Супрун: «Лікарі й амбулаторії мають стати юрособами, щоб отримати фінансування»

Перехід на нову систему фінансування медпослуг на первинній ланці розпочнеться з 1 січня 2018 року і проводитиметься поступово.

Для отримання фінансування за новою моделлю амбулаторії, центри первинної допомоги мають стати юридичними особами та укласти договори з Національною службою здоров'я.

Про це на брифінгу розповіла в.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун.

«Амбулаторії, центри первинної допомоги, лікарі, які є фізичним особами-підприємцями мусять створити  умови, щоб вони могли підписати договір з Національною службою здоров'я. Вони мають бути юридичними особами, які можуть підписати контракт. Амбулаторії або центри первинної медико-санітарної допомоги мають змінити свій юридичний статус, щоб бути автономними, некомерційними підприємствами. Це забере деякий час. Тоді вони зможуть укладати договори і отримувати фінансування. Лікарі, які забажають, можуть ставати фізичними особами-підприємцями, і їм це буде простіше робити», — розповіла Супрун.

За її словами, перехід на нову систему для первинної ланки відбуватиметься поступово, протягом 2018 року. Паралельно з процесом автономізації медзакладів первинної ланки триватиме процес укладання угод між пацієнтами та лікарями. Для пацієнтів у цей період важливо визначитися, з яким саме лікарем вони підпишуть угоду.

Супрун повідомила, що нині йдеться про те, щоб обласні департаменти охорони здоров'я в кожному регіоні створювали на своїх сайтах розділи з інформацією про лікарів первинної ланки в регіонах.

В.о. міністра нагадала, що українці не обмежені у виборі лікаря первинної ланки і можуть обрати фахівця незалежно від місця реєстрації, проживання чи припису до конкретного медичного закладу.

На первинній ланці надаватиметься чітко визначений перелік послуг, за який додатково українцям не потрібно сплачувати. Це кожний прийом лікаря первинної ланки, огляд, призначення, виписка листів непрацездатності, виписка рецептів за програмою «Доступні ліки», базові аналізи, електрокардіограма, швидкі тести на ВІЛ, вірусний гепатит, сифіліс, мікроскопія харкотиння.

Загалом сімейний лікар спостерігає за станом здоров'я пацієнтів, проводить діагностику та лікування найбільш поширених хвороб, травм, отруєнь, патологічних станів, фізіологічних (під час вагітності), супроводжує пацієнтів з хронічними захворюваннями, надає невідкладну допомогу, направляє пацієнта на вторинну чи третинну (спеціалізовану) допомогу. А також проводить профілактику захворювань, вакцинацію, огляди та дослідження пацієнтів із груп ризику. Надає консультації. Сімейний лікар може спостерігати неускладнену вагітність та спостерігати за здоровою дитиною відповідно до вікових особливостей та потреб. Окремо може надавати послуги паліативної допомоги, зокрема оцінку ступеню болю, призначення та рецепти на наркотичні засоби для лікування больового синдрому.

Супрун закликала українців не давати лікарям «первинки» так звану «вдячність».

«Лікар не може брати за це гроші. Ви таким чином будете його підставляти, бо тоді Національна служба здоров'я може розірвати з ним контракт. Ці всі послуги покриті державою і надаються лікарю напряму (або амбулаторії чи центру первинної медико-санітарної допомоги — ред.), не через обласну чи районну раду, через головного лікаря, а напряму», — наголосила Супрун.

МОЗ опублікувало інструкцію для обрання сімейного лікаря

Відтепер меддопомога не прив’язана до місця прописки чи проживання.

Кожен може вибрати терапевта, педіатра або сімейного лікаря у будь-якому медзакладі.

Гроші за обслуговування заплатить держава.

Наразі процес вибору лікаря і укладення договорів – у пілотному режимі.

Дату початку всеукраїнської кампанії визначать після того, як закон № 6327 підпише президент.

Щоб ми були до цього готовими, МОЗ розповідає 5 кроків, які допоможуть обрати сімейного лікаря.

