За малолітражку – вісім тисяч на «утилізацію»!

Якщо Україна введе утилізаційний збір на всі імпортні авто, ЄС перекриє дорогу українському експорту. А машини в Україні значно подорожчають.

Машина у гаражі, а на роботу пішки... Українцям доведеться берегти свої імпортні автомобілі, бо їздити на них доведеться, поки колеса не повідпадають. Нові ініціативи уряду розширити дію утилізаційного збору на всі імпортні авто можуть призвести до колапсу на вітчизняному авторинку. Більше того, у Брюсселі уже заявили: якщо Україна прийме цю постанову, то ЄС піде на аналогічні відповідні заходи щодо українського експорту. «Ми прямо повідомили наших колег у Києві: якщо буде ця постанова, ви можете забути про угоду про асоціацію. Ми не підпишемо угоду, навіть якщо ви проведете чесні вибори», — заявило джерело в Європарламенті, повідомляє “Коммерсант Україна”. Таке обурення єврочиновників зрозуміле, адже утилізаційний збір фактично перекриє дорогу імпортним авто в Україну.

Улітку Росія ввела утилізаційний збір на імпортні автомобілі, в тому числі й українські. У відповідь Україна ввела утилізаційний збір на імпортовані з Росії автомобілі й автобуси. Відповідно до постанови Кабміну, юридичні та фізичні особи, котрі імпортують для вільного обігу транспортні засоби й кузови походженням з Росії, зобов’язані самостійно забезпечити подальшу заготівлю й утилізацію відходів, або укласти відповідний договір з відповідними підприємствами з урахуванням затверджених урядом граничних цін. Для легкових автомобілів з об’ємом двигуна від 1000 до 2000 куб. см вартість утилізації — 7,37 тис. грн., з об’ємом двигуна від 2000 до 3000 куб. см — 14,08 тис. грн. Для легкових автомобілів від 3000 до 3500 куб. см ціна зросте на 19,085 тис. грн., понад 3500 куб. см — на 30,25 тис. грн. Платити ці гроші доведеться покупцю. Якщо в Україну імпортується автомобіль, з моменту випуску якого минуло понад три роки, ставка утилізаційного збору збільшиться у 6,2-6,4 раза, а для автомобілів з об’ємом двигуна від 3000 до 3500 куб. см — у 8,2 раза. Тобто фактично такі ставки роблять російські автомобілі неконкурентними на українському ринку, а тим машинам, яким понад три роки, легальний шлях в Україну перекрили взагалі.

Утім, такі санкції щодо російських автомобілів особливо потенційних покупців не налякали. Навіть у Всеукраїнській асоціації автоімпортерів та дилерів (ВААІД) назвали такий крок уряду правильним. Але тепер, коли в уряді заявили, що планують розширити утилізаційний збір на усі імпортні авто, незалежно від країни-виробника, імпортери шоковані.

“Введення утилізаційного збору було відповіддю на аналогічний крок Росії. Сподівались, що таким чином Росію підштовхнуть до того, щоб вона скасувала утилізаційний збір для українських авто, — каже генеральний директор групи компаній “Джерман Авто” Ярослав Колодій. — Українські ж автовиробники зачепились за цю ідею і намагаються розширити дію збору на увесь імпорт, аби таким чином захистити свої інтереси”.

«Держава вправі підтримувати держкомпанії; але саме державні, а не приватний бізнес, тому у світовій практиці немає випадків, коли держава за рахунок мільйонів платників податків підтримує фінансово одного або кількох олігархів», — йдеться в офіційній заяві ВААІД. Українські виробники авто просять ввести, до існуючого мита на імпортні авто, додаткове спецмито і утилізаційний збір, через що вартість імпортних авто зросте майже на третину. При цьому у ВААІД заявляють, що за останні п’ять років жодна країна не піднімала ввізні мита на авто. «Необхідно дати можливість пересічному українцеві ввести 3-5-річну іномарку вартістю 1,5-3 тис. євро та тим самим відновити автопарк України: дозволити українцеві, у якого немає грошей на новий автомобіль, пересісти з 17-18-річного авто на досить якісного 3-5-річного «німця» без пробігу по Україні», — заявляють імпортери.

І імпортери, і експерти ринку сходяться на тому, що ніякого ефекту, окрім подорожчання авто, введення утилізаційних зборів та збільшення мит не матиме. Українські виробники не можуть забезпечити ринок авто своїми автомобілями.

“Зараз середній вік автомобілів, які у нас продаються, 15-17 років, і він зростає. Якщо імпортні авто подорожчають, що на наших дорогах їздитимуть 20-30-річні машини, бо люди просто не матимуть змоги поміняти машину на новішу, — каже директор авторинку “Кривчиці” Сергій Подолинний. — Зараз і так старі машини практично не ввозять в Україну, бо це невигідно. Той автомобіль, який у ЄС коштує 3-4 тисячі євро, у нас після розмитнення коштуватиме у кілька разів дорожче, тому за ці гроші краще брати новий у салоні. Але й в салонах авто у нас дорогі. Скажімо, Hundai Accent, який у Кореї коштує 12 тисяч доларів, у нас в салоні — 19,5 тисячі. При цьому заробляє не салон. Оті сім додаткових тисяч — це доставка та розмитнення. При цьому у нас такий хороший інвестиційний клімат, що завод Hundai, який мав будуватись в Україні, тепер будують у Російській Федерації. Більші мита та збори інвестиціям не сприятимуть. Щоб українці купували вітчизняні автомобілі, треба для початку налагодити виробництво в Україні. Інакше, за відсутності конкуренції, ми все одно купуватимемо імпортні авто, але платитимемо за них значно більше”.