Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Скульптури Пінзеля зробили «зупинку» у торговому центрі – і повернулись у музей

Роботи галицького геніального скульптора ХVІІІ ст. Іоанна Георга Пінзеля можна з упевненістю назвати багатостраждальними.

Століттями перебували в забутті, ще кілька десятиліть тому влада закривала церкви, безжально нищила розкішні сакральні скульптури, викидаючи їх як непотріб на смітники. Справжні поціновувачі мистецтва, такі, як Борис Возницький, доклали чимало зусиль, аби розшукати і врятувати роботи Пінзеля. На чорному ринку ціни на оригінальні скульптури майстра можуть сягати до мільйона доларів. Тож не дивно, що нещодавня презентація скульптур Пінзеля у торговому центрі Тернополя неабияк обурила громадськість. Нагадаємо, що одразу після експозиції у Луврі (Франція) сім робіт Пінзеля виставили в торговельно-розважальному центрі у Тернополі.

Генеральний директор Львів­ської Національної галереї мистецтв Лариса Возницька була шокована, побачивши умови, в які помістили крихкі дерев’яні скульптури. “Як реставратор, я одразу підкреслила недотримання температурно-вологісного режиму в приміщенні, — розповідає Лариса Возницька. — В залі було гаряче, невідповідна вологість повітря, твори просто обсипались. З музею давні експонати не можна так просто вивозити — потрібно підготувати спеціальне місце для експозиції, нове приміщення повинні оглянути фахівці, реставратори. Але торговий центр у жодному разі не може бути місцем для експозиції шедеврів XVIII ст., там немає ні сигналізації, ні належної охорони. Навколо гримить музика, збоку знаходяться пивбари, а поряд з ними — скульптури святих. Я написала серйозний висновок, який подала в Міністерство культури. Дякувати Богу, скульптури повернулись у Тернопільський обласний краєзнавчий музей. Цьому посприяли і тиск громадськості, і допомога депутатського корпусу”.

Кореспонденту “ВЗ” вдалось поспілкуватись з директором Краєзнавчого музею Степаном Костюком. “Зараз скульптури знаходяться у належних умовах, — запевняє пан Костюк. — З 30 квітня вони перебувають у музеї. Експозиція робіт Пінзеля у ТРЦ “Подоляни” була спробою привернути увагу тернополян до творів майстра та зібрати кошти для реставрації зали для стаціонарного зберігання скульптур. З цією метою

28 квітня відбувся благодійний аукціон. Коли роботи ще перебували у Луврі, керівництво ТЦ “Подоляни” озвучило ідею залучити більшу кількість відвідувачів до експозиції та оновити приміщення музею. Ми — бюджетна організація, кошти у нас обмежені, тому підписали угоду з торговим центром про зобов’язання з їхнього боку відреставрувати музейне стаціонарне приміщення. Усі твори прибули в музей цілими та неушкодженими. Керівництво торгового центру виконує умови договору та невдовзі тернополяни зможуть оцінити, що умови утримання творів Пінзеля у нас не гірші, аніж у Луврі”.

Зі словами Степана Костюка не погоджується народний депутат та колишній голова обласної ради Олексій Кайда. Депутат звернувся до начальника обласного управління внутрішніх справ і прокурора області з проханням перевірити достовірність робіт Іоанна Георга Пінзеля після виставки у галереї торгово-розважального комплексу. Депутат припускає, що неналежні умови експонування могли позначитися на стані пам’яток. “Ще перед відкриттям експозиції у торговому центрі я скерував депутатське звернення до начальника обласної міліції про те, що вчиняється злочин головою Тернопільської обласної державної адміністрації, директором Краєзнавчого музею та власником ТРЦ “Подоляни”, — розповів Олексій Кайда. — На жаль, жодних дій не було вчинено, тому аналогічне звернення я подав у прокуратуру області, котра почала розбиратись у справі. А 30 квітня, вночі, скульптури тихцем почали вивозити з торгового центру. Міністерство культури в офіційній заяві назвало причиною припинення експозиції невідповідність температурного режиму. Я вимагаю залучити групу експертів від Міністерства культури України для того, щоб визначити, чи не пошкоджені скульптури Пінзеля та чи не відбулось підміни робіт автора. Цей варіант не варто виключати, оскільки роботи знаходились у приміщенні з високою температурою, що перекреслило усі попередні зусилля міжнародних реставраторів”.

Аргументування експозиції благодійним аукціоном Олексій Кайда називає нісенітницею, оскільки для збору коштів в торговому центрі не було необхідності перевозити туди ж раритетні скульптури. До того ж, за словами депутата, відомий тернопільський меценат Тарас Демкура без жодних аукціонів виділив на реставрацію приміщення музею 50 тисяч гривень. Депутат підкреслив, що вбачає у проведенні вище­згаданої експозиції відверту, організовану корупцію.