Підйомна сила крила “Раяна” виявилася недостатньою…

Авіакомпанія Ryanair не літатиме з Києва і Львова на одинадцяти напрямках, оскільки не домовилася про умови співпраці з аеропортом “Бориспіль”. А без рейсів до Києва “Раян” не хоче літати і до Львова. Раніше відбулися невдалі переговори авіакомпанії з аеропортом “Жуляни”. Обидва київські летовища дійшли висновку, що вимоги компанії “Раянейр” надмірні.

Таке нерідко трапляється в бізнесі — господарюючі суб'єкти не дійшли згоди щодо умов бізнесу. Компанія “Раян” відома своєю жорсткою політикою викручування рук аеропортам. Але в більшості європейських столиць їх спіткала така сама доля, що й у Києві. У Лондоні вони не літають до “Гітроу”, в Парижі не літають до аеропорту “Шарль де Голль”, у  Римі до “Фьюмічино”, не літають також до аеропорту “Швехат” у Відні. Перелік можна продовжити. Причина — вартість обслуговування у цих аеропортах здається “Раяну” зависокою. Ніхто не робить із цього трагедії. Зате “Раян” літає у десятки інших аеропортів, які погодилися на жорсткі умови компанії, бо для менших аеропортів це краще, ніж узагалі не мати роботи. Тому і Міжнародний аеропорт “Львів” також  погодився.

Серйозна проблема виникає не через те, що “Раян” і “Бориспіль” не домовилися, а через те, що “Раян” звинуватив українську владу у порушенні угоди. Це завдає шкоди діловій репутації уряду. Аеропорт “Бориспіль” — державне підприємство, і “Раян” вважав так: домовившись із представником держави, міністром інфраструктури паном Омеляном, він зможе нав'язати “Борисполю” такі умови співпраці, приймати які цьому аеропорту жодної потреби немає. При цьому “Раян” і не приховує, що пропонує погані умови: каже, у вас іде війна, тому хороші умови вам не  запропонуємо.

Хто винен у порушенні угоди, міністр Омелян чи директор “Борисполя” Рябікін, вирішуватиме Кабмін на своєму засіданні. А може, виявиться, що угоди ніхто не порушував, а просто “Раян”, не діставши тих умов, на які розраховував, вирішив гримнути дверима. І тим образити львівський аеропорт, який погодився на всі  умови ірландської авіакомпанії.

Один висновок із цієї історії можна зробити вже: панові Омеляну слід було дочекатися підписання всіх необхідних угод між господарюючими суб'єктами, а вже після того  “перерізати червону стрічку” і приймати оплески…

Що далі? Нічого страшного, якщо зробити висновки і не гаяти часу. “Раянейр” — не єдина в Європі компанія, яка працює за схемою дешевих квитків. Є ще Easyjet, Eurowings, Wizzair, Pegasus, Norwegian, WOW, Niki, Vuelling, HOP! Тощо. Слід на підставі досвіду перемовин із “Раяном” без зволікань розробити мінімальні умови для низки аеропортів, у столиці та в обласних центрах. Ці умови не мають бути однаковими, а залежатимуть від попиту й пропозиції на конкретні аеропорти. Цей мінімум за поданням міністерства інфраструктури має затвердити Кабмін. І це буде основою для переговорів між зацікавленими авіакомпаніями й аеропортами.

Звісно, в пасажирських авіаперевезеннях є ще купа проблем із дозволами й узгодженнями. Але якщо все відбуватиметься за зрозумілими для всіх правилами гри й прозоро, бюджетні авіакомпанії неодмінно прийдуть до України.