Замовила рукавиці в січні – прийшли у... квітні

Як не «лоханутися», купуючи товари в Інтернеті?

71% українців має досвід он-лайн-покупок, дослідила компанія Appleton Mayer.

На жаль, не завжди цей досвід — позитивний. Буває, не вгадав з розміром, чи в “реалі” річ виглядає зовсім не так ефектно, як на моніторі комп’ютера. Та це ще не найгірше. Чимало покупців інтернет-магазинів стикались з тим, що їм присилали браковані речі, неповні комплекти, несправну техніку. Чи можна повернути або обміняти товар, придбаний в інтернет-магазині?

Умови повернення товарів є на кожному сайті, через який можна замовити товари. Однак на практиці повернути товар, що не підійшов, не так уже й легко. Деякі інтернет-магазини погоджуються повертати повну вартість тільки у тому випадку, якщо товар виявився бракованим. Якщо ж не підійшов розмір, повертають лише частину вартості. Буває, що взагалі пишуть “даний товар поверненню не підлягає”. Не підійшло — твоя проблема. “Я замовила купальник на сайті інтернет-магазину одягу ще в березні. Купальник коштував 199 гривень, плюс 29 фірма бере за обробку повідомлення, і ще кільканадцять гривень бере пошта за пересилку. Тобто він мені обійшовся приблизно у 250 гривень. Принесла додому, розпакувала, а виявилось, що мені прислали верх від того купальника, який я замовляла, а низ зовсім від іншого. Переслала назад, однак фірма відмовилась повертати гроші, натомість пообіцяла замінити купальник. В кінці липня прийшла нова посилка. Довелось знову заплатити за пересилку. Прийшов гарний біло-синій купальник, але на два розміри більший. Знову відіслала і попросила, щоб мені повернули гроші. Мені сказали, що повернуть лише 70% від вартості купальника та й то... впродовж трьох років. Хоча у них на сайті вказано, що гроші повертають впродовж п’яти тижнів», — каже Марічка Андрусяк.

«Покупець інтернет-магазину має такі ж права, як і покупець звичайного магазину. Тобто впродовж чотирнадцяти днів він має право повернути чи обміняти товар, якщо він з якихось причин не підійшов. Продавець зобов’язаний відшкодувати вартість цього товару, — каже завідувач відділу контролю за рекламною діяльністю Держспоживінспекції у Львівській області Олександра Штибель. — Щоправда, відстояти свої права покупцям інтернет- магазинів важче, оскільки не завжди вони мають реальний офіс, куди можна повернути товар. Коли кур’єр приносить товар, і ви передаєте йому гроші, обов’язково має бути заповнений гарантійний талон. Років зо три тому у нас взагалі не було скарг на роботу інтернет-магазинів. Тепер їх все більше, але вирішити питання на користь споживача важко. Насамперед через брак документів, які підтверджують замовлення та оплату».

Ще одна проблема українських інтернет-магазинів — доставка. Інколи замовлений товар доводиться чекати кілька місяців. Рукавиці, замовлені в січні, прийшли у квітні, коли вони вже не потрібні, а одяг для немовляти привезли, коли дитина уже з нього виросла... У випадках, коли товар прийшов тоді, коли він вже не потрібен, покупець може відмовитись забирати його. Однак навіть якщо вам довелось майже півроку чекати замовлення, це не вважається порушенням прав споживача, якщо у заявці не були передбачені терміни доставки. Якщо інтернет-магазин вказав орієнтовний час доставки, а ви отримали замовлення надто пізно, тоді уже можна вимагати відшкодування. Особливо, якщо покупка була оплачена на сайті заздалегідь.

Правила інтернет-шопінгу

— Купуйте лише в тих інтернет-магазинах, у яких вказані адреса та телефони офісу.

— Не видаляйте електронні листи. Як правило, купуючи в он-лайн-магазині, людина просто клікає мишкою на потрібний товар. Однак підтвердження замовлення приходить на електронну скриньку. Цей лист треба зберегти — це ваш доказ того, що саме ви замовляли. Інколи у таких листах вказано і орієнтований термін доставки.

— Якщо звикли розраховуватись через Інтернет, відкрийте окремий рахунок. Якщо у вас всі гроші на одній картці, розраховуватись нею в Інтернеті небезпечно.

— Якщо пакунок привіз кур’єр, і ви даєте йому гроші — перевіряйте все, що підписуєте, і зберігайте квитанції. Стежте не лише за сумою, а й за датою, вказаною в квитанції. Може бути, що ваша посилка надійшла у кур’єрську службу ще тиждень-два тому, квитанцію виписали, але кур’єр ніяк не міг дійти до вас. Якщо ви отримаєте замовлення пізніше, ніж за 14 днів після дати, вказаної у квитанції, його буде проблематично повернути.

— Гарантійний талон має бути заповненим (дата, найменування товару, сума, бажано печатка) — перевірте його перед кур’єром. Техніку та посуд, який міг пошкодитись у дорозі, також варто відразу розпакувати та перевірити.

— Не замовляйте товари впритул «до певної дати». Уявіть, ви замовили комусь подарунок на день народження, а його не доставили вчасно. Що тоді? Пояснювати імениннику, що подарунок ще не приїхав? Чи купувати щось інше?

— Читайте коментарі на сайтах. Дуже часто саме з коментарів інших покупців можна зрозуміти, чи варто замовляти ту чи іншу річ, і чи взагалі зв’язуватись з цим інтернет-магазином.