Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Науковці виявили у риб емоції

• 02.11.2017, 10:14

Міжнародна команда вчених довела, що рибам властиві різні емоційні стани, які виникають у відповідь на зовнішні подразники.

Про те, чи володіють тварини емоціями і чим ці емоції відрізняються від людських, науковці міркували ще з кінця ХІХ століття, однак однозначної відповіді на це питання досі не було. Справа в тому, що довести наявність емоцій у тварин не так вже й просто: на відміну від людей, вони не вміють розповідати про них. Але якщо розуміти емоцію як не тільки психічний, але психофізіологічний процес, то визначити все це стає легше.

Автори нового дослідження доводять, що риби емоційно реагують на зміни в середовищі. При цьому реакція залежить як від того, передбачуваною є зміна чи ні, так і від індивідуальних особливостей тварини.

Під час експерименту вчені розділили риб червоних пагр на кілька груп по чотири особини в кожній і навчали реагувати на світло. Для одних груп світло означало частування, для інших — недовге «катування» повітрям.

Після цього вчені провели тест: різні групи риб годували і діставали з акваріума, попереджаючи або не попереджаючи про це світлом. Паралельно дослідники вимірювали рівень гормону стресу кортизолу у пагр, а по завершенні експерименту вивчили мозок однієї особини з кожної групи.

Всі чотири комбінації умов — несподіване частування, частування після попередження, несподіване витягування з води і витягування з води після попередження — показали різні результати. Найбільше кортизолу і генів, які цікавили вчених, виявилося у тих риб, яких без попередження піддавали стресу, найменше — у тих, кого годували, попередньо попередивши. Дані аналізів корелювали з поведінкою риб: не попереджені про безпеку активніше намагалися її уникнути.

«Якщо розглядати емоційний стан як стан мозку, що виникає як реакція на зовнішній стимул і пов'язаний з конкретною поведінкою, то ми довели, що у риб є емоції», — пишуть автори дослідження.

Джерело: Platfor.ma