Туристів понаїхало!..

Експерти кажуть, що березень і квітень були провальними, але травневі свята врятували ситуацію

На Великодніх і травневих святах у Львові набрав обертів туристичний сезон. Вулиці переповнені мандрівними групами — особливо у вихідні і святкові дні. Звідусіль чути іноземну мову, клацання фотоапаратів, завчені речитативи екскурсоводів. І це ще не пік сезону! В Інституті розвитку міста за допомогою складних формул підрахували, що протягом року Львів приймає мільйон туристів. Хоча точну цифру не може сказати ніхто. Але мільйонну межу, здається, вже перевершено. Львів претендує на звання туристичної мекки, і, незважаючи на наші не завжди європейські умови, йому до цього мало що бракує. Особливості нинішнього туристичного сезону з’ясовувала кореспондент «ВЗ».

«У пікові дні приходить по 500 осіб»

На площі Ринок усі шляхи ведуть до Інформаційно-туристичного центру Львівської міської ради, що у приміщенні Ратуші. Туристи сюди сунуть просто натовпами. Директор Центру Олена Голишева розповідає, що колектив Центру два тижні працює без вихідних — свята! Специфіка закладу в тому, що тут підраховують не кількість туристів, які приїжджають до Львова, а кількість звернень. Але ці цифри також є красномовними: з 28 квітня по 2 травня цього року приріст кількості звернень порівняно з минулим роком — 46% (від 1094 до 1211 звернень). З 7 по 9 травня кількість звернень збільшилася утричі порівняно з торішніми цифрами. Загалом по усіх трьох відділеннях Центру туристичної інформації (пл. Ринок, 1, залізничний вокзал і вул. Любінська, 168) з 27 квітня по 6 травня цього року зафіксовано 3101 звернення, з них туристів з України 1388 осіб, іноземців — 1713 осіб. Найчастіше туристи питають карту Львова (її тут дають безкоштовно). Серед інших потреб — пошук житла, розташування турагенцій, бронювання квитків на потяг тощо. Цього року у найбільш пікові дні у Центр, що на пл. Ринок, 1, зверталися по 500 осіб (торішній максимум — 180 осіб).

«Бувають і форс-мажори, — пригадує пані Олена. — Наприк-лад, заходить до нас сім’я із п’яти осіб з дітьми — приїхали, не забронювавши житла. Або, наприклад, не мають зворотного квитка. Нікого з таких відвідувачів не залишили на вулиці, завжди знаходимо якісь місця у хостелах або у віддалених районах. Відстежуємо по Інтернету, коли звільняється броня на квитки на залізничному вокзалі. Нещодавно приходив старший пан, який скаржився, що молодь на площі Ринок заголосно кричить. На стіні у приміщенні Центру — карта світу, де позначено географію звернень. Видно, що до Львова їдуть з усього світу, були навіть туристи з островів Фіджі. Найбільше звернень — від іноземців, причому за останні вихідні поляків було у 2,5 раза більше, ніж росіян.

Володя і Даша приїхали до Львова з Москви. Він – фотограф, вона – журналістка. Полюбляють подорожувати, збираються відкривати свій туристичний сайт. «Ми вперше у Львові, — розповідають, — спочатку були у Харкові, де живуть Володині батьки. Львів не до порівняння з Харковом — у Львові більш відкриті й дружні люди. Львів — сучасне молодіжне місто. Ми переночували у хостелі, мають під’їхати наші друзі, хочемо з ними разом зняти квартиру. По місту їздимо велосипедами, які взяли напрокат. Екскурсії замовляти не будемо. Потім поїдемо на Закарпаття, через тиждень повернемося до Львова. Наші друзі в Москві лякали нас, що у Львові, мовляв, багато націоналістів. Але ми далекі від політики. На вулицях міста спілкуємося російською, нам привітно відповідають. Поїздки — це наш відпочинок і водночас робота. Багато подорожуємо світом — довідує-мося про країни з Інтернету, бронюємо дешевші квитки, житло. Це недорого. Цьогорічний тур по Україні (Харків — Львів — Закарпаття — Львів) обійдеться нам у 5−6 тисяч гривень».

Туроператори: «Відкрийте нам небо!»

