«Укравтодорівські» дороги швидше мертві, ніж живі

Іще в позаминулому столітті класик констатував: дороги і дурні – наші найбільші біди. Але нині ті наші співвітчизники, що відповідальні за стан автодоріг, — зовсім не дурні.

Це меткі хапуги, що постійно прокручують одну й ту ж нехитру комбінацію: крадучи державні кошти, виділені на ремонт і будівництво шляхів, лагодять їх так, аби наступного року починати все спочатку і знову красти. Таке зачароване коло. Я не чув, щоб когось за це посадили.

Із 430 тисяч кілометрів (це більше, ніж від Землі до Місяця) автошляхів України 170 тисяч – «проїжджа частина» «Укравтодору». Себто дороги загального користування, які сполучають населені пункти, поділяються за значенням на міжнародні, національні та місцеві й фінансуються з держбюджету. Ще 260 тисяч км – комунальні: вулиці міст, селищ та сіл, за ремонт яких відповідають місцеві власті.

Сьогодні зношеність отих 170 тисяч км «укравтодорівських» доріг сягає 97 відсотків! Торік полагодили всього 816 км, цьогоріч планують полатати 2195 км. Такими потугами ремонт усіх шляхів затягнеться на 100 років. За цей час, звісно, на них з’являться нові ями, і все почнеться спочатку — за законом зачарованого кола…

Якщо спробувати вирватися з нього і вкластися у 10 років, потрібен 1 трильйон гривень. Приблизно стільки ж становить вартість Google. Будівництво одного кілометра дороги в Україні коштує 4,25 мільйона доларів, у Європі – 10 мільйонів. Цьогоріч на ремонт доріг заплановано виділити 35 мільярдів гривень, хоча неважко здогадатися: значна частина їх безслідно зникне, як вода у пісок. Причому уряд пообіцяв виділити з цієї суми вже тепер 15 мільярдів, решту – наприкінці року, за залишками бюджету. Це означає, що більшу частину робіт доведеться проводити у дощ, сніг і морози, та ще й у тому разі, коли ці жалюгідні залишки будуть. Відтак можна уявити їх якість. Знову зачароване коло.

У пошуках коштів автоурядники пропонували дерти додаткову плату з вантажівок, що дало б іще 15 мільярдів, і вдвічі підвищити акциз на пальне – ще 35 мільярдів. Але водії справно платять податки і не можуть второпати, куди вони діваються. Тим часом смертельних ДТП на дорогах України учетверо більше, ніж у сусідніх державах, хоча середня швидкість руху на них – 30−40 км/год замість оптимальних 60−70 км/год. У 2016−2017 роках українська економіка втратить близько 120 мільярдів гривень через перевитрати пального, зменшення швидкості транспортування автошляхами, ремонт транспорту і аварії. До цього додамо, що із 17 тисяч великих і малих мостів на автошляхах 9 тисяч – в аварійному стані, а 4 тисячі потребують негайного ремонту вже сьогодні. В цьому році планують полагодити тільки 80.

Фахівці підрахували: загальна площа ям різної глибини на дорогах України – 18 квадратних кілометрів. Стільки ж займає таке немаленьке місто і один з найважливіших залізничних вузлів держави, як Жмеринка на Вінниччині. Уявіть: під’їжджаєте до неї, а там замість міста – неозора прірва…