Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Музей техніки чи «Креативний квартал»?

У Львові сперечаються, яким буде нове життя старого трамвайного депо.

У Львові знову порушують питання використання приміщень старого трамвайного депо, що на перетині вулиць Героїв Майдану, Вітовського і Сахарова. Колись там планували зробити великий Музей історії науки і техніки. Нині ж міська влада лобіює проект створення там «Креативного кварталу», або Lem Station (на честь польського письменника-фантаста Станіслава Лема, який народився у Львові) - місця для розвитку бізнесу і обміну ідеями.

«Цей проект проектується так, щоб перша стадія його була втілена за рахунок інвестицій, які ми можемо залучити, - розповів на прес-конференції представник Lem Station Андрій Меаковський. - Це не торговий центр і не офісне приміщення. Це буде місце, де з’являються комунікації, де можна робити бізнес. Це місце не лише для працівників ІТ-технологій, а й для будь-якої людини, яка готова творити. За його словами, цей проект має бути прибутковим, але матиме соціальну функцію. Це має бути бізнес, сфокусований на вирішенні певних проблем, які виникають у суспільстві.

Львівська міськрада планує оголосити відкритий конкурс на пошук приватного вітчизняного чи закордонного інвестора, який готовий реалізувати цю концепцію. начальник управління інвестицій Львівської міської ради Ольга Сивак додала, що місто розробляє концепцію, що саме хоче бачити у цьому старому трамвайному депо, як це місце має виглядати і які функції виконувати, і тоді прописує правила гри.

Однак протилежну міськрадівській думку заявляє Львівський історичний музей, в оренді якого ще з 2004 року перебуває один із трьох ангарів старого трамвайного депо, той, що ближче до вулиці Героїв Майдану. На думку музейників, влада міста створює перепони планам зробити у цьому приміщенні Музей науки і техніки, на зразок того, який є у Мюнхені. «За задумом, всі ангари повинні стати музеєм. Ця територія навіть замала, щоб відобразити повністю технічний розвиток за всі віки на теренах Галичини, — розповів “ВЗ” завідувач відділу Музею історії техніки Львівського історичного музею Михайло Шингельський. — Від 2007 до 2009 року йшли судові суперечки - міська влада хотіла відібрати у нас ці приміщення. У наступні роки були різні комбінації — на зразок “дамо дозвіл на проектування - не дамо”. Аж до 2013-го, коли було дано дозвіл на проектування і пристосування цих приміщень під музей. Після того виник «Креативний квартал».

Торік Львівська міська рада прийняла ухвалу, якою затвердила як об’єкт інвестування старе трамвайне депо для реалізації проекту «Креативний квартал». Натомість п’ятнадцять років тому рішенням Львівської обласної ради було передбачено створення у Львові Музею історії науки і техніки і надання під ці цілі приміщення колишнього трампарку.

На думку директора Львівського історичного музею Романа Чмелика, склалася патова ситуація. приміщення одного ангару в оренді історичного музею, але через те, що львівська влада затягувала видачу необхідної документації для початку робіт, а також постійно змінювалися концепції використання цього комплексу, на сьогодні Львівський історичний музей, який фінансується з обласного бюджету, не має грошей навіть на реставрацію трамвайного депо.

«Ми готові співпрацювати з будь-ким, щоб творити в депо Музей історії науки і техніки, - пояснює пан Чмелик. - Ми розробили концепцію експозиції. Однак жодних кроків щодо пошуку інвесторів ще не робили. Хочемо залучати ґрантові програми, щоб знайти гроші на реставрацію цих об’єктів, Місто могло б нам допомогти - якщо шукають інвестора на два інші ангари, могли б включити наш третій ангар в інвестиційну програму і прописати, що там мав би бути музей техніки. Якщо нам буде гідна пропозиція щодо іншого приміщення для таких цілей, у доброму місці і на відповідній площі, ми готові її розглянути».

Коментар для «ВЗ»

Іван СВАРНИК, історик

У Львові знищено більшість промислових підприємств давнього періоду. Ми не маємо з ХІХ ст. жодних об’єктів, які були б музеїфіковані. Наприклад, на вул. Б. Хмельницького є колишній лікеро-горілчаний завод з датою на фронтоні будівлі 1783 рік. Там розміщуються різні підприємства, які не мають відношення до первісного призначення цього приміщення. Люди дивляться на цю дату, однак вона їм нічого не говорить. Не лише львів’янам, а й туристам, було б цікаво й корисно відвідати музей техніки у приміщенні старого трамвайного депо. Будівля є пам’яткою промислової архітектури (збудована 1894 р.). Львів завжди був передовим містом Європи в технічному плані. У цьому музеї можна було б показати і газове освітлення, і електричне, і розвиток авіації. Львів був значним центром літакобудівної промисловості і розвитку електричного транспорту, освітлення, будівельних технологій. Відіграв помітну роль у розвитку залізобетону й залізобетонних конструкцій, у розвитку телебачення тощо.

Схожі новини