ВИБЕРІТЬ ЛІКАРЯ

Найпростіший варіант: ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і задоволені його роботою.

Якщо такого лікаря ви ще не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.

Ви також можете звернутись у місцевий відділ охорони здоров’я.

Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі.

Або просто зверніться у будь-який медзаклад і познайомтеся з лікарями.

Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі.

Деякі медзаклади вже мають свої власні сайти з такою інформацією.

Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатись до лікаря «суворо за пропискою». Ви можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.

ПІДПИШІТЬ УГОДУ З ОБРАНИМ ЛІКАРЕМ

Заклади первинної меддопомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з лікарями, яких самі собі обрали.

Декларацію підписують безстроково, але якщо ви захочете змінити лікаря, можете зробити це будь-коли.

Документи для підписання угоди з лікарем: ваш паспорт та ідентифікаційний номер.

Якщо ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який обслуговуватиме дитину), знадобиться свідоцтво про народження малюка та документи (паспорт та код) обох батьків або опікунів.

Лікар внесе дані в систему, роздрукує декларацію, ви її підпишете у 2 примірниках. Один залишається у вас.

З цього моменту ви можете звертатись до медика у будь-який час.

УВАЖНО ПЕРЕВІРТЕ ДАНІ ПЕРЕД ПІДПИСАННЯМ

Декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням.

Якщо у вас немає мобільного, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації. Тільки після цього декларація з’явиться у системі.

На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна — інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної меддопомоги.

Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної меддопомоги.

Один лікар може обслуговувати максимум 2 тисячі пацієнтів. Тому якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.

ЗВЕРТАЙТЕСЬ ДО ЛІКАРЯ ПРИ ПЕРШІЙ НЕОБХІДНОСТІ

Ви зможете звертатися до лікаря, з якими ви підписали договір, з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям.

Світовий досвід показує, що більшість проблем із здоров’ям можна вирішити на первинній ланці, особливо у разі вчасного звернення.

Крім обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності скеровуватимуть до вузькопрофільних спеціалістів, виписуватимуть рецепти на ліки та видаватимуть будь-які меддовідки. До басейну, наприклад.

Тому краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.

НЕ ДАВАЙТЕ ХАБАРІВ

Пацієнт уклав договір з сімейним лікарем, який працює у медзакладі.

У 2018 року такий лікар почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір.

МОЗ планує, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019 — 450 грн.

Обслуговування 2000 пацієнтів може принести річний дохід від 740 тисяч гривень до 1 мільйона у 2018 році та від 900 тисяч до 1,2 мільйона гривень у 2019.

У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів.

Близько половини коштів — видатки практики, все інше — зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).

За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА — саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз.

«Подяку» у кишеню лікарю класти не потрібно. За медпослугу заплатять з ваших податків.

МОЗ опублікувало список ліків, які не варто давати дітям від грипу

У Міністерстві охорони здоров'я не рекомендують давати дітям деякі препарати для лікування грипу та застуди.

Про це на своїй сторінці у Facebook написала в.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун.

Вона пояснила, що велика кількість ліків та їхня висока вартість не гарантують, що вони будуть ефективними у боротьбі з хворобою.

«Часто популярні ліки, які пацієнти звикли вживати або придбали за рекомендацією друзів чи навіть деяких медиків не мають доведеної ефективності для лікування грипу і ГРВІ», — наголосила Супрун.

Вона додала, що Центр громадського здоров'я МОЗ склав перелік ліків, які не потрібно вживати у випадку грипу чи ГРВІ у дітей.

Серед них: 

  • Антибіотики
  • Інтерферони
  • Противірусні препарати (окрім озельтамівіру та занамівіру відповідно до показань)
  • Імуномодулятори
  • Сиропи від кашлю (можуть зашкодити дітям віком до 4-х років)
  • Комбіновані ліки від застуди
  • Вітаміни (ефективність не доведена)
  • Рослинні препарати (ефективність не доведена)