Комуністична цензура повертається?!

Набирає обертів скандал довкола альтернативного посібника з історії України

В Україні повертають цензуру! Довкола альтернативного посібника з історії України, автором якого є 25-річний вчитель історії Львівської школи №28 Андрій Закалюк, — скандал. Книгу не вподобали українські комуністи і нацьковують на неї прокуратуру. Нехай перевірить, мовляв, чи не витрачали на цю «крамолу» бюджетних коштів. Як зазначив видавець, директор видавництва «Астролябія» Олег Фешовець, деякі книгарні вже відмовилися брати книгу у продаж...

«Не може бути так, щоб історію України у Львові вивчали за одними підручниками, а в Луганську — за іншими. Це нонсенс», — обурювався депутат-комуніст Спиридон Кілінкаров. «Якщо у цій ситуа­ції мали місце порушення в питанні закупівлі підручників за бюджетні кош­ти, то в ситуацію повинна втрутитися Генеральна прокуратура. Ті чиновники, які витратили бюджетні кошти на закупівлю підручників, не рекомендованих Міністерством освіти, повинні бути покарані за нецільове використання бюд­жетних коштів», — сказав парламентарій.

Посібник справді не має грифу міністерства. Але його й не намагалися отримати, бо у київських чиновників від освіти швидше інфаркт би стався, ніж би вони поставили на цій книзі свій гриф. Тому й називається посібником, а не підручником. І діти не навчатимуться тільки за цією книгою, як дехто подумав. Це — лише доповнення до міністерського офіційного зразка. Додатковий матеріал. Забороняючи його, по суті, у вчителів та учнів забирають право на доступ до альтернативного джерела інформації. Це все одно, якби заборонили користуватися Інтернетом...

Не до смаку виявилася проукраїнська книжка і російським журналістам.

На початку навчального року на одному з російських телеканалів вийшов скандальний сюжет, у якому журналіст розкритикував новий посібник з історії України для п’ятикласників, який був виданий у Львові ще 8 серпня. У ролику розповідається, що у цій книзі, буцімто, фашисти висвітлюються як позитивні герої, а відтак всі історичні події у ній неправдиві. ...

То що ж такого страшного містить історична книжка для п’ятикласників? Ці учні тільки починають вивчати історію, у п’ятому класі цей предмет у них називається «Вступ до історії України». Упродовж 9 місяців вони проходять увесь матеріал: від найдавніших часів до сучасності. Книга Андрія Закалюка також дотримується цього принципу. Але тут, на відміну від «рафінованого» підручника, є інформація, якої не містить основна книга. Зокрема Голодомор (в основному підручнику не вказано, що це — геноцид), битва під Крутами, Холодноярська республіка, про які у міністерській книзі немає і згадки. Детальніше описані теми УПА, шістдесятництва, дисидентства, української революції початку XX cтоліття. Андрій Закалюк каже: він просто перелічив факти, не нав’язуючи дітям чиєїсь думки. «У п’ятому класі діти тільки починають вивчення історії, це — вступ. Тому важливо не допустити опущення якихось тем. Водночас не можна політизувати історію для дітей. Коли вони виростуть, самі визначать, кому вірити», — говорить автор.

На заяви російських ЗМІ реагує спокійно. «Мені, як вчителю, байдуже на такі провокації. Я маю донести дітям правду та подати історію без ідеології та політики. Посібник отримав хороші відгуки. Його уже замовляють у Полтавській, Закарпатській, Івано-Франківській та Тернопільській областях», — додав Андрій Закалюк.

Олег Фешовець запевнив: «Видавництво видаватиме посібник далі, навіть якщо нам це заборонять. Плануємо книгу доповнити історичним атласом».

Невдовзі після підручника для п’ятого класу вийша книга для 10-11-х. Над цим виданням працював потужний авторський колектив. «Історія України: матеріали для учнів 10-11 класу» також спричинила скандал. Але цього разу не зовнішній, а внутрішній. Заступник міського голови Львова Василь Косів звинуватив авторів, що вони вмістили туди сцени канібалізму під час голодомору. Автори кажуть, що під час роботи над посібником справді думали розмістити такий матеріал. Але у кінцевому варіанті він не вийшов. Посібник вийшов у комплекті з папкою з ілюстраціями. Цей «прийом» запозичили за кордоном. У папку учні можуть складати матеріали, які знайшли самі чи які порадив вчитель.

Коментар для «ВЗ»

Роман ШУСТ, декан історичного факультету ЛНУ імені Івана Франка

Наша держава — одна з небагатьох, що зберегла таке поняття, як гриф Міністерства освіти. Для чого цей гриф? Джерела цього явища слід шукати у викладанні курсу Історії ВКП(б) сталінських часів, коли не можна було відхилитися ні на слово від курсу партії. У цілому світі практикують використання різних посібників та підручників, а вже вчитель на свій розсуд рекомендує учням, з якої книги, який параграф краще прочитати. У нас міністерство хоче зробити підкаблучну книгу, і якщо якихось фактів у ній нема, то їх в історії і не було. Я ознайомився з обома посібниками. Обидві книги — добрі, та, що для п’ятого класу, щоправда, має кращу поліграфію, доступніше написана. Посібник для 5 класу добре висвітлює не тільки політичну історію, він пропорційний, розповідає і про історію, культуру, і економіку тощо. Посібник для 10-11 класу зосереджується тільки на політичних питаннях. На тому, що болить. І це якраз добре, адже він доповнює міністерський підручник, який прилизаний, у якому не йдеться про важливі сторінки історії нашого народу. А жоден факт з історії вилучати не можна, яким би болючим він не був. Замовчуючи історію, ніколи не об’єднаємо України.