«Якщо людина працює директором понад 12 років, не має права подаватися на конкурс у цьому навчальному закладі»

Які зміни чекають на загальноосвітні школи?

У вересні набув чинності новий закон про освіту. У ньому багато змін, які стосуються, зокрема, загальноосвітніх навчальних закладів. Якщо раніше директорів шкіл призначали на посаду на безстроковий термін (деякі директори залишаються на своїх посадах по 25−30 років), то тепер є обмеження. Також в освітніх колах подейкують, що тепер керівників шкіл не призначатимуть на посаду за конкурсом, а обиратимуть самі ж колективи…  Про новації, які чекають на сучасну школу, я розпитала у начальника управління освіти ЛМР Зоряни Довганик.

-Згідно із новим законом про освіту, керівники шкіл, гімназій і ліцеїв будуть призначатися на посаду на підставі конкурсного відбору терміном на 6 років, — каже Зоряна Довганик. — Це у випадку, якщо людина раніше працювала директором. Якщо ж призначається вперше на посаду керівника, то її призначають на два роки. А пізніше продовжують термін ще на шість років. Тобто людина, яка ніколи не була керівником навчального закладу, в загальній сумі може бути директором вісім років. Той, хто був вже директором, – 12 років (два терміни по шість років). Але не більше.

— Хто  входитиме до конкурсної комісії?

— Це можуть бути, наприклад, представники ЛМР, управління освіти, трудовий колектив та батьківська громада. Можуть входити  з правом дорадчого голосу представники громадських об’єднань, експерти у сфері загальної середньої освіти.  Міносвіти розробляє типове положення, з роз’ясненнями, яке має бути затверджене до кінця року. До того часу, поки не розроблене положення, усі керівники будуть прийматися на посаду на підставі конкурсу, але керуючись положенням, прийнятим у 2015 році (воно стосується навчальних закладів державної форми власності). Керівника приватного навчального закладу призначає засновник.

— Деякі освітяни говорять про  те, що керівників шкіл призначатимуть самі ж колективи…

— Це міф! Але звичайно, що школи стали автономними. Вже з вересня  керівники навчальних закладів самостійно призначають на посади вчителів (тобто керівник набирає на роботу людей і звільняє). Вони мають кадрову самостійність, академічну самостійність (обирають і складають навчальні програми). Навчальний заклад  самостійно вестиме свою бухгалтерію. Але призначення керівника є далеко не одноосібним рішенням (кількість членів конкурсної комісії наразі теж невідома. – Авт.).

— Що чекає  директорів, які працюють на посадах 20 і більше років?

— Чітких роз’яснень щодо цього наразі немає. Але пані міністр анонсувала, що ті керівники, які зараз працюють, будуть переведені на контрактну форму роботи (наразі невідомо, на який термін). Ми звернулися з листом до Міносвіти, аби нам дали чіткі роз’яснення:  що робити з тими керівниками, які вже працюють по 25−30 років і є пенсійного віку? Чи всіх будуть однаково переводити на контракт? Чи має значення, скільки людина працює на посаді? Поки що відповіді немає?

— А якою буде зарплата нового директора?

— У законі про освіту прописано, що заробітна платня буде збільшуватися поступово, до 2020 року. Зарплата керівника залежить від кількості учнів у навчальному закладі, педагогічного навантаження, стажу роботи. Сьогодні в середньому директори мають 7−8 тисяч гривень.

— Чи може бути так, що конкурсна комісія обере чинного директора?

— Якщо людина працює на посаді директора більш ніж 12 років, вона не має права подаватися на конкурс. Може працювати у тому самому закладі вже на посаді вчителя. Або брати участь у конкурсі на заміщення вакансії керівника в іншому закладі загальної середньої освіти.

— Що у підсумку дадуть усі ці зміни?

— Усе це буде мотивувати людину добре працювати. Самому навчатися, використовувати різні методи роботи. Бо ніхто не голосуватиме вдруге за керівника навчального закладу, який не показав результатів за попередній термін. Сьогодні батьки добре думають, в яку школу віддати дитину. Шукають навчальний заклад, де активний молодий директор, який працює і розвиває навчальний заклад. Тож сучасний керівник повинен   насамперед бути мобільним. Реагувати на зміни, які відбуваються у суспільстві. Має зацікавити працівників школи брати участь у різноманітних проектах. Адже дитина повинна не тільки отримувати знання у школі, передавати інформацію і відтворювати її, а  у першу чергу використовувати ці знання на практиці. А без інтерактивного навчання, без участі у різноманітних проектах розвиток школи і дитини  неможливий.