Виснажуєшся на роботі? Не вмієш працювати

Майже кожен п’ятий українець, аби зняти втому після роботи, випиває

Під кінець робочого дня немає сил навіть на те, щоб повечеряти. Навіть з найближчими людьми не хочеться спілкуватись, а коли дзвонить мобільний, хочеться ним гепнути об стіну... Знайома ситуація? Не ви одні. Виявляється, кожен третій українець на роботі не просто втомлюється, а геть виснажується. Такі результати опитування, проведеного Міжнародним кадровим порталом hh.ua. Свою втому більшість опитаних пояснюють особливостями роботи, її кількістю і важкою атмосферою в колективі. При цьому чоловіки частіше скаржаться на те, яка у них складна робота, а жінки — що роботи дуже багато. Жінки також нарікають на атмосферу в колективі.

Насторожує і те, як українці знімають стрес після роботи. Практично кожен п’ятий (19,52%) зізнався, що вживає алкоголь. Приблизно стільки ж (21,37%) після роботи сидять у соціальних мережах. Кожен третій приходить додому і відразу лягає спати. Як наслідок, під кінець тижня люди почуваються виснаженими і фізично, і емоційно, а повноцінно відпочити за вихідні вдається лише кожному другому.

Ситуація невтішна, адже хронічно втомлені працівники поступово переростають у хронічно хворих. Чому ж ми так себе не бережемо? Невже усі такі завантажені роботою?

“Аби не перевтомлюватись, треба працювати на тій роботі, яку ти любиш, яка тобі цікава, — каже директор Львівської бізнес школи при УКУ Софія Опацька. — Крім того, треба навчитись планувати свій час і розподіляти роботу. Людина фізично не може працювати з однаковою продуктивністю вісім годин підряд, не кажучи вже про більше. Їй потрібна не лише обідня перерва, а й невеликі кава-брейки. Тому, коли плануєте свій день, розписуйте не усі 100% часу, а 80%. Залишайте собі резерв, адже важко точно спрогнозувати, скільки часу займе та чи інша справа. І ще — перевірка особистої пошти чи новин у соціальних мережах не найкраща обідня перерва. Я, наприклад, ніколи не їм за комп’ютером”.

Якщо на роботі у вас постійний стрес, то причину варто шукати насамперед в собі, радить бізнес-тренер Ірина Артеменко. Якщо людина “не дружить” з собою, не вміє себе організувати, то і керівництво погане, і колеги дратують, і робота не така, як хочеться. Але є й об’єктивні причини хронічної втоми — надто велике навантаження. Як кажуть, мрія кожного керівника, аби один працівник працював за двох, але за півзарплати.

“Компанії економлять на зарплатах, інколи безсовісним чином експлуатують людей, скорочуючи штати до мінімуму. Тому одній людині доводиться виконувати роботу, яку мали б робити відразу кілька спеціалістів. Такий постійний дедлайн призводить до того, що працівник перебуває у постійному стресі і геть виснажується. Але знову ж таки питання: чому ми дозволяємо, аби нас так експлуатували. Треба навчитись обстоювати свої права”.

Що робити, аби не перевтомлюватись?

  • Плануйте свій час. Визначте, коли вам найкраще працюється — до обіду чи після, і саме на цей час плануйте найважливіші справи.
  • Навчіться говорити “ні” — керівництву, яке навантажує вас роботою, що не входить у ваші обов’язки, колегам, які постійно просять допомогти у тому, з чим самі повинні б справлятись...
  • Війна війною — обід за розкладом. Якщо їсти не хочете, принаймні прогуляйтесь. В обідню перерву обов’язково вийти за робочу територію
  • Принаймні раз на дві години робіть невеличкі паузи на п’ять-десять хвилин: горнятко кави, перекур чи теревені з колегами ні про що допомагають відновити працездатність. Якщо не можете відійти від робочого місця, аби випити кави, принаймні поверніться спиною до нього
  • Якщо працюєте за комп’ютером, кожні 10-15 хвилин на кілька секунд відводьте погляд у вікно чи на найвіддаленіший предмет у кабінеті
  • Якщо ви весь день сидите, йдіть додому пішки. Якщо у вас робота, яка вимагає постійно бути на ногах — просто посидьте в парку чи принаймні на лавочці десь біля дому. У будь-якому разі, півгодини на свіжому повітрі після роботи обов’язкові.
  • Відпочинок має бути кардинально протилежний тому, що ви робите на роботі. Якщо робота вимагає постійного спілкування — почитайте, подивіться фільм. Якщо працюєте з паперами — намагайтесь після роботи спілкуватися з друзями.
  • Любіть себе і не дозволяйте експлуатувати ані керівництву, ані домашнім.