Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Богохульна» виставка ледь не викликала міжнародний скандал

У львівській галереї Музей Ідей без попередження зняли виставку Touch Faith, яку організовувала редакційна команда художнього журналу LZ-magazine. Локальний конфлікт ледь не переріс у міжнародний скандал, адже контраверсійними фото зацікавилися у польському консульстві.

За версією журналу, демонтували експозицію через обурення анонімних “моралізаторів”, що поскаржилися на непристойні фотографії, тлом для яких стали меморіальні хрести «львівських орлят» на польському військовому цвинтарі Личакова. В Музеї Ідей — своє бачення ситуації.

—Ситуація з цією виставкою проста, — коментує дії Музею Ідей директор Ірина Магдиш. — Кільком акціям від Форуму видавців надали виставкові зали Музею Ідей, в тому числі і проекту Touch Faith. На жаль, коли цю виставку монтували, нікого з керівництва не було на місці. Коли повернулися з відрядження і вперше побачили експозицію, то перший порух був — зняти. Ці фото виходять поза межі коректності і шанування гідності інших людей. Нерозуміння контексту військового поховання вражає. Можливо, автори — ще замолоді люди, щоб мати більш тонкі відчуття навколишнього світу.

Автори закидають Ірині Магдиш те, що вона заздалегідь не ознайомилася із концепцією і наповненням виставки, хоча їй надсилали проект із фотоілюстраціями. Це — глянцеві світлини, на яких позують дівчата у стилізованому монашому одязі або просто чорних сукнях із використанням християнських атрибутів (вервиць). Поруч із ними — напівоголений хлопець. Тлом для зйомки став Личаківський цвинтар, зокрема і поховання польських юнаків.

За повідомленням команди LZ-magazine, обурені добродії, які завітали на експозицію і не побажали себе називати, звернулися зі скаргою до генконсула Польщі Ярослава Дрозда. Останній відреагував на звернення і зателефонував директору Музею Ідей, Ірині Магдиш. Проте на той час виставка... уже була демонтована. Це зробили самі працівники Музею Ідей без присутності авторів і не попередивши їх про цей інцидент.

Організатори виставки запевняють, що нічого крамольного на меті не мали. На свої сторінці у Фейсбуці LZ-magazine пише: “На нашу думку, цей інцидент є класичним випадком нерозуміння сучасного мистецтва. LZ-magazine наголошує на тому, що ідея проекту Touch Faith — за допомогою переосмислення традиційних, вже майже архаїчних символів і образів показати сучасну людину як квінтесенцію найбільших вад і чеснот. Використання християнської атрибутики, як то хрести й ряса, яскраво ілюструє, як насправді легко сховати свою природну (іноді гріховну) сутність за оманливо праведною зовнішністю... Ми не мали на меті зачепити нічиїх релігійних чи якихось інших почуттів... Цією заявою LZ-magazine має намір відхилити усі звинувачення у вандалізмі, розхитуванні суспільної моралі і богохульстві. Touch Faith — проект, який знаходиться винятково у площині мистецтва, це явище естетичне, а не політичне чи соціальне”.