«Вибачте, але у цьому банкоматі закінчилися гроші…»

Таке повідомлення висвітлювалося в середу, 21 грудня, у багатьох «приватівських» банкоматах.

Ми вирішили перевірити, чи налагодив роботу після раптової націоналізації тепер уже державний “ПриватБанк”. У понеділок, 19 грудня, львівські відділення клієнтів не обслуговували. Працівники банку пояснювали журналісту “ВЗ”, що така ситуація буде день-два, а далі фінустанова працюватиме у стандартному режимі. Схоже на те, що “ПриватБанк” і досі частково паралізований. Гроші можна отримати лише через банкомат. Проте не у всіх банкоматах є готівка…

Левандівка. 10 година ранку. “Вибачте, але у цьому банкоматі закінчилися гроші”, – читаю повідомлення. Нині банкомати “Привату” нагадують… порожні шафи. Лише в одному із десяти, до яких я підходила, люди знімали готівку – це банкомат на вул. С. Бандери, 37. У всіх решта було те саме повідомлення… Заходжу всередину відділення. Одна жіночка оплачує комунальні послуги через термінал. Працівниця банку запевняє, під час оплати можна скористатися карткою “Привату”. Поруч – керівник відділення консультує клієнтку. Щось вишукує у планшеті. Від коментарів відмовляється. Каса у цьому відділенні не працює. На склі оголошення: “Шановні клієнти! Каса працює тільки на прихідні операції. Для отримання коштів з карток користуйтеся, будь ласка, банкоматною мережею”. Якесь замкнене коло…

У відділенні на площі Липневій розпитую у працівниці, чи у всіх магазинах можна користуватися їхньою банківською карткою, бо грошей у банкоматі немає? “Так, усе гаразд, – запевняє молода дівчина. – У будь-якому магазині можна скористатися карткою. Рахунки юридичних осіб у вівторок о 17 годині були розблоковані”. Дівчина відправляє мене у продуктовий магазин, що через дорогу. Там теж є банкомат “Привату”. Але й він порожній. Продавчиня каже, ще вчора люди знімали готівку. Була інкасація. Бачу, як жінка через термінал, який стоїть поруч, поповнює кредитну картку – кошти успішно зараховані.

Заходжу у відділення на вул. Чупринки, 36. Працівниця банку якраз вішає на двері оголошення: “Каса не здійснює видаткових операцій. Просимо вибачення за незручності”. Банкомат і тут порожній. Один таксист через термінал оплачує свої замовлення. Учора, каже, термінал не працював. А сьогодні, на щастя, все зміг оплатити. Поки стою біля банкомата, до фінустанови щодві секунди заходять люди і заглядають у віконце. Розчаровані йдуть геть… “Я вже третій день не можу зняти гроші з картки, – каже жінка-підприємець. – Або немає грошей, або картку не зчитує. У мого чоловіка у “Дельта Банку” пропали гроші, я вже починаю переживати. Невже і тут пропадуть?”. Жінка каже, якщо не знайде “приватівський” банкомат з грошима, піде в інший банк.

“Сьогодні це мій перший банкомат, – каже ще одна жінка, яка теж прийшла по гроші. – Зараз починаю обхід. У моєму районі ніде грошей немає. На вул.Котляревського не було світла, відділення зачинили”. “Що думаєте про націоналізацію?” – запитую. “Що нам говорять нагорі, те ми і ковтаємо…” – зізнається. “Президент обіцяв, що все буде гаразд, – до розмови долучається ще одна клієнтка “ПриватБанку”. – Поживемо-побачимо”.

Начальник цього відділення пояснює журналісту “ВЗ”: банкомат заправили, але гроші закінчилися. Після обіду знову буде інкасація. “Люди зараз більше знімають коштів, але це робочі моменти. Наші гроші можна знімати у будь-якому банкоматі будь-якого банку без комісії. Така послуга діє вже давно”. “А чому каса не працює?”. “На видаткові операції не працюємо, бо немає відповідного розпорядження. По депозитах роботу призупинено. Коли буде новий голова правління, завтра-післязавтра все запрацює”. “А якщо хтось захоче забрати свій вклад?” – уточнюю. “Не зможе”. “А багато охочих це зробити?”. “Щодня люди приходять, запитують”. “А як ви їх заспокоюєте?”. “Ми тепер на 100% державний банк. Держава відповідальна перед своїми вкладниками”, – каже начальник відділення.

Біля банкомата, який при дверях, уже тиснява. “Пенсію не можемо отримати, – обурюється літнє подружжя. – Користуватися іншими банкоматами боїмось, а раптом картку заблокує…”. Це не одні пенсіонери, яких я зустріла у цей день. Літні люди звикли до “приватівських” банкоматів, а тому продовжують ганяти від одного “ПриватБанку” до іншого. Я тим часом зайшла у відділення “Ощадбанку”, що навпроти, і запитала касира, чи можна отримати пенсію з картки “ПриватБанку”. Жінка відповіла: “Треба мати паспорт. Учора система спрацювала – я видавала гроші. Сьогодні ще ніхто не приходив”.

“ПриватБанк” на вул.Чупринки, 71. Роботу відділення заблоковано. На дверях висить оголошення про прийом на роботу – тут шукають касира та спеціаліста з обслуговування фізичних осіб. “Можна долари купити? – запитує жінка. – Я замовляла”. “Ні. Лише здати”, – відповідають працівники фін­установи. “А скільки коштів за раз можна знімати з банкомата?”. “Учора обмежили до 2 тисяч грн., сьогодні до восьми”, – кажуть у банку. “Я учора зняла 20 тисяч грн. на С. Бандери, – тішиться клієнтка. – Знімала щотри години”.

Після націоналізації держава має влити в “ПриватБанк” 150 млрд. грн. “Я учора читав статтю, – каже молодий фахівець. – Це вийде по 3700 грн. з людини”. “Тобто ми тепер з вами змушені рятувати “ПриватБанк?”. “Так виходить. Якби банк оголосили банкрутом, був би жах. А так хоч депозити людям повернуть. Держава це гарантувала. Паніки не допустять, бо тоді банківська система рухне. Тому вони будуть вливати ці кошти – випускати облігації на цю суму. Інфляції як такої не буде. Влада обіцяє за рік зробити банк платоспроможним. А потім його продадуть”.