — до 464,6 мільйона. Тобто лише третина залучених коштів пішла на виплати. При цьому, якщо врахувати, що частина виплат — це виплати “для своїх”, або через різноманітні шахрайські схеми, виходить, що пересічному водію відвоювати компенсацію вкрай важко.

Варто знати

У разі ДТП за участю застрахованих автомобілів за умови відсутності травмованих (загиблих) людей, за згоди водіїв, за відсутності у них ознак алкогольного чи наркотичного сп’яніння ці водії мають право спільно скласти повідомлення про ДТП (європротокол).

Після складення європротоколу водії мають право покинути місце ДТП та звільняються від обов’язку інформувати Державтоінспекцію МВС України про її настання.

У разі оформлення документів про дорожньо-транспортну пригоду без участі працівників Державтоінспекції розмір страхової виплати не може перевищувати 25 тис. грн.