Марта КРАВЧЕНКО: «Оригінальні твори мистецтва відрізняю за запахом!»

Торкнутися мистецтва можна не лише духовно, а й фізично. Є люди, які роблять це щодня. Професія мистецтвознавця зобов’язує не лише милуватися шедеврами, а й розпізнавати їхню цінність та оригінальність. Марта Кравченко працює з творами мистецтва понад 7 років. Натомість “вариться у цій каші” мало не з народження.

Її дід був художником, тато — мистецтвознавцем, мама займалася реставраційними роботами. Молодша сестра також пішла їхніми стопами: тепер вона — художник-реставратор. Не дивно, адже з дитинства дівчатка супроводжували батьків на різні творчі об’єкти, ночували у середньовічних замках та монастирях. Спочатку Мартуся мріяла стати лікарем, та коли настав час визначатися з професією, зрозуміла, що мистецтво — це її життя, тож зрадити його не зможе.

Під ЧАС НАВЧАННЯ реалізовувала проекти в Австрії, хотіла там залишитися працювати. Але доля втрутилася в плани молодого спеціаліста: виникли проблеми з документами, і поки вони вирішувалися, дівчина знайшла себе на батьківщині. Тепер займається мистецтвознавчою експертизою та паралельно викладає в Академії мистецтв. Їй часто доводиться досліджувати речі, вилучені або затримані на кордоні, ті, які намагалися провезти контрабандою. У таких випадках потрібно з’ясувати, чи має твір культурну та художню цінність, яка його вартість. Нерідко трапляються й приватні звернення: люди просять оцінити власні речі.

Не завжди достатньо візуального аналізу. За словами Марти, наші сучасники добре навчилися підробляти шедеври, тому фальшивок — безліч. Деколи непросто відрізнити їх від оригіналу. Наприклад, лише спеціаліст може встановити, що на буцімто справжній картині Труша хмарки зображені у невластивій йому манері. Слід бути обережним й з реставрованими полотнищами: фахівець розуміє, що потрібно відновити втрати, але в жодному випадку не можна перемальовувати картину.

Сьогодні серед поціновувачів мистецтва найбільшою популярністю користується військова атрибутика періодів І-ІІ Світових воєн. Ті, хто прагне “нажитися” на історичних цінностях, полюбляють робити з однієї речі п’ять: розбирають на дрібні деталі, які потім додають до фальшивок. Справжні історичні реліквії — мрія кожного колекціонера. Як правило, ними захоплюються юристи, лікарі, представники інших високооплачуваних професій. Вони готові викладати “кругленькі” суми за медалі, відзнаки, паспорти, талони... Значок може коштувати від 5 до 100 у.о. — усе залежить від його рідкісності та раритетності. Нечасто любителі старовини вирушають у поля, де колись були торговиці, щоб знайти монети воєнних часів.

Ще ДОРОЖЧЕ обходиться любов до творів сучасного та старовинного мистецтва. Щоправда, в Україні любителів ексклюзивних полотнищ значно менше, ніж за кордоном. Наші громадяни охочіше купують китайські підробки на базарі, ніж оригінальні речі. Але й у нас є власники шедеврів світового рівня, хоча про їхні скарби ніхто не знає: ціна творів настільки висока, що краще тримати рот на замку.

Чимало українців надають перевагу сучасним художникам. Залежно від оригінальності, стану збереження та рідкісності ціна картин коливається від 600 до 5 -7 тис. грн. Хоча на аукціоні найдорожчі митці можуть продати свої твори за 1,5 — 2 тис. євро. Неабияку роль відіграє реклама та піар. Окрім таланту до малювання, сучасному художнику необхідно ще вміти продавати, захоплюватися самим собою.

Окрема категорія колекціонерів надає перевагу старовинним фото, дзеркалам, ліжкам, прикрасам. Усі речі потрапляють на експертизу до мистецтвознавців. Марта займається їхньою оцінкою щодня — від дев’ятої ранку до шостої вечора. Каже, що з митниці до неї привозять величезну кількість різноманітних предметів, натомість дороговартісних серед них — небагато. Цінність та оригінальність доводиться визначати не лише на дотик і крихкість, а й з допомогою спеціальних аналізів. За словами експерта, ексклюзивні речі відрізняє навіть особливий запах.

Працюючи із старовинними предметами, Марта переконалася, що всі вони мають свою енергетику. Найбільше вона надходить від грошей, прикрас та зброї. Деякі речі викликають захоплення, їх цікаво досліджувати. Коли ж береш до рук інші, кортить якомога швидше закінчити роботу та відкласти неприємний предмет убік.

Окрім праці з новими надходженнями, чимало мистецтвознавців пишуть статті, працюють у музеях та галереях. У середньому заробляють 2-3 тис. грн. на місяць. Щоб бути в курсі всіх подій, Марта постійно відвідує виставки. Практично всі її друзі — колекціонери та митці. За словами дівчини, цією роботою потрібно жити, адже без справжньої любові до мистецтва та цілковитого захоплення — нічого не вийде.