«Не було ніякого транспортного колапсу! Були несприятливі погодні умови…»

Перевізники запевняють, 85% маршруток не працювали лише через сильний мороз.

Цьогорічні Різдвяні свята львів’яни та гості міста запам’ятають надовго: собачий холод і… нічим добратися в гості.  На маршрути не виїхали 85% автобусів! За результатами  GPS-навігацій, найгіршу ситуацію громадські активісти зафіксували у перевізників “Фіакр” та АТП 14630. Їхали лише один-два автобуси з понад десяти, інтервал між машинами — 40−60 хвилин. Пасажири були шоковані “роботою” громадського транспорту у свята. Таксисти скористалися безвихідною ситуацією — підвищили тарифи на проїзд щонайменше у півтора раза. Однак через шалений шквал замовлень викликати машину “із шашечкою” було проблемно.

На Різдво, 7 січня, на рейси  не виїхали 429 із 502 автобусів. Трамваї та тролейбуси працювали без перебоїв. “Дуже сподобалася робота трамвая № 8, що їде з центру на Сихів, — каже 55-річна львів’янка Юлія Міщанчук. — Навіть пізно вночі могла добратися ним додому”.

8 січня на міських маршрутах курсували 79 автобусів з необхідних 502. На маршрути вийшли лише близько 15% автобусів.  На маршрутах № 1А, 2А, 4А, 5А, 6А, 7, 8, 9, 11, 18, 19, 22, 24, 27, 30, 27, 35,36, 38, 39, 43, 44, 47А, 48, 49, 54, 55, 56 не було жодного автобуса.

“Багато автобусів не виїхали на лінії через технічні причини, — пояснив “ВЗ” директор департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради Сергій Бабак. — За словами перевізників, такої низької температури повітря не витримує дизель, працювати вже не можна при мінус 15. Тому з автобусами, які працюють на дизелі, були проблеми. Ті, що працюють на бензині, на маршрути повиїжджали”.

“Не пригадую, щоб у Львові був такий транспортний ступор, — сказав “ВЗ” львів’янин Володимир Теліга (їхав у гості не маршруткою, а  таксі). — На зупинках чекаєш на морозі транспорт, а його немає. Люди не стримували емоцій, проклинали мера Львова та транспортних керівників. У такий собачий холод так “западлити” з маршрутками! Викликав таксі. З Майорівки до вул. Володимира Великого заплатив 120 гривень… Водій таксі пояснив дорожнечу святковим періодом та тим, що не працював громадський транспорт”.

Голова громадської організації “За якісний транспорт!” Святослав Товстига сказав “ВЗ”, критична ситуація із громадським транспортом на Різдвяні свята була передбачувана. “Ми про це говорили чиновникам міської ради, — каже він. — Причина такої катастрофічної кількості транспорту —  халатне ставлення чиновників. Бо на Новий рік (1, 2 січня 2017) була також плачевна ситуація, працювало лише 20-50% маршруток. Якщо б після новорічного «транспортного колапсу», чиновники Ратуші вчасно провели наради із перевізниками,  люди не чекали б на морозі і не тратили гроші на таксі.  Друга причина святкового колапсу — Львівська міська рада вчасно не переуклала договори із перевізниками. Це було зроблено лише з 2 січня 2017 року, що суперечить  законодавству. Тому власники маршрутів розуміли, що договір  можна не виконувати, бо ніякого покарання за невиконання документа, що суперечить законодавству, не буде…”.

Журналіст, громадський активіст Роман Онишкевич вважає, найбільше “вражає” реакція міської влади на транспортний колапс. “Точніше, відсутність реакції, — наголошує експерт пан Роман. — Лише на третій день у Ратуші подали свою версію про технічні неполадки, яка всім видалася за незграбну відмазку. Міський голова Львова Андрій Садовий втрачає важелі управління містом. Мер збудував таку систему, що без його вказівки жодного рішення ніхто не прийме. Коли виникає аврал, ніхто не візьметься його вирішувати без Садового. Транспортний колапс продемонстрував всю неефективність правил гри на ринку пасажирських перевезень. Після історії зі сміттям це вже другий приклад, коли тіньові ігри у стінах мерії боком вилазять мешканцям”.

“Не було ніякого транспортного колапсу. Були несприятливі погодні умови, за яких громадський транспорт, що їздить на дизелі, не міг працювати,  — пояснив “ВЗ” директор АТП 14630 Степан Кузбит. — Транспорт  працює не на повітрі, а на дизпальному. А наші заводи таке пальне виробляють, що при мінус 20 воно замерзає. З договорами було все гаразд”.

“7 січня був у Кракові, на вулиці мінус 15, автобуси і трамваї їздять нормально, згідно з графіком, — написав у соцмережах Василь Набаченко. — Може, у них дизель особливий, не замерзає?”.

Власник маршрутів не зміг відповісти на питання, що робити, коли морози лютуватимуть півтора місяця. Невже містянам доведеться виїхати з міста або користуватися лише послугами таксі чи електротранспортом? Схожі проблеми із роботою маршруток у святковий період були і в інших містах Західної України — Івано-Франківську, Тернополі, Ужгороді. На лініях курсувало лише 20% машин… Мер Івано-Франківська Руслан Марцінків доручив оштрафувати перевізників, які не виїхали у свята на маршрути.

Начальник управління транспорту та зв’язку Львівської міської ради Віктор Щир повідомив на брифінгу, що львівські перевізники не матимуть жодних штрафних санкцій. Мовляв, немає за що штрафувати… “Перевізники користувалися дизельним пальним, на якому було зазначено, що може працювати при низькій температурі — до мінус 30. Однак замерзало вже при мінус 20”.

Анекдот до теми

— Андрію Івановичу, випав сніг і у мене для вас дві новини: хороша і погана.

— Яка хороша?

— Сміття не видно.

— А погана?

— Маршруток теж…

Малюнок Юлії ЛІЩЕНКО