Величезна кількість звернень в Інформаційний центр не означає, що з таким самим завзяттям гості нашого міста штурмують туристичні агенції. Як розповів «ВЗ» екскурсовод однієї з агенцій, незважаючи на «козирне розташування» їхнього закладу, черги туди не шикуються. «Ми у розпачі, — каже екскурсовод, — цього року дуже затримався сезон, зазвичай він набагато раніше починається. Туристичним потоком на травневі свята ми задоволені, але квітень був слабенький. Було тільки два «сплески» — першотравнені святі і свята 10−11 травня. Ось дивіться — свята закінчилися, і в мене на завтра лише три замовлення на екскурсію. Багато приїжджих гуляють самостійно — беруть в Інформаційному центрі карту і самі дивляться пам’ятки. Тільки якщо кудись самостійно не можуть потрапити, тоді йдуть до нас».

Очевидно, турист уже «об’ївся» звичайними екскурсія-ми у стилі «подивіться направо, подивіться наліво» і прагне чогось незвичного. Тому тут «на коні» агенції, які пропонують саме такий продукт. Представник «Кумпель-туру», львовознавець Ігор Лильо цілком задоволений туристичним потоком. «Якщо туристична компанія не має гідного продукту, вона має проблеми. Є конкуренція. Я, наприклад, не нарікаю на брак туристів: працюю в агенції, яка має 16−18 видів продуктів, від дитячих екскурсій і до нічних та гастрономічних турів. Допомагає Інформаційно-туристичний центр — пропонують туристам флаєри різних турфірм, і вже питання туриста, сподобається йому продукт чи ні. Є велика проблема із «лівими» екскурсоводами. Ми випустили ринок з-під контро-лю, і зараз на нашому ринку працюють не тільки «ліві» гіди зі Львова, а й польські компанії.

З нетерпінням чекаю понеділка, бо вже дванадцятий день ми приходимо додому лише ночувати. Туристів на ці свята було дуже багато і погода сприяла. Єдине, але серйозне зауваження, — стої-мо на межі, фактично вичерпано транспортну потокоспроможність Львова. Якщо не буде вирішено питання з летовищем, ми задихнемося. Доріг немає, квитків на залізничний транспорт немає, зараз ніхто не буде у жахливих умовах теліпатися з Донецька чи Харкова півтори доби у Львів. Поки нам не зроблять «відкрите небо» і аеропорт не буде завантажений рейсами за нормальними цінами, Львів у туристичному плані не зможе розвиватися…»

А їсти хочеться завжди…

Якщо туристи-мудрагелі можуть обійтися і без послуг екскурсоводів, перед поїздкою проштудіювавши Інтернет, то харчуватися у Львові мусять! З початком туристичного сезону для рестораторів настають жнива. Численні заклади громадського харчування із літніми майданчиками так і манять спраглих та голодних мандрівників. Те, що вже трохи намуляло око корінному львів’янину, приїжджим сприймається як щось надзвичайне — адже жителі багатьох українських міст навіть не знають, що скуштувати вишуканих страв можна і за столиком на вулиці, милуючись красою старовинних пам’яток.

«Не заростає народна тропа» до знаменитої «Криївки». Не меншу зацікавленість викликає заклад поруч — «Львівські пляцки», де через вітрини видно, як кухарі розкатують тісто і загортають у нього різноманітні начинки. Хоча затяжна і морозна цьогорічна зима також далася взнаки львівським рестораторам. «Березень і квітень у нас були провальні, — розповідає піар-менеджер Холдингу емоцій «!Фест» Христина Тузяк. — Але травневі свята реабілітували всі попередні негативи. В усіх наших закладах зараз кажуть, що все йде дуже добре, зали повні, немає де яблуку впасти…».

Але не всі кафешки, особливо в центрі міста, дають собі раду з напливом туристів. Минулої суботи ввечері наша колега вирішила випити кави з пляцком у “Цукерні”. Дуже їй подобається тамтешній “Наполеон”. Сіла разом із чоловіком за столик на літньому майданчику, взяла меню і просиділа хвилин із 15. Ніхто з офіціантів за цей час не підійшов, дівчата розривалися між клієнтами. Довелося цього вечора обійтися без шматочка улюбленого тортика. Коли вони покидали свій столик, офіціантка, що була біля виходу, ґречно подякувала їм і побажала гарного вечора. Ніхто з персоналу так і не помітив, що ці клієнти пішли голодними…